Na úterní odpoledne přichystala Nvidia společně s Asusem pro novináře a prodejce akci nazvanou 3D Workshop. Jaká je historie a budoucnost stereoskopického zobrazení? V kině Atlas pro nás byly připraveny přednášky nejen o 3D Vision od Nvidie. O přestávce jsme si mohli vyzkoušet několik her s 3D brýlemi, Need For Speed ve 3D Vision Surround a pre-release verzi hry Mafia II na třech 30" displejích; Asus přistavil k osahání několik notebooků s Ionem druhé generace, technologií Optimus a samozřejmě také 3D Vision. Třešničkou na dortu pak bylo promítání filmu Shrek: Zvonec a konec, samozřejmě ve 3D. Ale nepředbíhejme‚Ķ
Stereoskopické zobrazení: žhavá novinka roku 1838
Jako první se slova chopil Ing. Michal Hušák z firmy Gali-3D, která se mimo jiné podílela na tvorbě reklamního spotu Nvidie a Asusu, který budete moci již brzy zahlédnout ve 3D kinech. V jeho přednášce jsme se dozvěděli, že první přístroj na prohlížení statických stereoskopických obrázků sestrojil Charles Wheatstone v roce 1838. Poté přišla řeč na různé způsoby realizace 3D zobrazení pomocí brýlí.
3D Vision od Nvidie používá aktivní zatmívací brýle (shutter glasses), které synchronizovány se zobrazovadlem střídavě zakrývají pravé a levé oko. Polarizační brýle, které propouštějí světlo na základě roviny, ve které světelná vlna kmitá, můžete znát z kina IMAX. A kino Atlas pro změnu používá brýle, které do každého oka propouštějí odlišné vlnové délky zelené, červené a modré.
Dozvěděli jsme se také, jak (ne)lze zkonvertovat klasický 2D film na stereoskopický. Aby byl 3D efekt opravdu kvalitní, musely by objekty na scéně být vymodelovány a posléze vyrenderovány pro pravé a levé oko. To je ovšem postup velice zdlouhavý, a tedy v praxi nepoužitelný. Některé filmy chlubící se nálepkou 3D tudíž používají laciný trik: z obrazu se "vystříhají" postavy či objekty, které se pak promítají v odlišné hloubce. Jsou ale stále placaté a výsledek pochopitelně nevypadá tak dobře, jako záběry skutečně pořízené ve 3D.
3D Vision nejen na hry
Druhá přednáška patřila Igoru Staňkovi, regionálnímu zástupci Nvidie. Spíše než samotné technologie 3D Vision se týkala způsobů, jakým lze stereovize využít. Hry jsou totiž jednom jeden z nich. S fotoaparátem Fujifilm FinePix Real3D, který má dva objektivy, můžete pořizovat stereoskopické fotografie a na počítači či notebooku s 3D Vision si je prohlížet. Samostatnou kapitolou jsou pak filmy.
Zobrazovadla schopná stereoskopického zobrazení už začínají být cenově dostupná i běžným smrtelníkům. A netýká se to pouze 120Hz LCD panelů pro hraní s 3D brýlemi: stereo zobrazení tím či oním způsobem zvládají i některé LCD a plazmové televizory či projektory. Jelikož promítačka kina Atlas není kompatibilní se zatmívacími brýlemi Nvidie, bylo 3D Vision předváděno za pomoci projektoru Acer, který stojí méně než dvacet tisíc korun.
A tak jsme shlédli několik stereoskopických fotografií, videoklip We Are The World, ale i streamovaná 3D videa na YouTube (kde se podle Igora Staňka bude v této podobě objevovat stále více trailerů na nové filmy). Nvidia 3D Vision funguje nejen s videi ve Flashi, bezchybně funguje i microsoftí Silverlight. Problémy dělala jen speciální betaverze PowerDVD 9, která jednou zkolabovala, podruhé způsobila, že naše shutter glasses začaly zběsile blikat, načež se sálem nesly bolestivé nářky přítomných. PowerDVD verze 10, která je již dostupná, má ale mouchy vychytané, ujišťuje nás Igor Staněk.
Content is king
Pořídili jste si 3D televizor či projektor, ale co na něm přehrajete? Některé televizory sice nabízejí možnost přepočítat klasický film na stereoskopický, ale i z důvodů popsaných výše to nemůže dopadnout příliš dobře. Bohužel jsou momentálně na trhu na Blu-ray pouze dva 3D filmy: Monsters vs. Aliens a Cloudy with a Chance of Meatballs. Už na podzim ale na Blu-ray vyjdou další tituly v čele s Avatarem, od kterých si výrobci slibují podpoření poptávky po 3D zobrazovadlech.
