Hlavní navigace

VR brýle snů? Pimax má rozlišení 8K, zorné pole 200° a s prokládáním umí 180Hz obraz

16. 10. 2017

Sdílet

Zdroj: Redakce

Hraní ve virtuální realitě je zatím pořád hlavně záležitostí dvou „velkých jmen“, HTC Vive a Oculus Rift (který nyní trvale zlevnil na 400 dolarů, pokud vám to uniklo). Po roce je už ale asi čas začít vyhlížet nějaké brýle, které by posunuly možnosti, v tuto chvíli asi hlavně pokud jde o relativně nízké rozlišení. Právě to slibuje nový konkurent, který se nyní objevil na scéně a chce rozlišení a tedy realističnost obrazu uvnitř brýlí zvednout skutečně radikálně.

Firma Pimax je americko-čínský startup, který nyní chystá do výroby VR headset stejného jména – respektive headsety, na podobném základě totiž budou existovat tři různé modely: Pimax 8K, Pimax 8K X a Pimax 5K. Tyto názvy se odvozují od horizontálního rozlišení, které je u nejlepší verze 7680 bodů. Brýle jsou totiž složené ze dvou displejů posazených vedle sebe v úhlu. To má své výhody proti řešení s jedním panelem pro obě oči, které razí Rift a Vive. Tyto panely mají u 8K modelů po 3840 × 2160 bodech, u verze 5K pak po 2560 × 1440 bodech.

Ono rozlišení 8K tedy máte jen horizontálně, zatímco vertikálně je to jen 2160 bodů (nebo 1440 bodů). Ovšem lidské zorné pole je výrazně širokoúhlé s periferním viděním do stran, takže tento kompromis nemusí být tak zlý. Díky tomuto uspořádání a zalomení mají ale brýle také velmi dobrý úhel zorného pole: celých 200°. Oculus Rift a Vive mají úhel zorného pole jen 110°, takže se koukáte jakoby tunelem. Pimaxy by oproti tomu měly být poměrně panoramatické, což by při dobrém zvládnutí mohlo mít velký dosah na kvalitu VR vjemu. Podobný produkt mimochodem představují i brýle StarVR, o nichž jsme psali již předloni, zatím jsou ale stále ještě ve vývoji.

pimax-8k-vr-bryle-1600Headset má k připojení používat DisplayPort 1.4 a USB 3.0, přičemž odezva mezi vstupem a obrazem má být nižší, než 15 ms. Obrazovky jsou typu LCD, údajně upravené pro co nejnižší rozmazávání a artefakty odezvy (snad by mohlo mýt stmívané podsvícení, jinak též technologii „ULMB“). LCD jsou použita pravděpodobně proto, že OLED displeje s tímto rozlišením nejsou dostupné v potřebné úhlopříčce, jde tedy o daň za rozlišení. Výhoda ovšem je, že tato LCD mají mít pixely se všemi třemi barevnými složkami, kdežto displeje Vive a Riftu jsou navrch k nižšímu rozlišení ještě matrice typu pentile, tedy vždy jen s jedním barevným subpixelem.

Virtuální 180Hz frekvence

Obnovovací frekvence headsetu je 90 Hz, ale firma vymyslela jeden trik, jak ji perceptuálně vylepšit. Kromě standardního synchronního režimu pro obě oči totiž umožňuje použít i režim „BrainWarp“, kdy se oba úhly nezobrazují naráz, ale na střídačku, takže v intervalu jednoho snímku blikne nejdřív obraz jednoho oka, potom druhého. Toto může znít jako hrozný nápad, ale tímto posunutím lze vlastně získat dvojnásobnou časovou přesnost a tedy virtuálně dvojitou obnovovací frekvenci. Jde o něco podobného jako prokládané video – celkově získáváte dvojnásobnou 180Hz granularitu pohybu, byť vždy jen pro jedno z obou očí. Mozek by ale údajně toto měl „odfiltrovat“ a vnímat jen celkově plynulejší pohyb.

BrainWarp střídavě vynechává obraz pro jedno z očí, čímž lze efektivně zdvojnásobit celkovou frekvenci obnovení a pohybu BrainWarp střídavě vynechává obraz pro jedno z očí, čímž lze efektivně zdvojnásobit celkovou frekvenci obnovení a pohybu

Pokud jde technologie pracující s frekvencí, ty jsou zřejmě použité ještě na jednom místě. Mezi verzemi headsetu Pimax 8K a Pimax 8K X by měl být ten rozdíl, že verze X podporuje nativně plné rozlišení 7680 × 2160 bodů při 90 Hz, ale vyžaduje extrémně výkonnou grafickou kartu (minimem bude buď GTX 1080 Ti, pár těchto grafik nebo něco budoucího, specifikace zde ještě nejsou hotové) a dva DisplayPorty 1.4. Běžná verze Pimax 8K má zdá se jen jeden vstup DisplayPort 1.4 a používá nějaké technologie pro interpolaci frekvence, nebo možná spíš interpolaci obrazu na 8K z nižšího rozlišení (to z popisu není úplně jasné). Při hraní to prý nemá být poznat – ale to tvrdí výrobce, takže bych raději vyčkal na nezávislé ověření.

MMF24

Kompatibilita s HTC Vive a SteamVR

Headsety Pimax jsou postavené na technologii Steam VR, takže by neměla dělat velké problémy softwarová podpora, dokonce mají být kompatibilní s různými doplňky Valve (majáky, ovladači). Lze použít i snímací senzory od Valve (ty pro HTC Vive), ovšem Pimax bude dodávat vlastní s snímáním pomocí laseru integrovaného v brýlích. Brýle kromě toho mají podporovat i vlastní rozšiřující moduly, které mají přidávat třeba sledování očí, bezdrátové připojení k PC, nebo snímání pohybu kamerou na brýlích místo externí (Pimax uvádí, že podporuje oba režimy a lze mezi nimi přepínat).

Senzory a ovladače pro Pimax 8K Senzory a ovladače pro Pimax 8K

Tento hodně zajímavý hardware by měl být poprvé dostupný v lednu 2018. Firma se jej ale rozhodla uvést skrze kampaň na Kickstarteru, takže první kusy budou distribuovány coby odměny pro podporovatele (a platí klasické výhrady a nebezpečí crowdfunding). Nicméně poté se mají brýle začít prodávat i samostatně, byť mají údajně mít vyšší cenu. V rámci kampaně – která již dosáhla svého cíle – „stojí“ 5K verze Pimaxu 399 dolarů, Pimax 8K 499 dolarů a Pimax K8 X vyšel na 699 dolarů. Jde ale o ceny za omezené balení pro ty, kdo již mají ovladače a senzory pro HTC Vive. Kompletně soběstačná sada stojí víc. Kdy přesně má začít konvenční prodej v obchodech, firma nepíše.