Hlavní navigace

Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]

20. 11. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Společnosti Vodafone i T-Mobile před týdnem představily obdobné datové balíčky pro „neomezené“ sledování videa a poslech hudby. Obě služby přišly do Česka po úspěchu v jiných zemích, kde již Pass i StreamOn fungují. To je ovšem to jediné, co lze „pochválit“.  

Dvakrát zaplacený internet

Operátoři místo toho, aby konečně dostali odvahu a představili skutečné neomezené datové tarify rozdělené podle rychlostí, přišly se specifickým nápadem. Mobilní internet si u nich musíte koupit (minimálně) dvakrát. Jeden klasický balíček s gigabajty jako doposud. A jeden extra balík pro vybrané služby. U T-Mobilu je jeden pro audio i video. Vodafone jej rovnou rozdělil na čtyři. Kromě audio, videa má zvláštní balík pro sociální sítě a chat. Facebook Messenger je v jiném balíčku než Facebook. Chápete to?

Obě společnosti se brání, že rozkouskování internetu neporušuje eurounijní směrnici i síťové neutralitě. V předpisech BERECu je opravdu na takovou výjimku pamatováno. Operátor může nabídnout omezený přístup k tematickému balíčku služeb, pokud onen balíček není exkluzivní, ale může se do něj dostat každá služba.

Pravidla BERECu oslabení síťové neutrality částečně dovolují Pravidla BERECu oslabení síťové neutrality částečně dovolují (zdroj: BEREC / PDF)

V seznamu chybí vámi používaná služba? Nezájem

Vágní pravidla si operátoři vyložili tak, že nabízejí formulář, do něhož se může zapsat každý poskytovatel internetových služeb. Vstup do Passu nebo StreamOnu je ale podmíněn podpisem smlouvy, se kterou musí souhlasit obě strany. A ona smlouva a její podmínky už jsou schovány za (pro nás) neproniknutelnou hranicí.

Každopádně platí, že zájem o vstup musí projevit poskytovatel. Pokud byste v Passu nebo StreamOnu chtěli vidět svou oblíbenou službu vy jako běžní zákazníci, nic moc s tím neuděláte. Těžko budete tlačit na americké megafirmy, aby podepisovaly dohodu s operátorem kdesi v centru Evropy. A tak u Vodafonu ani T-Mobilu nepochodíte se Skypem, službami Google Music, Apple iTunes, Twitch nebo Vimeo. Chybí iVysílání České televize a samozřejmě i erotické weby.

Ale i když se vám výběr služeb v Passu nebo StreamOnu trefí do vkusu, narazíte na jiné problémy. Neomezené surfování funguje jen v aplikacích, nikoliv na webu. Video z YouTubu vložené na běžném webu tedy ukrojí data z běžného balíčku.

Zneužívání místo využívání

U Vodafonu vám navíc hlídají, abyste náhodou službu cíleně nezneužívali. Cože? Snad využívali, ne? Ne!

https://twitter.com/Vodafone_pece/status/931835729520537602

Vodafone v podmínkách píše, že tři dny po sobě nesmíte přes Pass propálit více než 90 % datového objemu (zatímco na data z běžného balíčku by zbylo pod 10 %), jinak vám hrozí zastavením služby.

Dejme tomu, že 1080p video na YouTubu má datový tok 8 Mb/s (1 MB/s). Každou hodinu zhlédnutého videa (3,6 GB) byste museli kompenzovat alespoň 360 MB „běžného surfování“. Nejnižší aktuální tarif Vodafonu obsahuje 500 MB, nejvyšší 20 GB dat. V prvním případě byste si mohli dovolit zhruba 1,5 hodiny 1080p videa na měsíc, ve druhém asi 55 hodin. To není moc neomezené, viďte?

Reklama na YouTubu se počítá zvlášť

Důležitou slabinu obou služeb objevili Václav Mathauser a Radek Vebr, kteří se se zkušenostmi podělili na Twitteru. Vodafone Pass i StreamOn při sledování videa z YouTubu (ale nejspíš i jiných služeb) odečítají data i z běžného balíčku.

https://twitter.com/VaclavMathauser/status/931391994303217664

Reklamy se totiž evidují zvlášť, mohou se stahovat z jiných zdrojů, zkrátka nejsou nativní součástí streamu z YouTubu. Totéž ostatně platí i pro Facebook a jím načtené externí videopřehrávače nebo prohlížeč článků. Radek Vebr dokonce u Vodafonu hlásí zvýšenou spotřebu dat i při sledování Netflixu, který přitom reklamy ani nemá.

bitcoin_skoleni

https://twitter.com/radekvebr/status/931628158541066241

Červený operátor před měsícem tvrdil, že Pass znamená datování bez počítání. Je to lež. Počítat budete více než kdy jindy. Není v silách žádného uživatele, aby si pamatoval všechny služby a jejich podmínky, kdy platí neomezené surfování a kdy ne. U T-Mobilu tyto výtky platí také, ale on alespoň nemá čtyři různé balíčky, pravidlo 9:1 a ani tak zavádějící motto. Mobilnímu internetu ale škodí stejně jako Vodafone.