Výkon ovladačů: ATI Catalyst 7.12 vs. 8.1

28. 1. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

ATI (AMD) se v dokumentaci ovladačů nezmiňuje o žádném vylepšení výkonu ve hrách a jediný nárůst by měla zaznamenat konfigurace s CrossFire dvou Radeonů ve hře Crysis (s hotfixem Catalyst 8.1, nikoli s WHQL). Na diskuzních fórech se však ukazují jiné zkušenosti uživatelů, kteří si pochvalují nějaké ty nárůsty i s jednotlivou kartou. Jak je to tedy doopravdy (významnější změny k lepšímu jsem zaznačil zelenou, ty k horšímu červenou barvou, neoznačoval jsem to ve hrách, kde měření nemůže být nikdy příliš přesné):




Radeon HD 2900 XT 512 MB



Catalyst 7.12 Catalyst 8.1
3DMark06 1 280 × 1 024   11 025 11 001 -0,22%
3DMark05 1 024 × 768   19 777 19 600 -0,89%
Bioshock DX9 1 680 × 1 050   66,1 62,3 -5,75%
min. fps 1 680 × 1 050   45 46 2,22%
Bioshock DX10 1 680 × 1 050   45 51,4 14,22%
min. fps 1 680 × 1 050   39 39 0,00%
Bioshock DX10 1 680 × 1 050 16× AF 39,7 46,5 17,13%
min. fps 1 680 × 1 050 16× AF 28 31 10,71%
Call of Duty 4 1 680 × 1 050   52,5 52,1 -0,76%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 34,9 35 0,29%
Call of Juarez DX10 1 280 × 1 024   23,4 27 15,38%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 15,3 15 -1,96%
  1 680 × 1 050   20,1 19,9 -1,00%
Company of Heroes DX9 1 680 × 1 050   71,8 73,6 2,51%
minimální fps 1 680 × 1 050   23,4 22,3 -4,70%
 Company of Heroes DX9 1 680 × 1 050 2× MSAA 54,3 54,1 -0,37%
minimální fps 1 680 × 1 050 2× MSAA 18,7 16,2 -13,37%
Company of Heroes DX10 1 680 × 1 050   33,9 35,5 4,72%
minimální fps 1 680 × 1 050   9,9 9,6 -3,03%
Crysis 1 024 × 768   35,1 35,4 0,85%
  1 280 × 1 024   28,4 26,9 -5,28%
  1 680 × 1 050   23,8 24 0,84%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 24,9 25 0,40%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 20,5 20,6 0,49%
  1 280 × 1 024 very high 16,7 14,1 -15,57%
  1 680 × 1 050 very high 13,5 11 -18,52%
Enemy Territory: Quake Wars 1 680 × 1 050   78,9 73,8 -6,46%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 45,6 42 -7,89%
F.E.A.R. 1 280 × 1 024   112 112 0,00%
  1 680 × 1 050   85 85 0,00%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 82 84 2,44%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 67 66 -1,49%
F.E.A.R. 1 280 × 1 024   72 71 -1,39%
minimální fps 1 680 × 1 050   54 54 0,00%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 31 28 -9,68%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 24 25 4,17%
Gothic III 1 680 × 1 050   46,6 46,2 -0,86%
Half-Life 2: Lost Coast 1 920 × 1 200   190,8 189,4 -0,73%
  1 920 × 1 200 4× AA, 16× AF 95,3 95,2 -0,10%
Heroes of Might and Magic V 1 680 × 1 050   102,3 103,6 1,27%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 50,6 49,6 -1,98%
Lost Planet: Extreme Condition 1 680 × 1 050   26,3 26,5 0,76%
snow 1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 19,5 19,8 1,54%
Lost Planet: Extreme Condition 1 680 × 1 050   39,3 40,8 3,82%
cave 1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 27,9 28,3 1,43%
Medal of Honor: Airborne 1 680 × 1 050   62,8 62,1 -1,11%
min. fps 1 680 × 1 050   31 31 0,00%
Quake 4 1 280 × 960   150,6 145,4 -3,45%
  1 280 × 960 4× AA, 16× AF 119,5 122,1 2,18%
Serious Sam 2 1 280 × 1 024   167,8 166,2 -0,95%
  1 680 × 1 050   159,9 159,2 -0,44%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 69,6 69,8 0,29%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 62,3 62,6 0,48%
Splinter Cell: Chaos Theory 1 280 × 1 024   138,2 138,5 0,22%
  1 680 × 1 050   113 113,2 0,18%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 104,2 104,3 0,10%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 83,8 83,9 0,12%
Splinter Cell: Chaos Theory 1 280 × 1 024   71,1 83,1 16,88%
min. fps 1 680 × 1 050   68,6 68,6 0,00%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 56,1 56,1 0,00%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 45,4 45,5 0,22%
S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl 1 280 × 1 024   100,4 100,4 0,00%
  1 680 × 1 050   85,7 85,8 0,12%
  1 280 × 1 024 16× AF 92,5 92,6 0,11%
  1 680 × 1 050 16× AF 78,7 79 0,38%
The Elder Scrolls IV: Oblivion 1 680 × 1 050   24,1 24,3 0,83%
(trees and grass) 1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 14,2 14,5 2,11%
Oblivion (snow and gate) 1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 50,7 55,2 8,88%
Unreal Tournament 3 1 280 × 1 024   144,5 142,8 -1,18%
  1 680 × 1 050   118,9 120,5 1,35%
  1 280 × 1 024 16× AF 137,2 131,8 -3,94%
  1 680 × 1 050 16× AF 106,2 105,3 -0,85%
World in Conflict 1 280 × 1 024   29 29 0,00%
  1 680 × 1 050   27 27 0,00%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 12 12 0,00%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 12 12 0,00%
World in Conflict 1 280 × 1 024   14 15 7,14%
min. fps 1 680 × 1 050   14 13 -7,14%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 7 7 0,00%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 7 7 0,00%

