World of Tanks 8 vs. hardware – náročnost map a malý test procesorů

26. 10. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

World of Tanks 8.0 JPEG
World of Tanks 8.0, JagdPanther II, Westfield

Už je to nějaký ten pátek, co jsme prozkoumali vztah u nás tak populární hry World of Tanks a hardwaru (viz World of Tanks: velký průvodce výkonem hardwaru). Ačkoli odkazovaný průvodce používal verzi 7.1, jeho velká část bohužel platí dosud. Slovo bohužel se vztahuje k nejzásadnějším neduhům v kvalitě vykreslování (problematický anti-aliasing, rozlišení textur), propadům snímkové frekvence při přepnutí do sniper mode či prvním spatření tanku a především k faktu, že engine World of Tanks stále pracuje pouze s jedním vláknem, resp. jádrem procesoru.

Ačkoli Wargaming v mezičase zakoupil společnost Big World, na jejímž engine WoT vystavěla, dopracovali se Bělorusové zatím jen k určitému vylepšení grafické stránky hry. Přepracování se ve „zlomové“ verzi 8.0 dočkaly také zvuky, v tomto případě však nelze jednoznačně tvrdit, že ve všech případech k lepšímu. 

World of Tanks 8.0 JPEG
World of Tanks 8.0, SU-100 a jedna z přepracovaných map – Sand River

No a samozřejmě fyzika. Tady bych měl použít uvozovky asi zcela určitě, protože to, co je v současné době ve World of Tanks nemá se simulací realistického fyzikálního modelu společného tolik, jak by se podle oslavných aktualit na oficiálním webu WoT mohlo zdát. Můžete už sice vyjet na všelijaký kopec, neodrážíte s tankem od zdí ve městech a Maus už opravdu může shrnout T-44 z útesu, ale spousta věcí zůstává buď přitažených za vlasy, nebo nelogických.

Destrukční model (zničitelné vs. nezničitelné domy atd.) zůstal stejný jako v předchozích verzích a stejně tak existuje pořád jen jedna varianta zničeného tanku (byť s čím dál efektnějším hořením a kouřem). Na zničeném tanku už si hlavně nemůžete prohlédnout průstřely, což je nepříjemné hlavně při otázce „Kam mě to mohl proboha s tím jeho dělem prostřelit?“. Budete-li mít štěstí, poučíte se pro příště z opakovaného záznamu.

World of Tanks 8.0

Ačkoli to nebude tak úplně hlavním předmětem tohoto článku, vrátím se ještě k vylepšení grafické stránky. Ve World of Tanks 8.0 (viz release notes 8.0) nepřibyla jen druhá větev ruských stíhačů tanků, ale několik map bylo přepracováno do nového kabátku a redesignováno s ohledem na „fyziku“. Postupem času jsem při hraní sesbíral sadu opakovaných záznamů obsahující vždy projetí velké části mapy, používání obou pohledů (arkáda, snajpr), jeden chybějící mi poslal moderátor našeho fóra JejKey a ten poslední pouze v CW a rotách setrvávající mapě Swamp jsem stáhl na MyWotReplays.

 

Abyste si mohli výsledky srovnat, případně se podívat, co to proboha v tom replayi mám, že to vyšlo tak (ne)náročně, dávám celý replay pack (38 MB, ZIP) ke stažení. Wargaming v názvu souborů s opakovaným záznamem v některých případech používá trochu jiné názvosloví, takže jsem připravil něco jako klíč, díky němuž snadno poznáte, který replay je na které mapě. Navíc jsem pomocí zelené barvy označil mapy, které dostaly nový kabátek teď ve verzi 8.0, červeně pak další čtyři, jež jsou přepracovány v přicházející verzi 8.1:

