Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše, zvláště, když jsem vám slíbil stručnost. Pro představu o výkonu současných desktopových grafických karet by vám měl stačit jeden jediný graf, který jsem složil ze dvou Adamem prováděných měřeních na opakovaných záznamech z map Horský průsmyk a Redshire.
Srovnání je samozřejmě průřezové, ale při troše dobré vůle díky němu můžete odhadnout výkon spousty dalších grafických řešení. Určitě byste dokázali umístit Radeon HD 7950 o nějaký díl pod Radeon HD 7970, populární Radeon HD 7850 se pak výkonnostně příliš neodchyluje od zde zastoupeného Radeonu HD 6950. Podobně u grafik GeForce asi dobře vidíte, že pro rozlišení 1920 × 1080 px a jistotu plynulých snímkových frekvencí i v náročných scénách to chce alespoň GeForce GTX 560. Dražší varianta s Ti je pak již zcela dostatečná. Těm trošičku méně kvapícím rozkryju, že horní graf vznikl z následujících dvou:
Nakonec se můžete, že Radeon HD 7970 ve velmi vysokém rozlišení 2560 × 1600 px hodně stáhne náskok na GeForce GTX 680 a nějaká jeho přetaktovaná edice by byla možná i výkonnější. Zajímají-li vás detaily jako přesné frekvence použitých grafických karet, máte je vypsány zde.
Teď se pokusím o první tabulku inspirovanou článkem v tištěném PC Games Hardware. V levém sloupci vidíte „vaši“ grafickou kartu a následně potom na řádku v dalších buňkách výkonnější (a typicky dražší) grafická řešení, resp. procento výkonu, o které si upgradem polepšíte. Tak například vlastníte-li už (letitý) Radeon HD 5850, má pro vás smysl přemýšlet o grafické kartě výkonnosti přinejmenším přetaktované GeForce GTX 660.
avg. fps | HD 6850 OC, 1024 MB | HD 5850, 1024 MB | GTX 560 Ti, 1024 MB | HD 6950, 2048 MB | GTX 660 OC, 3072 MB |
HD 7970, 3072 MB | GTX 680, 2048 MB |
GTX 550 Ti OC, 1024 MB | 36% | 61% | 70% | 90% | 131% | 180% | 212% |
HD 6850 OC, 1024 MB | 25% | 40% | 70% | 106% | 130% | ||
HD 5850, 1024 MB | 6% | 18% | 43% | 74% | 94% | ||
GTX 560 Ti, 1024 MB | 12% | 35% | 65% | 83% | |||
HD 6950, 2048 MB | 21% | 47% | 64% | ||||
GTX 660 OC, 3072 MB | 22% | 35% | |||||
HD 7970, 3072 MB | 11% |
O trochu jiný pohled přinese tabulka založená na minimálních fps z obou zmíněných map (pořád je řeč o rozlišení 1920 × 1080 px a maximálních detailech nastavení bez FXAA). V ní už třeba upgrade Radeonu HD 5850 na Radeon HD 6950 nevypadá tak nesmyslný.
min. fps | HD 6850 OC, 1024 MB | HD 5850, 1024 MB | GTX 560 Ti, 1024 MB | HD 6950, 2048 MB | GTX 660 OC, 3072 MB | HD 7970, 3072 MB | GTX 680, 2048 MB |
GTX 550 Ti OC, 1024 MB | 71% | 71% | 93% | 129% | 150% | 243% | 264% |
HD 6850 OC, 1024 MB | 0% | 13% | 33% | 46% | 100% | 113% | |
HD 5850, 1024 MB | 13% | 33% | 46% | 100% | 113% | ||
GTX 560 Ti, 1024 MB | 19% | 30% | 78% | 89% | |||
HD 6950, 2048 MB | 9% | 50% | 59% | ||||
GTX 660 OC, 3072 MB | 37% | 46% | |||||
HD 7970, 3072 MB | 6% |
Testování World of Tanks je bohužel přílíš náročné a netrvalé na to, aby se udrželo v metodice kolegů z ExtraNotebooku. Zorientovat se ve výkonu notebookových grafik tak můžete dvěma cestami. Buď si najít tak trochu tranzitivně ekvivalenty výkonu mezi řekněme lépe zdokumentovanými desktopovými grafikami, nebo mít štěstí na výsledky na vynikajícím webu NotebookCheck.
