Gimp 2.8 vydaný v květnu 2012 se konečně dočkal nástupce, na konci minulého týdne vyšel dlouho očekávaný Gimp 2.10 (stahujte z gimp.org/downloads), který má být velkým skokem vstříc lepší budoucnosti. Autorům populárního svobodného rastrového editoru se totiž konečně podařilo převést stěžejní části programu do nové grafické knihovny GEGL. V praxi to bude znamenat rychlejší běh Gimpu, protože lze nově využít sílu vícejádrových procesorů i akceleraci pomocí GPU. Program si také poradí s 32bitovými barevnými kanály a dostal přes 80 filtrů aktualizovaných na GEGL. Díky tomu lze efekt nově vidět rovnou na plátně, nikoliv v maličkém náhledu. Zobrazit lze také rozpůlený obraz před/po úpravě. V budoucnu navíc přibydou i nedestruktivní filtry, které půjde zpětně upravit pomocí parametrů.
Gimp 2.10 přináší také nový vzhled, na výběr jsou čtyři témata včetně tmavého a čtyři sady ikon. Uživatelé si mohou nastavit původní grafiku, aby je změny nepletly. Ikonky už jsou připraveny na HiDPI displeje.
TIP: Rozhovor s Ivanem Kuckirem, autorem webového grafického editoru Photopea
Přibyl nástroj pro jednotnou transformaci obrazu (škálování, otáčení, naklonění a perspektiva), zůstaly ale i jednotlivé nástroje. Novinkou je též zkapalnění, kterým můžete obraz lokálně deformovat posunem, zvětšením nebo zmenšením pixelů.
Gimp 2.10 zlepšuje podporu formátu PSD a podporuje formáty WebP, OpenEXR, HGT a RGBE. Plugin pro PDF umí nově otevřít i heslem chráněné soubory a exportovat vícestránkové soubory. Dále přibyl editor EXIFu. Kompletní seznam novinek najdete v release notes. PS: Novým funkcím zatím chybí český překlad.
TIP: Aby Gimp dohnal Photoshop, potřebuje více peněz
Další velkou verzí bude Gimp 3.0, který přinese nové uživatelské rozhraní (poběží na GTK+3), lepší podporu grafických tabletů a HiDPI monitorů. Dobrou zprávou je, že řada funkcí bude vycházet postupně ve verzích 2.10.x, takže uživatelé nebudou muset čekat několik let jako doposud.