Dnes už má doplněk před milion stažení. Každá zapsaná adresa přijde Chrisovi v anonymním formátu, za půl roku jich nasbíral 7,5 milionu. Pomocí těchto dat vytvořil analýzu, co lidé do adresního řádku nejčastějí píšou. Vzorek je dostatečně velký na to, abychom my i Chris mohli generalizovat, ale zároveň existují jisté limity.
Ty miliony dotazů pochází pouze od uživatelů Firefoxu, kteří mají nainstalovaný doplněk URL Fixer. Zjistit se podařilo jen co, co lidé píší do řádku. Uložené záložky, kliknutí na odkazy, dotazy z integrovaných vyhledávačů logicky započítány nejsou. Stejně tak, pokud někdo napíše první písmenko, vyskočí našeptávač a potvrdí Enterem (třeba F pro Facebook). A data pocházejí z celého světa, proto byly české adresy přebity těmi globálně používanými. Přesto jsou to zajímavé výsledky.
Nejnavštěvovanější domény
Top 10 domén tvoří 20 % všech zapsaných adres. Každá pátá adresa tedy směřuje na některý z níže uvedených webů.
Doména | Zastoupení | Doména | Zastoupení | |
facebook.com | 9,0 % | mail.google.com | 0,6 % | |
google.com | 3,3 % | yahoo.com | 0,6 % | |
youtube.com | 3,3 % | hotmail.com | 0,6 % | |
gmail.com | 1,1 % | amazon.com | 0,5 % | |
twitter.com | 1,1 % | reddit.com | 0,5 % |
Každý 11. zápis jde k Facebooku. Překvapením je také pozice Googlu. Sice má třikrát méně dotazů, ale předpokládá se, že většina lidí k němu přistupuje skrz speciální pole v prohlížeči. A konkurenční Bing v Top 10 chybí. Z těch neglobálních webů jsou nejnavštěvovanějšími google.de, vkontakte.ru a google.fr. A pokud nebudeme počítat Google ani Facebook, tak nejčastěji uživatelé zadávají už zmíněnou ruskou sociální síť vkontakte.ru, finský herní web aapeli.com, korejský e-sportovní portál fomos.kr a čínský vyhledávač baidu.com.
Nejvíce adres má koncovku .com, následují .org, .net a pak až první regionální .de (německá národní doména).
Nejčastější TLD
Později v komentářích ukázal Chris ještě další čísla. Třeba všechny adresy *.facebook.com (facebook.com, m.facebook.com apod.) tvoří 9,4 % všech zapsaných. Když se ale sečtou veškeré služby Googlu (YouTube, Gmail, Blogger…), tak to dělá 12 %. A pouze adresy *.google.* pak 7,5 %.
Nejvíce překlepů
I když to autor výzkumu oficiálně nepotvrdil, čím delší adresu daný web má, tím hrozí větší riziko překlepu. Případně se chybuje u zdvojených hlásek. Takový Facebook trpí obojím.
Proto také drží prvenství v počtu chybně zapsaných adres, nejčastěji se přidá ještě jedno „o“ navíc, tedy faceboook.com. Správně zapsaná URL facebook.com prý vyjde pouze jednou za 7930 pokusů! Dále se často chybuje v googe.com a goole.com, byť detaily zveřejněny nejsou. U Facebooku s chybami počítají i vychytralí domaineři, kteří takové adresy registrují a dávají na ně reklamy.
A víte, jak se nejčastěji komolí .com? Takhle: .com\, .ocm, .con, .cmo, .copm, .xom, „.com,“, .vom, .comn, .com', „.co,“, .comj, .coim, .cpm, .colm, .conm, and .coom.
S www., nebo bez www.?
No, co dodat. Nerozhodně. Pokud má web dobře nastavené DNS, dostanete se k němu, ať už prefix www. napíšete, nebo ne. Já osobně www. nepíšu, ale občas tak na nějaký nefunkční web narazím.
Počet dotazů s www. a bez www.
Délka domén a obsažená písmena
Nejčastěji mají domény 12 znaků. Započítána je i tečka a TLD. A hádejte, který web takto náhodou vychází? Ano facebook.com. U těch ostatních už to tak zřejmé není, ale asi nebudu daleko od pravdy, když ty 11znakové bude zastupovat youtube.com a 10znakové google.com. Logicky to vychází i podle prvního grafu na začátku článku.
Tato data ovlivnila i další graf: nejčastější první písmena domény. Jasně vede F (Facebook) a G (Google). Naopak Y je až na sedmém místě.
Posledním zjištěním je, že žádná ze zapsaných domén s větším než 0,0005% podílem není volná. Všechny už byly zaregistrovány včetně tech nejčastějších zkomolených.
A co vy. Také komolíte názvy domén? A jak jsem na tom se zapisování .www?
Článek vznikl s laskavým svolením autora výzkumu Christophera Finkeho. Původní verzi v angličtině najdete na jeho blogu chrisfinke.com.