Kam jste se dovolali, se dozvíte až od operátora či operátorky na druhé straně. Ti vás sice nakonec nasměrují správně, ale když jde o záchranu života, každé sekunda zdržení navíc je kritická. Na problém již před rokem upozornil web Krimi Plzeň. Ten po rozhovorech s Policií ČR a operátory zjistil, že se chyba projevuje jen u telefonů značky Lenovo (konkrétně zmiňují model A328). Výrobce prý následně vydal aktualizaci, která měla problém vyřešit. Jenže se nejspíš objevil znovu.
Lenovo A328, jeden z telefonů s nuceným přesměrováním na 112
Roman Mikulka na G+ píše, že k přesměrování došlo i u letošní novinky Lenovo P90 Pro. „Vloni jsme skutečně tento případ řešili, jednalo se ale pouze o telefony řady A. Aktuálně prověřujeme situaci s modelem P90 Pro,“ uvedlo pro Cnews české zastoupení Lenova. K přesměrování nicméně dle uživatelů docházelo i u řady P, konkrétně modelu P70.
Na CZC.cz se v diskuzi u Lenova P70 objevil zřejmě první zveřejněný popis chyby. „Koupil jsem cca 7 dnů zpět Lenovo P70 a stejná vada zjištěna i u Lenovo A328, že při volání na 150, 155, 158, 156 dojde k přesměrování na 112. Považuji to za velký problém hlavně u 155 kde prodleva přepojení operátorem z 112 na 155 může být i několik minut dnešní zkušenost kde to trvalo cca 3 minuty což je například při zástavě dechu strašně dlouhá doba,“ píše zákazník. CZC radil obrátit se na podporu výrobce.
Na facebookové stránce Lenova si na chování P70 stěžuje Karel Filip. „Při volání na linku 155 jsem byl přesměrován na 112. V CZ není linka 112 plnohodnotnou náhradou linky 155. Prodleva několik minut je běžná. Důvodem je to, že operátor od Vás zjišťuje věci jako adresa atd, aby si vyplnil kolonku o "užitečnosti" tohoto volání a pak vás možná přepojí na 155 kde jim musíte to samé říci znovu. Tedy pokud vedle sebe máte někoho s zástavou dechu srdce a podobně tak jste právě promarnili 2-4 minuty od navigace operátorky linky 155 k resuscitaci člověka,“ píše.
Lenovo o chybě vědělo a tvářilo se, že je to vlastně v pořádku! „Dobrý den, z technických důvodu jsou hovory na lokální tísňová čísla, tj. 150, 155, 158 přesměrovány na centrální linku tísňového volání 112. Tam bude váš požadavek okamžitě vyřešen,“ zněla odpověď výrobce.
Problém s přesměrováním se možná vyskytuje ve firmwaru telefonu i u dalších modelových řad. Špatné je, že chybu nemůžete otestovat, protože o přesměrování se dozvíte až podle opeátora, který telefon zvedne. A na tíšnové linky nelze volat jen kvůli testování. Zneužití linek je trestné! Nezbývá než doufat, že dalším zmedializováním si Lenovo uvědomí, o jak závažnou chybu jde, a opraví ji.