  • Nový rendering v 8.0
  • Nový rendering v 8.1 (viz Maps 8.1)
  Airfield
  El Halluf
  Erlenberg
  Fisherman's Bay
  Karelia
  Komarin
  Malinovka
  Murovanka
  Prokhorovka
  Redshire
  Sand River
Canada Serene Coast
Crimea South Coast
  Steppes
Slough Swamp
  Westfield
  Himmelsdorf
  Abbey
Mannerheim Line Arctic Region
  Cliff
Asia Dragon Ridge
  Ensk
  Fjords
  Lakeville
North America 44 Live Oaks
North America 45 Highway
Hills Mines
Caucasus Mountain Pass
  Province
  Ruinberg
North America 42 Seaport
  Siegfried Line
Munchen Widepark

Na testovací sestavě s Core i7-3820 a GeForce GTX 680 OC jsem se jal prozkoumávat, které mapy jsou nejnáročnější a nejvíce se tak hodí pro nějaký průzkum výkonu HW ve WoT.

World of Tanks 8.0 screenshoty
Testovací konfigurace pro srtovnání náročnosti map

V druhém chodu jsem snížil rozlišení na 1024 × 768 px (jinak zachoval maximální detaily) a u pěti nejnáročnějších map prozkoumal, které jsou tak nejspíše vázány spíše na výkon procesoru a které na grafickou kartu.

Novinky ve verzi 8.0 a náročnost jednotlivých map

Srovnání výkonu procesorů v 8.0 (i 7.5)

World of Tanks 8.0
World of Tanks 8.0, Hummel, Serene Coast

Ačkoli Komarin vypadal jako optimální mapa pro testování procesorů, nakonec jsem ji nevybral. Důvodem je, že se hraje jen v rotách a případně CW, při běžném hraní standardní hry (random) na ni už nenarazíte. Westfield ukazuje škálování s rozlišením, z čehož plyne vliv grafické karty. Pro testy procesorů v 7.5 jsem používal Ensk a poměry sil vypadaly zhruba takto:

Ensk jsem vyzkoušel tedy i v 8.0 a ještě pár procesorů přidal. Grafickou kartou je pokaždé GeForce GTX 680 OC. CPU test (replay) pro WoT 8.0 si můžete stáhnout na následujícím odkaze: Ensk (SU-100). FRAPS nastavte vždy na 350 sekund:

World of Tanks 8.0 screenshoty

A začněte měřit (implicitně klávesou F11) od doby, co uvidíte na obrazovce 0:28.

World of Tanks 8.0 JPEG

Určitě jste si všimli, že mezi nejnáročnějšími mapami, které jsou současně zřejmě hodně svazovány výkonem procesoru, je také malebný Lakeville (opět dávám replay pro stažení – Lakeville (IS-7) – najdete ho samzozřejmě i ve výše zmíněném replay packu). FRAPS tentokrát nastavte na 388 sekund.

Po delším rozhodování jsem se nakonec rozhodl pro testy procesorů měřit mapou Ensk. Není sice přepracována pro nový rendering, jenže to je pro srovnání procesorů prakticky jedno. Navíc v ní více lidí hlásí problémy se snímkovou frekvencí a je přece jen ještě náročnější než Lakeville.

 

World of Tanks 8.0
World of Tanks 8.0, E-75, Ruinberg

Průběhy fps z frametimes aneb proč jsou min. fps jen orientační?

World of Tanks 8.0 JPEG
World of Tanks 8.0, Object 704, mapa Ruinberg

Nejen během testování jsem si všiml, že zatímco na ukazateli snímkové frekvence zabudovaném přímo ve hře nezdřídka vidím třeba 5 fps, v logu FRAPSu potom najdu docela pozitivních třeba 23 fps jako minimum. Jak známo, FRAPS tvoří základní log z odběru hodnoty fps pro každou celou sekundu. Spousta propadů snímkové frekvence tak není vůbec zachycena.

Pokud tedy nepoužijete podrobný log s frametimes, tedy časy mezi vykreslením každého snímku. Díky němu neproklouzne opravdu nic, ale bohužel je velmi časově (a dokonce i výpočetně) náročné jej nějak zpracovat a jakžtakž přehledně potom interpretovat výsledky pro čtenáře. Touto problematikou se už dlouhodobě zabývá Adam Vágner, takže mi vypracoval sešit pro Excel s několika makry, jež si s logy s frametimes poradí.

