Web Store: Google nás naučí kupovat flashové hry

19. 8. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Své plány s webovým obchodem už Google představil letos v květnu na konferenci I/O. Tento týden upřesnil další detaily na GDC Europe v Německu, který se konal před herním veletrhem Gamescom. Společnost přišel zastupovat Mark DeLoura z herní divize a Michael Mahemoff z vývojářského týmu Chrome. Jak vypadá jejich vize v tuto chvíli?

Google se pochlubil několika grafy, mj. že prohlížeč Chrome používá více než 70 milionů uživatelů. To je dobrý začátek pro platformu, která bude zřejmě omezena pouze na něj. Je to logické, pořád se pracuje na operačním systému Chrome OS, který na něm bude doslova postaven. Speciální webové aplikace budou pracovat ve zvláštních záložkách a jak už napovídá starší screenshot, setkáme se službami Googlu (Wave už ne :-)), programy třetí stran a hlavně hrami.

Zdroj: Blogoscoped

Aplikace budou stavět na HTML5 a masivním používání JavaScriptu (Google také ukázal grafy, kde drtí konkurenci v JS testu Sunspider). Ale brána se neuzavíráni ani Flashi, který bude ještě dlouho hrát na webu prim. To je také možná důvod, proč v nových verzích Chrome je Flash přímou součástí prohlížeče. A kolem her bylo na konferenci nejvíce rušno.

Aby také ne, když do této oblasti Google posílá stovky milionů dolarů. Nedávno přes 100 milionů investoval do Zyngy (tvůrce nejúspěšnějších aplikací na Facebooku), pak za téměř 200 milionů koupil firmu Slide a nedávno za asi 70 milionů mikroplatební systém Jambool Social Gold.

A u peněz ještě zůstaneme. Podle statistik Facebooku, dva nejúspěšnější tituly FarmVille a Texas Hold'em Poker hraje asi 15 milionů lidí denně. Online flashovky tedy lidi baví. Kdyby nabídli dobré podmínky vývojářům, dalo by se na tom i vydělávat.

Google Chrom Web Storezdroj: 1up

Platby za aplikace budou probíhat skrz zabezpečený systém Google Checkout a bankovní kartu.

Google Chrom Web Storezdroj: 1up

Hry a další programy budou řazeny v přehledném katalogu s funkcemi, na které jsme zvyklí: hodnocení, řazení podle filtrů, žebříčky nejnovější a nejpoužívanější apod. Zároveň se objevuje jakýsi sociální prvek. Magazín TechCrunch si všiml boxu „Apps your friend like“ (aplikace, které mají rádi přátelé). Překvapivý je především onen termín přátelé, který Google běžně nepoužívá. V hlavních službách se setkáte s kontakty, sledovanými osobami nebo spojeními. Ale přátele se používají jen v minoritní službě Friend Connect nebo komunitním portálu Orkut (rozšířil se snad jen v Brazílii).

Google Chrom Web Storezdroj: 1up

Jednou z motivací pro budování katalogu také bylo nějak všechny hry sdružit do jednoho celku. Když prý člověk hledá šachy, piškvorky apod., vyhledávač vysype spoustu odkazů na neověřené servery plné reklamy a dalších nesmyslů. Web Store si tedy zřejmě první místa ve výsledcích ukrade pro sebe.

Na mě osobně působí screenshot s anotací a hodnocením hry příjemněji než většina obdobných katalogů. Na druhou stranu asi nebude příliš fér, aby tímto způsobem Google odstřihl ostatní portály. Ale ve finále ještě nejsme, třeba se výsledky budou měnit podle používaného prohlížeče, kdo ví.

Google Chrom Web Storezdroj: 1up

Služba bude celosvětově spuštěna někdy říjnu, hlavní používanou měnou budou americké dolary. Překvapivá je malá provize, zatímco v Android Marketu nebo iTunes Store bývá zvykem 30% podíl, ve Web Store si Google vezme maximálně 5 %. Zároveň se nebrání různým formám placení: předplatné, jednorázový nákup, trial verze, další placení za bonusový materiál ve hře apod. Aplikace budou naštěstí i zdarma.

Během poloviny příštího roku se čeká větší update, který přinese další měny a mikroplatby přímo ve hrách.

Google Chrom Web Storezdroj: 1up

Chystané hry jsou zatím zahaleny tajemstvím. Spolupráce se Zyngou přinese zřejmě většinu portofolia, které známe z Facebooku, dále se mluví o hře z prostředí Star Wars, Plants vs Zombies.

Kromě toho přibudou některé hry v HTML5. Přímo od Googlu jsme se nedávno dočkali Pac-Mana, na HTML5 a JS už byl před časem portován Quake II. A každou hru je prý možné napsat v JavaScriptu. Otázkou je rychlost / zátěž systému. To už Google neřeší. Ale mluví se o budoucím WebGL, tedy 3D API s GPU akcelerací.

Na HTML5 (+ CSS3 a JS) Google hodně spoléhá, před nedávnem spustil i stránky pro vývojáře, kde upozorňuje na výhody nových formátů a možnosti použití. Hledejte na html5rocks.com.

Převezme Google vládu nad webem?

Ještě zbývá vyřešit několik otázek. Bude Web Store opravdu omezen pouze na prohlížeč Chrome, nebo poběží na dalších webkitových, případně těch s HTML5?

Závažnější je však otázka z mezinadpisu. Co vlastně Google buduje? Je jasné, že všechny služby nějak propojí přes Google ID. Ale bude Web Store také součástí chystané sociální sítě, která teoreticky nabídne mnohem více funkcí a technologií než Facebook, Twitter a MySpace dohromady? A Chrome OS bude jen portál do jeho virtuální světa? A chceme vůbec platit na webové aplikace nebo hry, nebo budeme googlit tak dlouho, dokud nenajdeme nějakou zdarma?

bitcoin školení listopad 24

Na žádnou z těchto otázek zatím neznáme uspokojivou odpověď.

Zdroj: Tech Crunch, 1up