Hlavní navigace

Vodafone testuje volání z webu. Nápad dobrý, provedení bídné

22. 5. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Vodafone ve vybrané skupině zákazníků už několik týdnů testuje volání z webu do GSM sítě. Žel bohu jen to: po haló, které kolem testování této funkce operátor dělal, jsem naprosto zklamán. Doplnit esemeskový portál Park o volání do GSM sítě se mi zdálo jako skvělý nápad. Vodafone ho nicméně uchopil zcela za špatný konec: namísto užitečné funkce, vhodně integrované do portálu Park, jsme se dočkali pouhého webového „sluchátka“, které k tomu věčně nefunguje.

Vodafone Park VoIP volání

Prostý číselník. Čekali jsme víc

První bod obžaloby – i když se hovor už spojí, druhá strana vás často neslyší. Na povolení použití mikrofonu jste navíc dotázáni až v průběhu prvního hovoru, což je trochu pozdě. Za něco málo možná může použitá technologie – aplikace funguje ve Flashi –, nicméně svádět na ni vše nelze. Samotný hovor, pokud se tedy spojí, pak funguje překvapivě hladce – není znatelné žádné zpoždění, kvalita zvuku je srovnatelná s voláním z telefonu. Volaný navíc vidí přímo vaše číslo, což u obdobných služeb nebývá zrovna vždy pravidlem. 

Sečteno podtrženo, funkce by potřebovala značné vylepšení přinejmenším po technické stránce. Svou roli přirozeně hraje to, že jde pouze o testovací verzi. To je ale vysvětlení, ne omluva. Pokud vývojář aplikaci vypustí mezi uživatele, měla by se nacházet alespoň v takové fázi, kdy je schopná plnit svůj hlavní účel. To bohužel není tento případ. Než že by byl tento nástroj spolehlivým, je spíše sázkou do loterie: když se servery zrovna umoudří, třeba si i zavoláte. Proto stále považuji za snadnější vzít do ruky telefon.

Vodafone Park VoIP volání

Na povolení použití mikrofonu se aplikace dotazuje až během prvního hovoru

Dobrý nápad uchopený za špatný konec

Technické nedostatky, byť jsou výrazné, přesto nejsou důvodem k zavržení tohoto nápadu. Jde o novinku, kterou operátor teprve zkouší – a k tomu zkrátka komplikace neodmyslitelně patří. Co mě mrzí spíš, to je nevhodné uchopení celé myšlenky volání z webu do mobilní sítě.

Vodafone má vlastní komunikační portál Park, v jehož rámci vlastně tuto funkci testuje. Namísto toho, aby ji implementoval vedle dalších nástrojů přímo na hlavní stránku, ji zastrčil kamsi do marginální záložky, a to ještě v podobě doplňkové aplikace. Když už se tedy vývojáři nezmohli na to, aby nástroj vhodně integrovali mezi stávající funkce, mohli jej alespoň výmluvně umístit na hlavní stránku.

CS24

 

Vodafone k testování přistupoval s tím, že se chce přesvědčit, zdali by se tento nástroj uchytil na trhu. Uchytil, stačilo by k tomu učinit dva, nebo vlastně tři kroky: vylepšit technické pozadí a vytáhnout nástroj z rumiště na hlavní stránku (a vhodně ho integrovat se stávajícími funkcemi). V současné podobě a se současným hodnocením (od uživatelů si aplikace vysloužila necelé dvě hvězdičky z pěti) je však spíše pravděpodobnější, že skončí v šuplíku nezrealizovaných nápadů. A je to docela škoda.