V podstatě platí, že Catalyst 8.1 pomáhají jen v Bioshocku pod DirectX 10, pro Call of Juarez DX10 benchmark ATI/AMD zkouší všelijak optimalizovat (viz i níže u Radeonu HD 3850), ale to nikoho moc nezajímá, v Crysis na High došlo k mírnému nárůstu, ten je však vykoupen poklesem s Very high nastavením (jež ale stejně není plynulé). Kratší test jsem provedl i s Radeonem HD 3850 256 MB:




Radeon HD 3850 256 MB



Catalyst 7.12 Catalyst 8.1
Bioshock 1 680 × 1 050 DX9 45,4 38,8 -14,54%
  1 680 × 1 050 DX10 37,9 41,3 8,97%
  1 680 × 1 050 DX10, 16× AF 35,7 39,9 11,76%
Bioshock 1 680 × 1 050 DX9 32 28 -12,50%
min. fps 1 680 × 1 050 DX10 29 27 -6,90%
  1 680 × 1 050 DX10, 16× AF 25 27 8,00%
Call of Juarez DX10 1 280 × 1 024   24,3 21,8 -10,29%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 7,3 9,3 27,40%
  1 680 × 1 050   18,9 20,8 10,05%
Crysis 1 280 × 1 024   23,3 23,5 0,86%
high 1 680 × 1 050   18,9 19,1 1,06%
  1 280 × 1 024 4× AA, 16× AF 17,8 16,9 -5,06%
Enemy Territory: Quake Wars 1 680 × 1 050   69,2 66,8 -3,47%
  1 680 × 1 050 4× AA, 16× AF 30,2 34,5 14,24%
Unreal Tournament 3 1 280 × 1 024   125,9 128,2 1,83%
  1 680 × 1 050   95,4 95,5 0,10%
  1 280 × 1 024 16× AF 115,6 116,8 1,04%
  1 680 × 1 050 16× AF 86,3 86 -0,35%

Optimalizace DirectX 10 Bioshocku na úkor DirectX 9 je ještě patrnější, v Call of Juarez a Enemy Territory Quake Wars si Radeon i přes 256MB frame buffer polepší se zapnutým anti-aliasingem (multi-sampling).

ICTS24

A ještě pro pořádek, testováno bylo na této sestavě:

Testovací sestava
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,2 GHz (8× 400, 1,325 V)
Chladič Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Základní deska Asus P5K-E WiFi AP (Intel P35)
Paměti Kingston KHX6400D2ULK2/2G @ 960 MHz, 4-4-4-12, 2T, 2,1 V
Pevný disk Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
Mechanika Toshiba SD-H802A, HD DVD-ROM
Zdroj Cooler Master iGreen Power, 500 W
Skříň Cooler Master Centurion 534 lite
Chlazení Noctua NF-S12 @ 800 rpm, Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
Regulace Scythe Kama Meter
Grafické karty ATI Radeon HD 2900 XT, 512 MB, 743/828 MHz
ATI Radeon HD 3850, 256 MB, 668/828 MHz
Operační systém Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače ATI Catalyst 7.12 WHQL
ATI Catalyst 8.1 WHQL

Nějaký závěr? Catalyst 8.1 se vyplatí instalovat zřejmě hlavně tomu, kdo hraje Bioshock nebo některou z her, v níž došlo k opravě chyby. Dále pak majitelům CrossFire, kteří hrají Crysis. Problém s fonty při vyhlazování písma ve Windows nebyl, pokud vím, vyřešen (musíte zvolit ClearType), stejně tak nečekejte nějaká razantní zvýšení výkonu. Zřejmě už i architektura odvozená z R600 začíná být docela vyladěná a několik procent výkonu navíc skoro ve všech hrách s každým dalším ovladačem pomalu přestane platit. Teď budeme čekat hlavně na pomalu už bájný CrossFireX ovladač.