Že to s budoucností Universal Windows Platform (UWP), jak si ji Microsoft původně představoval, nebude příliš růžové, už nám Redmondští v minulosti ukázali. To se teď znovu potvrzuje. Jak si všiml Brad Sams, ve Windows Dev Center se objevilo oznámení o ukončení možnosti monetizovat reklamou aplikace pro UWP, a to ke dni 1. června 2020. Dle oficiálního vyjádření není produkt životaschopný. Reklamní sítě se slabšími výkony budou ukončeny už před 1. červnem. Moderní prostředí pro aplikace nikdy nepředvedlo nic význačného (primárně v otázce dostupných aplikací). Čekali jsme na plnohodnotný Office, pro UWP ale vznikla jen značně odlehčená varianta s přídomkem Mobile. Hitem mezi vývojáři a vývojářkami se nestal, na čemž mohl podepsat neúspěch mobilních variant Windows, ale také dlouhodobá nejistota ohledně podpory.
Dlouhodobý odklon od UWP
Na podzim 2018 bylo zřejmé, že aktivní vývoj Office Mobile skončil. Pár měsíců předtím Microsoft pragmaticky vyměnil UWP za univerzálnější technologii u Skypu. Loni na podzim pak překvapivě vyšlo najevo, že ani jedna z nejpovedenějších domácích aplikací pro UWP, a sice OneNote, nemá jistou budoucnost – Redmondští oživili OneNote 2016 pro prostředí Win32. Na loňské konferenci Build pak novináři Paulu Thurrottovi někdo ze seniorního vedení doslova řekl, že UWP je mrtvé.
Je to však spíše formální záležitost. Microsoft minimálně od loňska pracuje na tom, aby některé jednotlivé součásti UWP osamostatnil. Lze je tak využívat i v rámci technologií jako Windows Presentation Foundation nebo Win32. Stojí za tím všeobecně vlažná adopce platformy UWP.
Sám Microsoft se soustředí na vývoj multiplatformních produktů. UWP přitom není zase tak univerzální, najdeme ho jen ve Windows 10 a odvozených produktech. UWP např. platí za jedinou možnost, jak vyvíjet 2D aplikace pro prostředí Windows Mixed Reality. Zbývající možností monetizace pro aplikace vyvinuté pro UWP je přímé zpoplatnění.