Captcha – v podání Googlu se tento systém nazývá reCaptcha – vznikla, aby omezila rozesílání spamu roboty. Jenže doba pokročila a technologie také. Koncem roku 2014 Google předvedl zjednodušenou verzi, kde stačilo klepnout na tlačítko pro potvrzení, že nejste počítačový robot. Pro nás je to pohodlnější, přičemž pro roboty, kteří se mezitím naučili číst zobrazený text, hůře překonatelná překážka. Druhá dva roky stará varianta spočívá v označení obrázků s požadovaným obsahem.
Novému systému, kde odpadlo opisování špatně čitelného textu, se někdy říká noCaptcha. I tento koncept se oficiálně stává zastaralým, protože Google vymyslel neviditelnou reCaptchu a nyní jí částečně nahradil starší verzi. Již dříve, kdy jste pouze museli klepnout na tlačítko, abyste jste potvrdili, že nejste počítačový program, Google dokázal na základě vašich akcí v prohlížeči poznat, zda jste člověk.
Jak informoval kolega Lukáš Václavík koncem loňského roku, Google ověřování pomocí sledování chování dotáhl tak daleko, že se oficiálně začal chystat na uvedení reCaptchy pro identifikaci člověka, aniž by byla z jeho strany nutná jakákoli interakce. Potvrzením je vaše chování. Jen když si systém není jistý, předloží vám k ověření klasickou reCaptchu.
Můžete bouchnout šampus, protože jak prozrazuje oficiální web, Google neviditelnou reCaptchu uvedl do praxe. Systém můžete bezplatně používat i na svém webu a přihlásit se k němu můžete zde. Z internetu by tak měla zmizet ověřovací tlačítka s tím, že se budou objevovat jen ve výjimečných případech. A vás si ověřovací algoritmus plete s robotem?