Podobný případ se stal v historii již několikrát, vzpomeňme třeba na AVG antivirus 9 (ve všech verzích, od té bezplatné až po komplexní balík Internet Security), kdy se po programové aktualizaci operační systém Windows XP odporoučel do modré smrti. Tehdy se však jednalo o nekompatibilitu antiviru se software integrovaným od společnosti Acer.
Avira své předplatitele nepotěšila
Dnes se takto nepoštěstilo vývojářům z Aviry. Po aktualizaci programu na verzi 8.2.10.64 s antivirovými definicemi 7.11.30.24. Nutno dodat, že chyba se netýká uživatelů, kterí používají bezplatnou verzi tohoto antiviru – chyba se totiž vyskytla v komponentě AntivirProActiv. Ta se vyskytuje pouze v placených verzích.
Zmíněná komponenta označuje za malware některé zásadní systémové komponenty a brání jim ve spuštění, což má za následek nespuštění operačního systému. Jedná se konkrétně o tyto systémové soubory:
- windows/system32/dllhost.exe
- windows/system32/explorer.exe
- windows/system32/iexplorer.exe
- windows/system32/notepad.exe
- windows/system32/regedit.exe
- windows/system32/rundll32.exe
- windows/system32/taskeng.exe
- windows/system32/wuauclt.exe
Mimo toho Avira blokuje další software od společnosti Microsoft, stejně tak i aplikace třetích stran. Výsledek je však vždy stejný – absolutní nepoužitelnost počítače, a to jak s OS Windows XP, tak i Vista nebo 7. Aktualizace prý byla stažena několika miliony počítačů!
Uživatelé využívající bezplatnou verzi Aviry jistě jásají nad absencí chybné komponenty, opačný problém však budou mít předplatitelé. Nemalá část z nich budou malé a střední podniky, kteří nemají jednoduché páky pro rychlou obnovu všech počítačů. O domácích uživatelů bez hlubších zkušeností s operačním systémem ani nemluvě.
Jak se chyby zbavit?
Pokud jste si aktualizaci nainstalovali a provedli následně restart, chyba se již nejspíš projevila naplno. Pokud jste ještě nerestartovali, zkuste nejdříve vynutit novou aktualizaci (která by prý již měla být k dispozici), případně dočasně zablokujte výše zmíněnou komponentu.
Po aktualizaci a restartu počítače systém začne spouštět, nicméně antivirus zablokuje proces explorer.exe a další součásti. Systém tak nenaběhne. Pro úspěšné spuštění musíte vstoupit do tzv. nouzového režimu. Při zapínání počítače stiskněte klávesu F8 a z nabídky vyberte Nouzový režim.
Ani v nouzovém režimu se vám nemusí podařit nastartovat plochu s ikonami a nabídkou Start. Tento problém obejdeme tím, že stiskneme trojkombinaci kláves CTRL+Shift+Esc.
Díky tomu se dostanete do Správce úloh, díky kterému můžeme ručně vyvolat konfiguraci antiviru. V nabídce správce klepněte na položku Soubor a z dále zvolte příkaz Nová úloha (spustit…). Do nového okna zadejte cestu ke konfiguračnímu programu antiviru (v naprosté většině případů „c:\program files\avira\antivir desktop\avconfig.exe“).
Následně se přepněte do expertního nastavení. V levém menu vyhledejte komponentu ProActiv. Zrušte zaškrtnutí u pole Povolit ProActiv c:\program files\avira\antivir desktop\avconfig.exe a nastavení potvrďte.
Následně zrestartujte počítač a vynuťte novou aktualizaci. Vše by mělo být již v pořádku. Obdobným způsobem můžete následně komponentu zapnout. Vřele však doporučuji minimálně další dvě aktualizace vyčkat, protože problém rozhodně nebyl malicherný a rychlé „záplaty“ nepatří mezi ty nejefektivnější.