Přidám k tomu trochu upřesňující komentář. Je to samozřejmě od Nvidie dobrý krok vpřed, ale bohužel ne tak velký, jak by se mohlo zdát, a ke kvalitě podpory od Intelu a AMD se asi hodně dlouho nepřiblíží. U zmíněných dvou je všechno opravdu automatické (out of the box), nic nemusíte řešit, vše funguje. Tady je to externí projekt, který není integrovaný do jádra (zatím nevypadá pravděpodobné, že by se o to v dohledné době snažili), a není vedený komunitním stylem vývoje. Do repozitáře jenom jednou za čas přibyde nový commit s novou verzí ovladače, stylem "házení komunitě přes zeď" (viz jejich readme, je to tam popsané). Takže pokud teď bude někde probíhat opravdový opensource vývoj a integrace, tak to bude spíše na straně Nouveau, neoficiálního ovladače v jádře (nyní dost tragického kvůli překážkám ze strany Nvidie, což by se teď mohlo zlepšit). Zároveň Nvidia jasně říká, že aktuálně nemá v úmyslu otevřít ovladače v uživatelském prostoru (OpenGL, Vulkan), což je minimálně polovina skládačky. Pokrok se tedy opravdu dá čekat teď jen u toho Nouveau, nikoliv v tom, že by Nvidia grafiky fungovaly automaticky po instalaci systému. Pořád bude nutná otrava s ruční instalací ovladačů, a také zajištění, že uživatelské ovladače a jaderné ovladače si verzí přesně odpovídají (to možná nějak technicky distribuce zařídí). Celá tato aktivita vypadá, že je tlačená spíš firmami ohledně datacenter (kde ani nemají obrazový výstup, potřebují akorát funkční jadernou část, aby na tom mohly pustit výpočty), než krok pro koncové zákazníky.
> Ani AMD neotevřelo plně tuto část ovladače a dál tyto komponenty distribuuje jako uzavřené. Ovšem zároveň umožňuje a podporuje použití open source alternativ, takže grafiky Radeon lze používat jak s těmito proprietárními, tak s kompletně open source komponentami (základní vrstva v jádře je ale vždy otevřená).
Toto není úplně přesné. AMD má proprietární *firmware* pro grafiky, ostatně jako Intel (a o Nvidii se ani nemusíme bavit). Jak jaderná část (amdgpu), tak část v uživatelském prostoru (radeonsi pro OpenGL, amdvlk pro Vulkan) je otevřená. První dvě části jsou i součástí upstreamových projektů (kernel, mesa) a komunitně se vyvíjí, plus AMD platí spoustu jejich vývojářů. Není moc víc co si přát. Amdvlk je sice otevřený, ale bohužel bez komunitního vývoje (opět stylem hodíme to komunitě přes zeď, jak bylo popsáno výše), takže si linuxová komunita vytvořila ovladač radv, který se stal součástí upstreamu (mesa) a v podstatě všechny distribuce ho používají místo amdvlk. Výkon je stejný a dají se tam snadno opravovat chyby a spolupracovat na nových vlastnostech (naposled třeba raytracing), na rozdíl od amdvlk. Naštěstí vytvořit ovladač pro Vulkan je řádově snadnější než pro OpenGL, takže si to může komunita dovolit.
Je pravda, že AMD má i uzavřený ovladač amdgpu-pro, který v podstatě obsahuje komponenty zmíněné výše (u radeonsi si teda nejsem úplně jistý), jenom je žene skrz proprietární kompilátor a dělá nějaké menší změny. Asi by se to dalo přirovnat k rozdílu mezi Chrome a Chromium. Ale v reálu uzavřené ovladače od AMD nikdo z koncových zákazníků nepoužívá, a ani AMD je jim nijak netlačí. Jsou určené spíš pro byznys sféru typu hollywoodská animační studia, kde mají jisté výhody kvůli cílení na konkrétní renderovací programy a jejich postupy.
Od Nvidie je to tedy fajn krok vpřed, ale do porovnatelného stavu s Intelem a AMD se zatím nemají šanci dostat, to by toho museli otevřít mnohem víc a změnit některé své přístupy. Tento krok může však zlepšit zážitek uživatelů používající Nouveau, a zároveň teoreticky zmírnit některé problémy při používání uzavřeného ovladače Nvidie na Linuxu.
Nuž, čo sa tej náhlej "otvorenosti" Nvidie týka, ja si tu len nechám toto...
https://twitter.com/marcan42/status/1524615058688724992
Souhlas, nicméně je to aspoň nějaký začátek. V Linuxu byly s nvidiema strašlivé problémy, teď to aspoň na nějaké základní úrovni dosáhne aspoň na to, kde byly karty od AMD před lety. Intel je v tomto asi nejlepší, ale na druhou stranu je po HW stránce tak omezený, že to je skoro jedno.