GTX 660 | GTX 550 Ti | GTX 260 | GTX 660M | GTX 670M | GTX 670MX | |
SP | 960 | 192 | 192 | 384 | 336 | 960 |
Core clock [MHz] | 1033 | 900 | 576 | 835 | 598 | 600 |
SP clock [MHz] | 1033 | 1800 | 1242 | 835 | 1196 | 600 |
Texture fill-rate [Gtx/s] | 78,4 | 28,8 | 36,9 | 30,4 | 33,5 | 48 |
Mem. bandwith [GB/s] | 144,2 | 98,4 | 111,9 | 64 | 72 | 67,2 |
3Dmark Vantage | 29 500 | 13 000 | 12 000 | 11 500 | 12 500 | 14 500 |
Proč jsem sem dával tu podivnou tabulku (nad odstavcem)? To proto, že je to ukázka toho, co si můžete „vyzobat“ například z webu Nvidie a jak si udělat představu o výkonnosti té které mobilní GeForce. AMD bohužel tak dobře informačně vybavené své stránky nemá, takže pro hledání informací a relativního výkonu mobilních GPU této společnosti bych doporučil opět NotebookCheck. Tento server několik grafických řešení ve World of Tanks 8 dokonce přímo otestoval, bohužel je trochu problém to přehledně srovnat. Prošel jsem jednotlivé recenze notebooků na Notebookchecku a pokusil se výsledky zaznamenat do snad přehledné tabulky.
WoT 8, avg. fps | Low | Medium | High | Ultra |
Radeon HD 7970M | 111 | 68 | 47 | 40 |
GeForce GTX 680M | 65 | 44 | 40 | 30 |
GeForce GTX 670M | 86 | 42 | 36 | 21 |
GeForce GT 650M | 50 | 31 | 27 | 15 |
Radeon HD 7650M | 79 | 35 | 25 | 15 |
Radeon HD 7660G | 59 | 29 | 25 | 14 |
Radeon HD 5650M | 53 | 28 | 23 | 13 |
GeForce GT 640M | 48 | 28 | 24 | 13 |
GeForce GT 630M | 48 | 23 | 18 | 10 |
Intel HD 4000 | 50 | 22 | 19 | 8 |
GeForce GT 620M | 36 | 18 | 16 | |
GeForce GT 520MX | 43 | 15 | 13 | |
GeForce G 210M | 23 |
Legenda k nastavení: Low = 1024 × 768, minimum; Medium = 1366 × 768, medium; High = 1366 × 768, high + LQ FXAA
a nakonec Ultra = 1920 × 1080, ultra + HQ FXAA.
U mobilních grafik je trochu problém, že GPU stejného označení podávají často dost různý výkon podle toho, jak je nastaví výrobce, nebo jakým dalším hardwarem (hlavně procesorem) jsou doprovázeny. Například u Radeonu HD 7970M byly otestovány dva notebooky s dost rozdílnými výsledky ve WoT (v grafu i tabulce výše je tak průměr). Jelikož v rozlišení 1024 × 768 px se už skoro nedá hrát, tak můžeme odvodit závěr, že se zaťatými zuby si zahrajete na nejvýkonnější grafice Intelu (HD 4000) a GeForce GT 630M. Cokoli slabšího už je z pohledu hraní WoT sotva použitelné. O středních detailech se dá skoro uvažovat s Radeonem HD 7660G z APU Trinity, asi to bude chtít se ale věnovat jednotlivým položkám v nastavení.
Grafické karty
Procesory
Z pohledu výkonu procesorů se ve World of Tanks bohužel nic nemění snad už od fáze Beta. Engine Big World je jednovláknový a slabší procesory jsou trápeny hlavně mapami s městskou zástavbou jako Ensk či Lakeville. Process Explorer snadno odhalí, že hra skutečně běží na jednom jediném jádře. Dvoujádrový procesor přesto využijete, jelikož na něm bude mít svou režii operační systém, DirectX a ovladače.
