Nezisková orgnizace Video Electronics Standards Association (VESA) sdružující bezmála tři stovky hardwarových výrobců a softwarových vývojářů dosáhla nového milníku. Představila finální specifikace nového rozhraní DisplayPort 2.0, který nahradí tři roky starý DP 1.4. Oproti předchůdci ztrojnásobuje datovou propustnost, tedy i maximální možnou obrazovou kvalitu, kterou lze mezi grafickou kartou a monitorem přenášet.
O nástupci DP 1.4 se začalo poprvé mluvit loni po nástupu konkurenčního HDMI 2.1. Ten do videosvěta poprvé přinesl nativní podporu rozlišení 8K při 60 Hz a plných osmibitových barvách. Pro vyšší režimy (až 10K, 120 Hz, 10bitová hloubka) už ale využíval kompresi DSC umožňující datový tok obrazu snížil na třetinu bez viditelné ztráty kvality, případně si pomáhal ještě zhoršeným vzorkováním 4:2:2 nebo 4:2:0.
DisplayPort 2.0 přetahuje technologické vítězství opět na svou stranu. Propustnost DP 1.3/1.4 byla 32,4 Gb/s, u HDMI 2.1 to bylo 48 Gb/s a DP 2.0 jde až na 80 Gb/s. Nová verze protokolu využívá jako fyzickou vrstvu Thunderbolt 3, na rozdíl od něj ale běží jednosměrně a nemusí polovinu kapacity věnovat fullduplexnímu provozu. Tvůrci navíc v nové verzi využívají účinnější kódování, které reálně poskytne propustnost 77,4 Gb/s. Efektivita je tak 97%, u předchůdců jen 80%.
Pro monitory budoucnosti
Díky takto širokému pásmu je DisplayPort 2.0 prvním rozhraním, který si i bez komprese obrazu poradí s rozlišením 8K (7680 × 4320 px) při 60 Hz, HDR, 10bitovou hloubkou a plnobarevným vzorkováním 4:4:4.
Komprese DSC je ale nyní povinnou standardní součástí DisplayPortu a dovoluje proniknout do ještě vyšších rozlišení. Spolu s různými parametry obrazu a možností řetězit více monitorů za sebe na jednom konektoru nabízí opravdu hromadu různých konfigurací.
Monitorů | Rozlišení | Frekvence | Hloubka | HDR | Vzorkování | Komprese |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16K (15360 × 8460 px) | 60 Hz | 10b | ano | 4:4:4 | DSC |
1 | 10K (10240 × 4320 px) | 60 Hz | 8b | ne | 4:4:4 | ne |
2 | 8K (7680 × 4320 px) | 120 Hz | 10b | ano | 4:4:4 | DSC |
2 | 4K (3840 × 2160 px) | 144 Hz | 24b | ne | 4:4:4 | ne |
3 | 10K (10240 × 4320 px) | 60 Hz | 30b | ano | 4:4:4 | DSC |
3 | 4K (3840 × 2160 px) | 90 Hz | 30b | ano | 4:4:4 | ne |
Konektor zůstává, volitelně půjde použít i USB-C
DisplayPort 2.0 samozřejmě zůstává zpětně kompatibilní se starými verzemi, nemění se ani konektor. DP 2.0 ale bude fungovat i přes USB-C skrz DP Alt Mode. Zde to ale bude trochu složitější. DisplayPort standardně využívá čtyři datové linky Thunderboltu 3, ale u USB-C v některých případech zapřáhne jen dvě (tj. s kapacitou 40 Gb/s). To se bude týkat hlavně připojení přes dokovací stanice či zapojení monitorů, které v sobě budou mít nějaký vlastní replikátor portů. Typicky může být v monitoru USB hub, Ethernet apod. Zkrátka přes jeden konektor kromě videa poběží i datová linka.
Pak DisplayPort 2.0 běžící v Alt Modu nabídne nanejvýš 8K s 10b hloubkou, 4:4:4: vzorkováním, HDR, ale jen 30 Hz (bez komprese). Případně zvládne tři QHD monitory při 120 Hz a 8b barvách. S kompresí DSC dá o tři 4K displeje, 144 Hz, 10b i HDR. VESA myslí i na VR. Díky kompresi půjde do brýlí napumpovat dvakrát (pro každé oko zvlášť) 4096 × 4096 px, 120 Hz, 10b i HDR.
TIP: Jeden konektor (bohužel) vládne všem. Konektorové peklo se jmenuje USB-C
Zajímavou novinkou je funkce Panel Replay, jež by mohla snížit spotřebu notebooků a jiných zařízeních nepřipojených k síti. Vychází z Panel Self Refresh, která se u integrovaných displejů běžících přes eDP využívá k tomu, aby se do displeje poslaly pouze rozdílové informace. Pokud se obraz mezi dvěma následujícími snímky změní jen minimálně, není pak třeba zaplnit pásmo daty, které displej nepotřebuje.
Otazníky zatím visí nad kabeláží. VESA samotná k tomu zatím moc neřekla, ale Anandtech vysondoval, že levné pasivní měděné kabely přenesou nanejvýš 40 Gb/s, tudíž využijí možností DP 2.0 jen z poloviny. Pro plných 80 Gb/s bude potřeba aktivní kabelů vedených přímo do monitoru. Anandtech rovněž zjistil, že zařízení s DP 2.0 nebudou muset povinně podporovat VESA Adaptive Sync pro variabilní snímkovou frekvenci, zůstane to volitelnou funkcí.
Prvních produktů s podporou DisplayPortu 2.0 se podle VESA dočkáme ve druhém polovině roku 2020.
Zdroj: VESA