 

Během práce s tímto XLS jsem pochopil, proč je Adam zarytým zastáncem 64bitových Office a proč pořád touží po upgradu Core 2 Quad na něco lepšího. Nakonec se mi podařilo pár grafů z nástroje vyždímat a vy na nich zřetelně uvidíte, jak moc vás může údaj min. fps z obyčejného logu dělaného po každé celé sekundě šálit. Nejprve vše na silné testovací platformě s Core i7-3820 a GeForce GTX 680 OC:

World of Tanks 8.0 screenshoty

Doporučuji prokliknout se v galerii k originální (dobře čitelné) velikosti grafu a uložit si jej na disk a potom sekvenčním prohlížením složky v prohlížeči obrázků data srovnávat.:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

  World of Tanks 8.0 průběhové grafy

  World of Tanks 8.0 průběhové grafy

  World of Tanks 8.0 průběhové grafy

  World of Tanks 8.0 průběhové grafy

World of Tanks 8.0 průběhové grafy
     

Máte-li zájem o průběhy fps z dalších map, není problém je publikovat také. Stačí si v diskuzi říct. Na ilustraci problému – nekorelujícího údaje min. fps se skutečnými propady v nejnáročnějších fázích to ale asi stačí.

World of Tanks 8.0 JPEG
World of Tanks 8.0, Tiger, Fjords

Nyní se pusťme tedy do objektivnějšího srovnání procesorů, nejprve na mapě Ensk (grafická karta a další věci zůstávají neměnné, stejně jako ve všech testech procesorů se mění jen základní deska a procesor).

Intel Core i5-3570K:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

Intel Core i3-3220:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

AMD FX-8350:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

AMD Phenom II X4 965:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

Rozdíl mezi nejvýkonnějším a nejslabším procesorem z pětice výše je viditelný i na mapě Lakeville:

Intel Core i5-3570K:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy

AMD Phenom II X4 965:

World of Tanks 8.0 průběhové grafy


World of Tanks 8.0
World of Tanks 8.0, VK2801, Karelia

Pár tipů a zkušeností s nastavením detailů, anti-aliasing

World of Tanks 8.0
World of Tanks 8.0, S-51, Fjords

Nebudu se ani pokoušet dát vám něco jako ultimátního průvodce nastavením detailů. Jednak je pro mě i po obrovské spoustě hodin u hry na spoustě konfigurací World of Tanks příliš nedeterministickou a také chci nechat nějakou práci Adamovi, který po vydání verze 8.1 pro EU server udělá srovnání grafických karet. Popravdě řečeno, většina voleb v nastavení stejně ovlivňuje výkon grafické karty (GPU), nikoli procesoru (CPU).

Samozřejmě už teď asi říkáte – jenže když on je procesor právě oním úzkým hrdlem na většině hráčských konfigurací. Důvodem je samozřejmě běh hry v jediném výpočetním vlákně, což si opět můžeme dokázat pomocí Process Exploreru. Tu asi 30% zátěž na druhém jádře generuje běh OS, API a ovladačů.

World of Tanks 8.0 JPEG

  World of Tanks 8.0 JPEG

World of Tanks 8.0 screenshoty
World of Tanks 8.0 a zatížení CPU Phenom II X4 965

World of Tanks 8.0 screenshoty World of Tanks 8.0 screenshoty World of Tanks 8.0 screenshoty  World of Tanks 8.0 screenshoty 

Dokud tedy Wargaming nepředělá engine hry tak, aby využíval alespoň dvě výpočetní vlákna, nebude hra na procesorech se slabším výkonem na jádro nikdy zcela plynulá. A do této kategorie bohužel spadají prakticky všechny procesory AMD kromě těch úplně nejvýkonnějších. Pro zbavení se propadů fps na mapách jako Ensk může majitel například AMD FX-6100 vyměnit grafickou kartu klidně za model v ceně 15 000 Kč, ale prakticky si nepomůže.

