Valve odhalilo design a vnitřnosti svých Steam Boxů i experimentální ovladače

6. 11. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Během letošního roku začala nabývat konkrétních podob iniciativa firmy Valve, neoficiálně zvaná Steam Box. Společnost známá nejvíce distribučním systémem Steam (a pochopitelně hrou Half-Life) se hodlá postavit klasickým herním konzolím s vlastní platformou založenou na osobním počítači. Již dříve jste si mohli přečíst o hardwarové konfiguraci prototypů těchto konzoloidních počítačů, tento týden ale firma své Steam Machines přímo ukázala novinářům. Můžete se tak pokochat designem těchto strojů i tím, jak jak vypadají uvnitř.

Ačkoliv jsou prototypy Steam Machines složené ze standardního hardwaru, v obývacím pokoji zapadnou a mezi další elektronikou ostudu neudělají. Skříň, kterou Valve navrhlo samo, má myslím poměrně podařený vzhled (snímky přebíráme z webu The Verge, celou galerii naleznete zde). Vzato kolem a kolem se vlastně ryzím konzolím nové generace dost podobá (i rozměry, které údajně dělají 30,5 × 31,5 × 7,4 cm). Všechen hardware uvnitř lze ale vyměnit; dalším rozdílem je, že Valve vůbec nepočítá s optickou mechanikou – ostatně, hry si budete kupovat přes Steam…

Prototyp Steam Machine od Valve (The Verge)
Prototyp Steam Machine od Valve (The Verge)

Srdcem stroje je zřejmě standardní deska typu mini-ITX, dle zlatých kondenzátorů bych to tipoval na ASRock (snad by se i podle fotografií a konektorů na zadním panelu dala rozpoznat; pokud vypátráte výrobce a typ, neváhejte se pochlubit v diskusi). Je osazena na „podlaze“ v pravé části. Grafická karta pak leží rovnoběžně s rovinou desky a zabírá levou horní část skříně; pod ní zůstává volný prostor sloužící k přívodu chladného vzduchu. Osazena byla konkrétně GeForce GTX 780 s referenčním chladičem. Pro toto uspořádání je pochopitelně potřeba mít tzv. riser v slotu PCI Express ×16. Nicméně použití takových adaptérů v kompaktních herních mašinách není ničím novým (vzpomínám si například na Falcon Tiki s prakticky identickou konstrukcí).

Vnitřek je předělen plastovými přepážkami na oddělené zóny tak, aby jednotlivé „výtopny“ pod kapotou měly přívod studeného vzduchu a zase jej po ohřátí hned vyfukovaly ven. Grafická karta nasává z levé strany a vyfukuje dozadu svou záslepkou, chladič procesoru a zdroj nasávají vrchem a vyfukují doprava. Jak můžete vidět, 2,5" pevný disk je umístěn v prostoru mezi grafickou kartou a chladičem CPU, což nevypadá dvakrát zdravě. Snad ho ale usměrněné proudění uvnitř ochrání před vysokými teplotami okolí.

Tento konkrétní stroj bude mít v zátěži rozhodně o dost větší příkon než Playstation 4 nebo Xbox One, takže bude důležité, aby měl okolo sebe otevřený prostor. Chladící otvory na vršku a ze všech stran také znamenají, že provozovat jej budete muset vždy v ležaté poloze (jako Xbox One, kde je to však vinou optické mechaniky). Minimálně u GPU také Valve nevymyslelo žádné převratné chlazení (což možná leckdo čekal), a proto bude hlučnost této Steam Machine v podstatě odpovídat „normálnímu PC“.

Prototyp Steam Machine od Valve (The Verge)
Prototyp Steam Machine od Valve (The Verge)

Tento prototyp představuje spíše demonstrační návrh, takže je těžko říct, zda něco podobného bude k dispozici i na otevřeném trhu. K skříni samotné ale údajně Valve hodlá zveřejnit dokumentaci a výkresy, takže se s ní možná nakonec setkáme i nějakou oklikou. Údajně také není zcela vyloučeno, že by se nakonec tento prototyp mohl vyrábět i sériově, momentálně se ale zřejmě počítá jen s oněmi „třemi stovkami“ (spartských?), které Valve rozdá účastníkům beta testu. Více bychom se údajně ohledně Steam Boxů měli dozvědět začátkem příštího roku na CES.

 

ICTS24

Novináři, kterým Valve svůj hardware ukazovalo, měli možnost si osahat i speciální gamepad, který firma vyvinula. Ten bude nakonec vyrábět sama a zřejmě se také bude prodávat samostatně. Zprostředkovávat výběrové a subjektivní zkušenosti dalších lidí asi ale nemá příliš cenu. Zajímavá ovšem byla jiná věc, zachycená na fotografiích. Můžete na nich totiž vidět různé prototypy gamepadů, s kterými inženýři firmy experimentovali. Jak vidíte, poměrně často tyto nápady pracovaly s trackballem, někde i značně masivním.

Zdroje: Ars Technica, The Verge