Před nedávnem jsme se v hardwarovém zpravodajství pozastavovali, že Intel po oznámení plánů na vývoj samostatného GPU začal také více tlačit na pilu ve vývoji herních ovladačů. Za čímž není těžké vidět snahu dotáhnout náskok, který mají na procesorového obra v grafické oblasti konkurenční GeForce a Radeony. Tato snaha teď dostala další hmatatelný projev, a to potenciálně docela užitečný.
Ovladač GPU Intel pro Windows 10 dostal nyní novou verzi 15.65.3.4944, v níž je jako hlavní novinka nástroj pro automatické nastavení kvality ve hrách tak, aby optimálně seděly GPU ve vašem konkrétním procesoru Intel. Jde tedy o něco podobného, jako nastavování her přes aplikaci GeForce Experience (s čímž Nvidia přišla v roce 2012). U Intelu je tato funkcionalitu nyní přístupná z ovládacích panelů integrované grafiky, které asi jejich uživatelé dobře znají. Nachází se v dialogu Gaming/Game Settings.
V této sekci by měly být zobrazeny hry, které u vás ovladače našly a zároveň u nich automatickou optimalizaci podporují. Počet takových titulů není zatím nijak velký, ovšem je třeba pamatovat na to, že vše je zatím na úplném začátku. Automatické nastavování her je zatím ve fázi beta (na což podle snímků obrazovky upozorňuje přímo i GUI ovládacích panelů). Momentálně funguje s hrami Battlefield 1, Battlefield 4, American Truck Simulator, Call of Duty WWII, Destiny 2, DOTA 2, Grand Theft Auto V, League of Legends, Overwatch a World of Tanks, ovšem další mají přibýt. Pro některé hry má nicméně Intel také manuální pokyny na webu gameplay.intel.com.
Tento zlepšovák by měl být dostupný pro generace procesorů Skylake a novější (tedy Kaby Lake, Coffee Lake). Intel výslovně uvádí, že funkce funguje s procesory šesté generace a novějšími, nicméně samotný ovladač ani předchozí architektury nepodporuje a je k dispozici jen pro tato novější CPU/GPU. Zda automatická optimalizace nastavení pracuje i na procesorech Apollo Lake a Gemini Lake s atomovými jádry, není jasné (samotný ovladač jim určen je). Mimochodem, z poznámek k vydání vyplývá, že by touto funkcí měly být pokryté i grafiky Radeon RX Vega v procesorech Kaby Lake-G, ačkoliv by je měl při hraní obsluhovat ovladač od AMD.
Vyšší grafické ambice Intelu jsou vidět
Protože výkon většiny integrovaných grafik Intelu je spíš podprůměrný, je u novějších titulů často nutné nastavení snižovat (na druhou stranu, řada „eSports“ titulů je celkem nenáročná). Nastavení přes ovladač by tedy mohlo být docela užitečné. S těmito novinkami také začíná být čím dál zajímavější počínání Intelu v grafické oblasti sledovat, je vidět, že po letech má firma nyní skutečně smělejší plány. Nedivil bych se, pokud by se v budoucnu objevilo více takovýchto nových funkcí a sada dialogů v ovládacích panelech pro modré grafiky ještě hodně rozkošatěla.
Ovladač 15.65.3.4944 obsahuje kromě autonastavování her i další novinky. Měl by zahrnovat zlepšení výkonu enkódování a dekódování videa a snížení spotřeby RAM, pokud se komprimuje do formátu HEVC. Měl by také zlepšovat fungování řízení spotřeby na procesorech Skylake (pro vyšší grafický výkon) a také přidává nějaké možnosti úspory energie při přehrávání 4K videa nebo hraní her v tomto rozlišení na čipech Kaby Lake a Coffee Lake.
Opět „launch support“ pro hry
Kromě toho Intel opět přináší podporu pro nově vycházející hry: Final Fantasy XII: The Zodiac Age HD (tedy remaster tohoto staršího titulu) a Age of Empires: Definitive Edition. Zdá se, že i v tomto směru bude Intel nyní akčnější. Firma dříve nevydávala aktualizace promptně reagující na aktuální herní premiéry, nyní se to ale po vzoru svých větších (co do pozice v herním segmentu) konkurentů učí.