Starší Phenomy II s frekvencemi kolem 4 GHz už jsou pro hraní docela dobře použitelné, novější FX (Vishera) pak naštěstí také. U procesorů Intel by vám měl stačit dvoujádrový procesor architektury Sandy Bridge s taktem kolem 3 GHz.

WG na svých oficiálních webech vydalo jakéhosi miniprůvodce, či spíše jen legendu k možnostem nastavení hry. Je k dispozici jak v angličtině, tak v češtině:

Tento článek je dobrý k tomu, že vám vyznačí volby náročné na výkon grafické karty a také řekne, čeho se ve výsledku týkají. Na zapeklitost problematiky je však příliš stručný a obecný.

 

Všechny, které trápí problémy s výkonem, a současně by chtěli, aby hra vypadala co možná nejlépe, se pokusím alespoň trochu navést. Cesta, při které strávíte sice trochu času, ale budete mít nastavení skutečně na míru, vede přes vyzkoušení několika připravených replayů a zapnutého MSI Afterburner či jiného logovacího nástroje, co ukazuje především GPU usage (využití grafického adaptéru).

Nastavte nativní rozlišení vašeho monitoru, detaily, jaké vám selský rozum po přečtení výše zmínených článků od WG napovídá a zkuste se zapnutým logováním využití GPU (případně videopaměti) shlédnout replay obsahující jak pasaáže náročné na GPU, tak spoustu míst s limitem (většinou) na CPU:

Pokud se využití GPU nikde nedostane ani na 80 %, máte jasno. Musíte řešit výkon procesoru – v nastavení vypnout Extra Effects (ve sniper mode povinně bez ohledu na HW), přetaktovat, vyměnit za výkonnější…

Kdyby se vám výsledky z replaye na Westfieldu nezdály jednoznačné, vytvořil jsem pro vás ještě další, trochu více „low-level“. Na ujištění se, že brzdou je procesor, použijte replaye Ensk a Lakeville z první kapitoly. GPU naopak provětrají už víceméně „umělé“ opakované záznamy pořízené na tréninkovce.

World of Tanks 8.0

World of Tanks 8.0World of Tanks 8.0

Není tajemstvím, že výkon nejvíce klesá tam, kde je to přitom nejvíc potřeba (sniper mode) a ačkoli WG v 8.1 slibuje nápravu, tak mám pocit, že něco podobného už jsme párkrát slyšeli a nelepší se to. GPU přitom jednoznačně nejvíce vytěžuje kombinace průhlednosti, efektu hloubky pole, vody a odrazů ve vodě.

Moc si nevšímejte toho, co se na replayi děje, raději sledujte využití GPU. Pokud ani v jednom opakovaném záznamu neskáče na 100 %, je vaše sestava opravdu hodně limitována procesorem. Současně si můžete na těchto tak trochu pro GPU extrémních situacích vyladit svoje nastavení týkající se grafiky. Jinde to pro ni náročnější nebude.

World of Tanks 8.0
World of Tanks 8.0, SU-100, Sand River

Můj přístup k nastavení

Jestliže se rádi necháte vést za ruku, můžete se inspirovat u mého nastavení. Vycházím z toho, že nový rendering přece jen poskytuje hezčí hru a snažím se jej pokud možno udržet. Vše zkouším na svém psacím stroji, který obsahuje i na dnešní dobu poměrně silnou grafiku (Radeon HD 6950) a pro henrí účely spíše slabší procesor (Phenom II X6 1075T):

World of Tanks 8.0 screenshoty

V první záložce nastavení se grafiky týká víceméně jen černobílý filtr pro pohled na bojiště po zničení vlastního tanku. Ten není dostupný po vypnutí Extra Effects v záložce Graphics. Nováčkům doporučuji vypnout vibraci ve sniper mode (po výstřelu), výrazně hůře se s tím hraje.

