Witcher 2 v2.1 – rychlotest 19 grafických karet

16. 3. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

 

Witcher 2 v2.1, 19 grafik, dvě lokace

 

Zatímco hardwarový průvodce prvním dílem Zaklínače si už vysloužil 175 000 zobrazení a hra následně vydržela v metodice pro grafické karty hodně dlouho, Zaklínač 2 nám na EHW tak nějak proklouzl mezi prsty. Jelikož jste se ale pod článkem s úvahami nad novou skladbu her pro testy grafik docela silně ozvali, už jej nebudeme dále opomíjet. Od doby vydání prošel stejně řadou změn a rovnou jsme ho nechali potykat si s nejnovějším hardwarem.

 

Momentálně je hra ve verzi 2.1 (s tou bylo také testováno) a měřeno bylo v rozlišení 1920 × 1080 px se všemi detaily na maximum. Jedinou položkou, kterou jsem hýbal, byla červeně vyznačená Nejlepší kvalita (v anglické verzi UberSampling). Výkon s touto náročnou a přitom ne o moc hezčí formou vykreslování jsme zanesli do grafů zvlášť.

Po seznámení s hrou jsme vybrali dvě lokace, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky, a z pokročilejší fáze hry potom v lese se odehrávající misi Hnízda Nekkerů. První souhrnný graf prezentuje průměr z těchto dvou lokací, nastavení s volbou Nejlepší kvalita Vypnuto.

Pokud chcete zopakovat naše měření, využijte AutoSave_0016.sav z archivu obou testovacích uložených pozic, nastavte FRAPS na 24 sekund, poprvé nic neměřte („cacheovací“ průběh), načtěte pozici znova a hned po načtení spusťte logování FRAPSu. Pokud se vám stane, že vojáci přiběhnou až k vám a pomohou Geraltovi zemřít dříve, musíte měření opakovat (zatmění obrazovky přijde v tomto méně častém případě dříve než za 24 sekund).

" width="560" height="315" frameborder="0">

Nejlepší kvalitu (UberSampling) jsem u některých slabších karet ani nezapínal. V grafu proto nemají hodnoty, přestože toto nastavení podporují.

Testování v druhé lokaci je trochu pracnější. FRAPS opět ponechte na 24 sekund, zase je dobré první průběh neměřit a teprve ve druhém se pokusit po cestičce proběhnout co nejpřesněji jako na videu pod odstavcem.

" width="560" height="315" frameborder="0">

Jak vidíte, Witcher 2 není zrovna hrou, která by zvláště seděla nejnovějším Radeonům. Radeon HD 7770 zaostává za Radeonem HD 6850 a také Radeon HD 7850 prohrává se starším Radeonem HD 6950 (ač tomu ve spoustě her je naopak). U GeForce je překvapivě velká mezera mezi GTX 570 a 560 Ti, „stará“ GTX 280 si vede celkem dobře. Zatímco srovnávání v lokaci hradu by se líbilo více Nvidii, testování v lese by zase ocenila AMD.

Zapnutí Nejlepší kvality (UberSamplingu) rozdýchá překvapivě nejlépe ne Radeon HD 7970, ale GeForce GTX 580 (těžko říct, jestli i verze s 1536 MB paměti). To ale nehraje velkou roli, jelikož se jedná spíše o test pro zajímavost. V metodice budeme Zaklínače 2 testovat jistě s touto volbou vypnutou a možná si za pár let zkusíme, jestli už existují stroje pro plynulý běh tohoto nastavení.

Za poskytnutí hry Zaklínač 2: Vrahové králů děkujeme společnosti
Computer Games Distribution – COMGAD

Comgad

 

Dodatek: Testovací sestava a testované grafické karty

 

Testovací sestava

Core i7-870 jsem za účelem odstranění limitu ze strany procesoru a přiblížení se výkonem současnému hitu (Core i5-2500K) přetaktoval na 3,66 GHz. Vypnul jsem pro hry většinou spíše problematický HyperThreading a přetaktováním došlo také k vypnutí úsporných funkcí. Snížení násobiče na 9× v idle se tedy nekonalo, což sice nepomohlo účtu za elektřinu, ale zpřesnilo měření příkonu sestavy v desktopu Windows.

  • zdroj: Enermax Modu87+, 500 W
  • skříň: Lian Li PC-A17B
  • operační systémy: Windows 7 Ultimate a Windows Vista Ultimate
  • systémový pevný disk: Kingston SSDNow V40 (modifikován na Intel X25-V)
  • datový pevný disk (se hrou, v případě Visty pak i s OS): WD Caviar Black 1 TB (WD1002FAEX)

Testované grafické karty

Všechny karty jsme testovali na referenčních taktech. U tří nebo čtyř to znamenalo podtaktování, většina byla na ref. frekvencích rovnou. GeForce GTX 580 je trošku netypická, 3GB verze není nejčastější. Od běžné 1,5GB verze se ale ve hrách výkonem liší jen velmi výjimečně. GeForce byly testovány na ovladači 295.73 WHQL, Radeony pak na Catalyst 12.3 RC (8.950.0).

GeForce GTX 580, 772/4008 MHz, 3072 MB

GeForce GTX 570, 732/3800 MHz, 1280 MB

GeForce GTX 560 Ti, 823/4008 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 560, 810/4008 MHz, 1024 MB

Referenčních taktů jsem dosáhl snížením frekvence jádra o 20 MHz.

GeForce GTX 460, 675/3600 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 280, 602/2214 MHz, 1024 MB

GeForce GTX 550 Ti, 900/4100 MHz, 1024 MB

MSI prodává docela citelně přetaktovou GeForce GTX 550 Ti, takže jsem musel takt jádra stáhnout o 50 a takt pamětí o 200 MHz (efektivně). 900/1800/4100 MHz by už měly být takty referenční GeForce GTX 550 Ti.

GeForce 8800 GTX, 576/1800 MHz, 768 MB

Radeon HD 7970, 925/5500 MHz, 3072 MB

Radeon HD 7870, 1000/4800 MHz, 2048 MB

Radeon HD 7850, 860/4800 MHz, 2048 MB

Přetaktování o 60 MHz pro jádro a 200 MHz (efektivně) pro paměti karty od Sapphiru jsem vrátil na referenční takty pomocí AMD OverDrive.

Radeon HD 6950, 800/5000 MHz, 2048 MB

Radeon HD 5850, 725/4000 MHz, 1024 MB

Radeon HD 7770, 1000/4500 MHz, 1024 MB

Radeon HD 7770 "1 GHz Edition" od Sapphire je výrobcem nastaven na vysokých (a ne úplně stabilních) 1150/5000 MHz. Pro testy jsem vrátil na referenční takty vzorové karty od AMD: 1000/4500 MHz.

Radeon HD 6850, 775/4000 MHz, 1024 MB

Radeon HD 6770, 850/4800 MHz, 1024 MB

Pasivně chlazený Radeon HD 6770 od Gigabyte jsem při testech musel ofukovat přidaným 12cm ventilátorem. Ten se podepsal na příkonu dalšími zhruba dvěma watty.

Radeon HD 2900 XT, 743/1656 MHz, 512 MB

GPU-Z je zmaten z 2D frekvencí HD 2900 XT: oněch 510/1022 MHz se ve 3D okamžitě přepne na 743/1656 MHz.

ICTS24

Radeon HD 6570, 650/3600 MHz, 1024 MB

Radeon HD 3850, 668/1656 MHz, 256 MB