Na 3D televizoru si ale můžete i stereoskopicky zahrát hry. Bez ohledu na to, jaký princip 3D zobrazení televizor používá, pokud jej přes HDMI připojíte k počítači s grafickou kartou Nvidia, 3D bude fungovat. Přestože pro stereoskopický signál je běžně vyžadováno HDMI verze 1.4, Nvidia to dokáže i na GeForce s HDMI 1.3.
Notebooky a Mafia II
3D i na cesty
Michail Dejak z Asusu dokončil, co načal už Igor Staněk. Asus s Nvidií úzce spolupracuje a je mezi prvními, kdo technologie kalifornské firmy přetváří v reálné produkty. Vypíchnuty nám tedy byly zejména tři modely: netbook Eee PC 1215N s dvanáctipalcovým displejem a grafikou Ion 2 (tedy vlastně Next-gen Ion), dále třináctipalcový Asus U33 s bambusovým šasi, který i s obyčejným (tedy ne nízkonapěťovým) procesorem, avšak díky technologii Nvidia Optimus, dosahuje výdrže na baterii kolem devíti hodin, a konečně na hry určená řada G51, která je vybavena 120Hz displejem pro 3D Vision. Infračervený vysílač, který předává signály zatmívacím brýlím, u nejnovější inkarnace G51 už nemusíte připojovat přes USB - je totiž zabudován do spodního okraje rámu displeje.
Výstavka notebooků ve foyer, vlevo možnost vyzkoušet střílečku ve 3D, napravo mimo záběr je stůl s Mafií II
Asus používal technologii Nvidie (zatmívací brýle) už u svých prvních notebooků s trojrozměrným zobrazením, zatímco ostatní vsadili na polarizační brýle. Prý ale už poznali, že 3D Vision je nejlepší pod sluncem, a tak polarizační technologii houfně opouštějí.
Závěrem přednášek nás sales manager Nvidie Petr Sedloň požádal, abychom laskavě vraceli ty hnědý podšálky shutter glasses, které nám byly zapůjčeny. Prý se jim totiž už dvoje ztratily. No a teď už konečně k tomu, na co se všichni tak těšíte‚Ķ
Mafia II
Jak už nejspíš víte, Nvidia úzce spolupracuje s 2K Czech a Mafia II bude jedním ze stěžejních titulů pro PhysX a obecně GeForce generace Fermi. Hra bude vydána až 24. srpna/augusta, Igor Staněk ale pro předváděčku na 3D Workshopu vyškemral exkluzivní build. Nejednalo se ale o plnou hru, spíše by tak nějak mohla vypadat demoverze: doba hraní byla omezena asi na 15 minut, pohyb po městě na jednu čtvrť, a například se nám nepodařilo svézt se nadzemkou.
Ani nemyslete na to, že by demo mohlo uniknout: 2K Czech do něj zabudoval skálopevnou ochranu. Je vázáno na speciální Steam účet, kontroluje přítomnost DVD v mechanice a lze spustit pouze po zadání hesla, které je změť náhodně vygenerovaných znaků a poznačené ho má jen Igor Staněk.
Mafia II z technických důvodů neběžela ve 3D Vision Surround, hraní na třech 30" displejích je ale úchvatné samo o sobě. K samotné hře jenom pár postřehů. Pokud pácháte trestnou činnost (a že vzhledem k nerealisticky přetáčivým autům, jako v první Mafii, je neúmyslné vraždění chodců velice snadné) a podaří se vám to mimo zraky policistů, slušní občané vás beztak nahlásí. Policisté vás ale mohou stíhat i za menší přestupky, jako nepřiměřenou rychlost, kdy stačí zaplatit pokutu. Kradete-li zaparkované auto, musíte loktem rozbít okénko, do kabrioletu se složenou střechou ale můžete naskočit přes dveře. Současná verze má ale i některé bugy, například zbraně nakoupené v obchodu bez varování zmizí, když dorazíte na místo, kde máte plnit misi. Tyto mušky se snad 2K Czech ještě podaří včas vychytat.
Zvonec a konec
Na závěr celé akce nám byl promítnut film Shrek: Zvonec a konec ve 3D. Bohužel jsme nemohli ověřit mýty, že z projekcí 3D Vision lidé utíkají zvracet, neboť film běžel na promítačce kina Atlas a sledovali jsme jej tedy s brýlemi oddělujícími vlnové délky, nikoliv se zatmívacími. 3D efekt vás samozřejmě vtáhne tím lépe, čím větší je plátno, a na to v Atlasu se bohužel sedm slonů na výšku nevejde. Osobně jsem také měl problém s rušivými odlesky na 3D brýlích, když jsem je měl nasazené na brýlích dioptrických. Byl jsem ale nejspíš jediný.
A "zvonec a konec" je i mé reportáži. Doufám, že se vám líbila a někdy příště na shledanou.