World of Tanks 8.0 screenshoty

Maximální detaily [fps] –  Avg: 24.123 - Min: 14 - Max: 40

 World of Tanks 8.0 screenshoty

World of Tanks 8.0 JPEG
V nastavení Graphics i při snaze o dosažení maximální kvality vypínám Post Processing (zmizí šílený bloom) a Extra Effects in Sniper mode (omezí se propady fps při důležitém míření) [fps] – Avg: 25.551 - Min: 15 - Max: 45

World of Tanks 8.0 screenshoty

 World of Tanks 8.0 JPEG

S těžkým limitem ze strany procesoru se mi nedaří nic dělat, zkusím snížit Extra Effects a Decals na Medium [fps] – Avg: 25.946 - Min: 16 - Max: 48

World of Tanks 8.0 screenshoty

 World of Tanks 8.0 JPEG

Přestože na min. a avg. fps to není vidět, už teď se hodně omezily nejhorší propady někam pod 10 fps. Slabý procesor lze už vyřešit jen přepnutím do starého vykreslování [fps] – Avg: 45.671 - Min: 23 - Max: 93

World of Tanks 8.0 screenshoty

World of Tanks 8.0 JPEG

Abyste si nezhoršili hratelnost, musíte udržet především Draw Distance na maximum a zapnuté tracírky (track traces – ty jsou stejně v 8.0 improved rendering špatně vidět). Nemáte-li místo grafické karty něco opravdu velice slabého, potom doporučuji ponechat Texture Quality na Maximum.

Anti-aliasing

World of Tanks 8.0
World of Tanks 8.0, E-75, Arctic Region - alias a pixel crawling dost kazí vizuální zážite
 

WG veřejně přiznává existující problém s anti-aliasingem. Klasický multi-sampling není s enginem kompatibilní, ani když vypnete post-processing a zabudovaný FXAA je zase obyčejným blurem (rozmazáním) aplikovaným zcela na všechno.

Asi vás také napadlo, že byste mohli zkusit využít MLAA (Morphological AA) dostupného v ovladačích AMD Catalyst:

World of Tanks 8.0 screenshoty

Bohužel budete zklamáni. Nejenže MLAA dopadne podobně rozmazaně (včetně písma) jako FXAA, ale navíc způsobuje závažné chyby zobrazení:

World of Tanks 8.0
World of Tanks, HD 6950 MLAA

 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0

Určité řešení tu ale je. Musíte si ale pomoct tak trochu zase sami a nikdo vám za nic (ani za stabilitu) neručí. SMAA injector umí aplikovat anti-aliasing typu MLAA, výsledek je však o něco méně rozmazaný. Obsah ZIPu z odkazu stačí nahrát přímo do složky hry.

Prakticky vše vyzkoušel Lukáš Fiala na GeForce GTX 560 Ti, vidíte i srovnání s FXAA:

World of Tanks 8.0 JPEG
Bez AA

  World of Tanks 8.0 JPEG
FXAA

  World of Tanks 8.0 JPEG
SMAA injector

  World of Tanks 8.0 JPEG
SMAA injector

Abych uzavřel i kapitolu anti-aliasing: dokud se WG místo přidávání spousty tanků, map, pseudo-fyziky a dalších věcí lákajících co největší davy hráčů nerozhodne pořádně vychytat to, co má a nezaměří se na známé problémy, jako je třeba právě anti-aliasing, pak nic moc použitelného asi mít nebudeme.

Galerie screenshotů v PNG

Pokud máte pocit, že vám někde ztrátová komprese formátu JPEG vadila, můžete využít následující galerie obsahující většinu screenshotů také v bezztrátovém formátu PNG.

bitcoin školení listopad 24

World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 World of Tanks 8.0 

World of Tanks 8.0
World of Tanks, artilerie s modifikací přidávající statickou posádku – model od nadšenců nemá prakticky žádný dopad na výkon dnešního HW