V testu v PC Games Hardware se dokonce na Phenomu II X6 povedlo naměřit zlepšení výkonu se třemi (oproti dvěma) zapnutým jádrům, takže lze odhadovat, že jim toho na pozadí běželo ještě více. To ale není na škodu, protože i hráči WoT mají spuštěn často Mumble/Teamspeak pro komunikaci ve hře, hudební přehrávač pro lepší psychickou odolnost v random bitvách, případně přepínají do Windows/internetového prohlížeče při čekání na další bitvu.
Při pravidelných testech procesorů v klientu verze 8.0 přehrávám replay v jedné z nejnáročnějších a současně na procesoru nejvíce závislých map: Ensk. S poměrně svižným stíhačem tanků SU-100 projedu velkou část mapy (problematické křoviny, většinu města). Často je používán sniper mód, především na začátku hry pak oddálení kamery a celkový pohled na spoustu objektů. Použit je Rendering Improved, Graphics Quality je nastaveno na Maximum, vše až na položku Enhanced Shadows je na maximálních možných hodnotách. Všechny procesory jsou testovány dohromady s grafikou GeForce GTX 680 OC.
Z grafů lze vyčíst, že architektura Ivy Bridge má i při případně srovnaném taktu něco navrch oproti předchozí Sandy Bridge a především to, že jako zástupce jednovláknových her WoT vůbec nesedí procesorů AMD. V podstatě až nejvýše taktované Piledrivery (A10-5800K a FX-8350) se popasují s dvoujádry Intelu.
Procesory Bulldozer nebudou mít nikde problémy s plynulostí jen pokud vezmete ty s vůbec nejvyššími takty. To samé platí pro Phenomy II, kde je 3,4GHz X4 965 tak na hranici. Naštěstí lze skoro všechny pozdější Deneby snadno na 3,6–3,8 GHz nastavit, což by mělo stačit i na náročné úseky hry. Opět jsem se pokusil udělat „upgradovací tabulku“, A8-3870K jsem úmyslně nahradil stejně výkonným Athlonem II X4 651K (jelikož při použití diskrétní grafiky nehraje IGP v A8 roli).
1680 × 1050 [avg. fps] | Pentium G860 | FX-8350 | Core i3-3220 | Core i7-3820 | Core i5-3570K | Core i7-3770K |
Athlon II X4 651K (4× 3,0 GHz) | 36% | 43% | 52% | 87% | 92% | 106% |
FX-6100 (6× 3,3 Ghz) | 32% | 38% | 47% | 81% | 87% | 100% |
FX-8120 (8× 3,1 Ghz) | 28% | 34% | 42% | 75% | 80% | 93% |
Phenom II X4 965 (4× 3,4 GHz) | 14% | 19% | 27% | 56% | 61% | 72% |
A10-5800K (4× 3,8 GHz) | 12% | 17% | 24% | 53% | 57% | 69% |
Pentium G860 (2× 3,0 GHz) | 5% | 11% | 37% | 41% | 51% | |
FX-8350 (8× 4,0 GHz) | 6% | 31% | 35% | 45% | ||
Core i3-3220 (2× 3,3 GHz) | 23% | 27% | 36% | |||
Core i7-3820 (4× 3,6 GHz) | 3% | 10% |
Nastavení (+ kouzelný tip)
World of Tanks nabízí celkem pět předdefinovaných úrovní (presets) nastavení. Ty jsou dostupné pod položkou Kvalita zobrazení grafiky a jejich vliv na výkon PC s grafickou kartou GeForce GTX 460 v rozlišení 1920 × 1080 px nejlépe ukazuje průběhový graf (z mapy Mines, tedy Doly, která obsahuje všechny možné prvky včetně vody a křoví). Tmavě modrá křivka v něm ukazuje, že maximální možné detaily už znamenají místy pod 25 fps, celková úroveň vysoká už se dá až na jediný kratičký okamžik považovat za plynulou. Obrovský skok je ale především mezi střední a nízkou úrovní detailů.