Uvidíme, jak se to bude vyvíjet.
"Celá tato aktivita vypadá, že je tlačená spíš firmami ohledně datacenter"
Mozna, ale ja bych si tipnul, ze diky Steamu a hlavne popularite jejich aktualniho Steam Decku zacinaji linux podporovat vydavatele her, Steam je k tomu v podstate prinutil a NVidia na to potrebuje reagovat. Potrebuje proste zlepsit sve linuxove drivery a zvolena cesta neni zadnym "darem z nebes", ale jen prostou kalkulaci Huanga, co se mu kde vyplati.
Myslim, ze ne. OpenGL/Vulkan hry je snad dokonce snazi prelozit pro linux, nez k nim emulovat WINE variantu. Takze pouze DX hry musi zamakat na WINE, aby behaly "pod linuxem".
Z pohledu ovladacu grafiky je to ale jedno, NVidia potrebuje mit funkcni grafiku pod linuxem, jinak bude mit razem s hrama problem.
Tak je to jinak:
Nainstaloval jsem Ubuntu 22.04 (Wayland) a nespustim graficky rezim na nesvobodnem ovladaci. Nouveau funguje ok, pokud to ok znamena, ze to nabehne, ale binarni ovladac se vubec nerozbehne. Prepnul jsem se do X-ek a nepomohlo to, stejne NVidia ovladace nefunguje a do grafickeho rezimu se nedostanu. :-/
Muj PC: Haswell, GTX1070, 16GB RAM - myslim, ze to neni zase tak velka vykopavka, ze by to nemohlo behat, ale nebezi.
Tak například si pamatuju na problémy s DP MST, kdy to prostě nechodilo (stejný setup na Windows OK, výměna za AMD kartu pak OK jak Linux, tak Windows). Pak je tu takový ten problém s tím, že když vyměníš jádro, musíš reinstalovat nvidiácký blobík. U Debianu, který backportuje jak divý, asi žádný problém. U rolling dister, asi pohroma.
Já rozhodně nejsem "hardcore linuxák," nemám problém s closed-source SW, ale chybějící základní drivery v rámci jádra jsou prostě fail. Já si naopak vystačím s víceméně 2D a základním 3D, ale to musí fungovat naprosto spolehlivě, ne že to nějaký update uživateli pod rukama rozstřelí.
OpenGL je hlavne dnes uplne passe, na tom dnes uz nikto novu hru nevyda. Posledne velke studio, co sa ho drzalo je id, a to ho prichodom Wolfenstein 2 vyradilo z ponuky a pri prechode na id Tech 7 uplne odstranilo z kodu. Vyvyjat dnes novu hru s OpenGL nedava zmysel, na Macu je podporovana len nejaka ancient verzia a na Win a Linuxe, kde sice novsie verzie su dostupne, tak je to opat nezmysel, lebo Vulkan dava oproti nemu "free performance".
DP MST nepoznám nepoužívam, neviem posúdiť.
Čo sa týka rolling distier fungoval som aj na debian Sid čo je rolling a dalo sa to aj s uzavretými ovládačmi priamo s Nvidie ale ak si dáš balíček z repozitára žiadna pohroma.
Ináč reinstal ovládača od Nvidie trebalo vždy ak sa zmenilo jadro alebo X-ka.
Ja som si (ako som už písal viackrát) užil s RX 580 viac ako dosť tie pády cadu ma prinútili prejsť na NV, ale na hry bola RX 580 super a aj pod linuxom bola dobrá, hlavne na natívne porty hier od Feral's aj keď bola uvádzaná ako nepodporovaná tak všetko šlapalo, horšie to bolo s Protonom.
Ja tiež nie som "hardcore linuxák" ale mne musí bežať riadne môj CAD ak nie tak je mi to u zádele či je to open alebo close.
A skúšal som aj uzavreté ovládačeod AMD a tam som skončil nakoniec s komplet reinštaláciou systému a to som s NV tiež nezažil že by mi ovládače zobrali polovicu X-iek
To je uplne jedno.
Dulezite, co sis mel odnest z komentu je to, ze OpenGL/Vulkan neni pro linux problem. Jen hry na DirectX je potreba rozjizdet pres WINE.
Jinak velke zjednoduseni, nicmene: OpenGL + Mantle = Vulkan. Aspon na samem zacatku vyvoje. Proste vyvojari OpenGL prevzali Mantle a vytvorili Vulkan.