Vega 10 má stejný výkon na 1 MHz jako R9 Fury X. Herní ovladače asi ignorují novinky GPU

10. 7. 2017

Sdílet

GPU Vega 10 Autor: AMD
GPU Vega 10

Předposlední víkend jsme zde probírali herní benchmarky, pořízené na Radeonu Vega Frontier Edition, který AMD vydalo jako první, ale údajně na hry „neoptimalizovanou“ kartu se svou novou architekturou. Tím do doby, než na konci července vyjde herní Radeon RX Vega, vyvstala záhada, zda nízký výkon, který tyto testy zaznamenaly, je reálným projevem slabin nového GPU, nebo je způsoben onou „neoptimalizací“. V průběhu týdne se do této mozaiky nashromáždily nové střepy – zejména pozoruhodný test, srovnávající Vegu 10 podtaktovanou na 1050 MHz – což umožňuje ji srovnat přesně 1:1 s architekturou 28nm čipu Fiji.

Již před tímto testem se objevily na webu dohady, zčásti snad i vycházející ze struktury ovladačů, že AMD zatím u Frontier Editionu pro herní grafiku dodává provizorní ovladač, který v podstatě odpovídá ovladači pro GPU Fiji, místo aby pro novou architekturu uvolnilo optimalizovanou novou verzi. Srovnání podtaktované Vegy 10 a Fiji (Radeonu R9 Fury X, jenž má stejný počet shaderů, texturovacích a rasterizačních jednotek), ukazující výkon obou GPU na 1 MHz možná této hypotéze nasvědčují. Podle měření, které pořídil web GamersNexus, je totiž „IPC“ překvapivě prakticky identické. Přitom je mezi oběma GPU rozdíl dvou aktualizací architektury GCN (mezi Fiji a Vegou je ještě mezistupeň Polaris).

Některé testy GamersNexusu můžete vidět v galerii níže, přičemž součástí je také Vega Frontier Edition na výchozích taktech pro srovnání („Stock“). Web vyzkoušel 3DMark FireStrike, Metro: Last Light, Ghost Recon: Wildlands, Doom (na Vulkanu), GTA V, Sniper Elite 4 a Ashes of the Singualrity. Ve většině těchto testů je buď velmi malý rozdíl, nebo starší Radeon R9 Fury X vede, někde i o 5–9 %. Toto nastává ve vyšších rozlišeních a mohlo by pramenit z toho, že Vega Frontier Edition má o něco nižší hrubou propustnost pamětí, jen 484 GB/s proti 512 GB/s u R9 Fury X. V nízkých rozlišeních se totiž rozdíl vytrácí a GPU začnou mít velmi podobné průměrné FPS, byť třeba s rozdíly v minimech. Celý test najdete zde, pokud chcete vidět jednotlivé výsledky.

Shrnuto, Vega Frontier Edition se ve hrách chová prakticky stejně jako Radeon R9 Fury X a veškerá zlepšení, která předchozí testy naměřily při výchozích taktech karty (ve hrách typicky běží někde okolo 1420 MHz), jsou dosažena právě jen jejich zvýšením nad úroveň 1050 MHz u čipu Fiji.

amd-radeon-vega-frontier-edition-1600

Dělají ovladače z Vegy 10 Fiji?

Takovéto chování by mohlo být vysvětleno právě tím, že zatím vydaný (herní) ovladač a kompilátor shaderů jsou vytvořené z kódu pro GPU Fiji jen s minimálními úpravami, jelikož tento čip měl stejné počty jednotek a novější verze GCN by měla být s instrukční sadou starší verze kompatibilní. Za takových podmínek by patrně nefungovaly nové funkce či architektonické změny (ani ty přítomné už v Polarisu). Vega by přitom měla mít přepracovanou rasterizaci a zpracování geometrie. Propad s vysokými rozlišeními by zase možná mohl znamenat, že není aktivní ani nová komprese delta paměti, která podle testů byla už v Polarisu efektivnější, než ve Fiji.

Tato „ekvivalence“ Fiji a Vegy 10 ovšem vůbec neplatí pro profesionální aplikace, pro které AMD kartu Frontier Edition oficiálně určilo. Tam totiž i při srovnání podmínek (podtaktováním na 1050 MHz) stále výrazně poráží Radeon R9 Fury X. Pro toto použití tedy optimalizované ovladače evidentně jsou, i když zase mohou být podstatně horší a neoptimalizované u Fiji.

V profesionálních aplikacích Vega 10 má Vega 10 vyšší výkon než Fiji (Zdroj: GamersNexus) V profesionálních aplikacích Vega 10 má Vega 10 vyšší výkon než Fiji (Zdroj: GamersNexus)

 

Herní režim se momentálně neliší od profesionálního

O tom, že hry nejedou na plný plyn, svědčí ještě jedna věc. GamersNexus otestoval také ono přepínání mezi profesionálním a herním ovladačem, které je u karty inzerováno. Tento přepínač ale momentálně prakticky nemá vliv. Nedochází ani k nějakému patrnému rozdílu ve výkonu her, ale ani k propadu výkonu v profesionálních aplikacích při přepnutí do herního režimu (což by mělo, pokud by byl „Pro“ ovladač deaktivován). Z toho asi vyplývá, že v současnosti mají oba tyto režimy totožný kód, jinými slovy onen na hry optimalizovaný ovladač ještě v balíku, který od AMD stáhnete, není. Patrně bude vydán až současně s vydáním Radeonu RX Vega nebo po něm. Buď proto, že na něm stále probíhají práce, nebo proto, že AMD nechce herní výkon odhalit do doby, než herní verzi Vegy 10 oficiálně vydá.

bitcoin_skoleni

Výkon profesionálního a herního režimu je dnes stejný

Výkon profesionálního a herního režimu je dnes stejný (Zdroj: GamersNexus) Výkon profesionálního a herního režimu je dnes stejný (Zdroj: GamersNexus)

Z tohoto by tedy mělo vyplývat, že po vydání herního modelu a zveřejnění optimalizovaného ovladače podporujícího všechny nové schopnosti GPU Vega 10 by se výkon ve hrách měl zvýšit proti tomu, co Frontier Edition předvádí nyní. Ovšem jiná otázka je, jak velké toto zvýšení bude. Zde momentálně nemáme v rukou nic než spekulace, lze maximálně tak střílet od boku. Tipl bych si, že čekat zlepšení o 5 % je příliš málo a 25 % navíc je moc (pokud tedy hra nebude cíleně používat potenciálně velmi výhodné výpočty v FP16). Ale kde přesně mezi tím bude realita, to už těžko říct. To tedy platí o výkonu na 1 MHz; zároveň ale také nevíme, jaké bude mít Radeon RX Vega typické frekvence při hraní, což přidává další neznámo.