Facebook nedávno oznámil, že se bude soustředit jen na výrobu samostatných VR brýlí (teda takových, které mají přímo uvnitř výpočetní hardware a systém pro svůj provoz), což bohužel znamená konec hráčské linie brýlí Rift. Autonomní či samohybné(?) brýle linie Quest asi na první pohled budí méně nadšení pro použití ve hrách, ale vypadá to, že Facebook pracuje na tom, aby jejich schopnosti vylepšil.
Teď prosákle, že headest Quest 2 by asi měl být upgradován na vyšší obnovovací frekvenci, což by mohlo slušně vylepšit dojem z používání. A nejlepší na tom je, že by tento upgrade měli dostat i majitelé všech již prodaných Questů 2.
Oculus Quest 2 měl ze začátku obnovovací frekvenci svých displejů (ty mají rozlišení 1832 × 1920 bodů pro každé oko) 72 Hz pro starší aplikace z původního Questu, ale pro nové aplikace, nebo pro aplikace aktualizované o patřičnou podporu bylo možné využít 90Hz režim, později z něj bylo učiněno výchozí nastavení. Ale nyní se zřejmě chystá aktualizace, která u brýlí aktivuje možnost přepnout je až na frekvenci 120 Hz.
Vyplývá to z rozhovoru s viceprezidentem Facebook Reality Labs Andrewem „Bozem“ Bosworthem. Ten byl tázán v Q&A přenosu na Instagramu, jestli by brýle Quest 2 mohly dostat update na 120Hz režim, na což odpověděl palcem nahoru. Není to tedy explicitní potvrzení, ale se slušnou pravděpodobností to znamená, že Facebook toto chystá.
Displeje jsou na 120 Hz připravené
Displeje brýlí Quest 2 totiž už prý jsou na toto připravené – nejde tedy o to, že by softwarový update zázračně vylepšil osazený hardware. Panely mají patrně 120 Hz v parametrech od začátku. Důvod, proč headset toto dosud neumožňoval, nebyl v samotném displeji, ale v tom, že by takto rychle musely také vykreslovat aplikace. Přičemž headset běží na mobilním čipu Qualcomm Snapdragon s relativně omezeným výkonem. Dostat z něj 120Hz snímkovou frekvenci by nemuselo být snadné a navíc by pak také mohla výrazně vzrůst spotřeba a tím poklesnout výdrž na baterie.
Facebook/Oculus proto asi šel cestou postupných zlepšení a snažil se odladit výkon tak, aby se dala frekvence obnovování posunout výš bez příliš velkých negativních důsledků. A toto asi šlo po etapách, kdy 90 Hz bylo prvním krokem a po jeho zvládnutí může následovat pokus další zlepšení na 120 Hz.
120Hz režim by mohl být obzvlášť užitečný při použití s technologií Oculus Link, kdy brýle Quest 2 slouží jako zobrazovadlo pro VR hry určené pro brýle Rift, a tedy spouštěné na PC. Potit se v takovém případě bude grafická karta mimo samotné brýle, takže se obejde problém, že mobilní SoC nemusí mít dost výkonu.
Tip: Ani ve VR není úniku. Brýle Oculus budou od teď povinně propojené s vaším Facebookem
V budoucnu by tak zřejmě mohli majitelé brýlí Quest 2 dostat podporu 120Hz režimu prostřednictvím aktualizace firmwaru/softwaru tohoto headsetu. Ovšem opět by asi mohlo platit, že by tento režim nepodporovaly všechny aplikace a tato novinka byla „opt-in“: bylo by třeba, aby ji vývojář každé aplikace nebo hry začlenil, alespoň ze začátku. Ovšem u aplikace Oculus Link pro hraní z PC by toto asi mohl Facebook udělat poměrně rychle.
Galerie: VR brýle Oculus Quest 2
Zdroj: Road to VR