Upřímně řečeno, pokud se chcete detailněji rýpat v nastavení, měli byste si projít Velký průvodce nastavením World of Tanks. Když jsem ale anoncoval to, že nebudu mučit desítkami kapitol, pokusím se vše shrnout do jediné tabulky. Ta bude obsahovat změny průměrných snímků za sekundu (za celé měření opakovaného záznamu) a zdaleka v ní třeba neuvidíte to, že když tank jede dvacet sekund kolem vody, tak jde výkon o 30 % dolů. Na celém dlouhém záznamu to bude třeba mít vliv jen 5 % a vy si neuděláte přesnou představu o tom, na co se v nastavení podívat. K tomu jsou skutečně nejlepší průběhové grafy z odkazovaného článku.
Kromě (samozřejmě) celkových detailů v podobě položky kvalita zobrazení grafiky mají na první pohled velký vliv maximální stíny, post processing, kvalita rostlinstva a především kvalita osvětlení (lighting). Ta totiž zahrnuje od verze 8.0 také SSAO (Screen Space Ambient Occlusion – ukázky například zde).
Kvalita zobrazení grafiky | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | minimální |
43,0 | 56,8 | 69,7 | 124,5 | 124,5 |
32% | 62% | 190% | 190% | |
Grafika (rendering) | ||||
vylepšená | standardní | |||
117,6 | 122,1 | |||
4% | ||||
Anti-aliasing | ||||
vypnuto | FXAA LQ | FXAA MQ | FXAA HQ | |
42,9 | 38,7 | 37,8 | 39,8 | |
-10% | -12% | -7% | ||
Kvalita textur | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | |
42,9 | 43,4 | 43,9 | 44,1 | |
1% | 2% | 3% | ||
Kvalita obtisků | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | vypnuto |
42,9 | 42,9 | 43,1 | 43,0 | 42,9 |
0% | 0% | 0% | 0% | |
Kvalita stínů | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | vypnuto |
42,9 | 43,8 | 44,3 | 44,9 | 48,5 |
2% | 3% | 5% | 13% | |
Kvalita krajiny | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | minimální |
42,9 | 43,1 | 43,2 | 44,4 | 43,9 |
0% | 1% | 3% | 2% | |
Kvalita vodní hladiny | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | |
42,9 | 43,0 | 43,9 | 44,4 | |
0% | 2% | 3% | ||
Kvalita osvětlení | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | vypnuto |
42,9 | 45,8 | 49,1 | 51,5 | 57,9 |
7% | 14% | 20% | 35% | |
Kvalita listí | ||||
maxímální | vysoká | střední | nízká | |
42,9 | 43,1 | 43,3 | 43,6 | |
0% | 1% | 2% | ||
Kvalita rostlinstva | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | vypnuto |
42,9 | 49,9 | 52,1 | 53,2 | 55,0 |
16% | 22% | 24% | 28% | |
Kvalita zvláštních efektů | ||||
vysoká | střední | nízká | vypnuto | |
42,9 | 43,0 | 43,0 | 43,3 | |
0% | 0% | 1% | ||
Post Processing | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | vypnuto |
42,9 | 43,2 | 43,0 | 44,5 | 46,2 |
1% | 0% | 4% | 8% | |
Vzdálenost vykreslování | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | |
42,9 | 43,1 | 43,5 | 43,3 | |
0% | 1% | 1% | ||
Vzdálenost načítání objektů | ||||
maximální | vysoká | střední | nízká | |
42,9 | 43,2 | 43,6 | 43,5 | |
1% | 2% | 1% | ||
Zvláštní efekty v odstřelovacím režimu | ||||
vysoká | střední | nízká | vypnuto | |
42,9 | 43,0 | 43,1 | 44,2 | |
0% | 0% | 3% | ||
Zobrazit trávu v odstřelovacím režimu | ||||
zapnuto | vypnuto | |||
42,9 | 44,9 | |||
5% | ||||
Povolit zobrazování efektů pásů | ||||
zapnuto | vypnuto | |||
42,9 | 44,3 | |||
3% | ||||
Povolit zobrazování stop pásů | ||||
zapnuto | vypnuto | |||
42,9 | 43,0 | |||
0% |
SSAO, přestože podle mého obrazu pomáhá hrozně moc a než bych se ho vzdal, tak raději koupím výkonnější grafiku, má opravdu drastický dopad na výkon. Hlavně u notebooků, kde tu krásnou možnost upgradovat grafickou kartu (většinou) nemáte, můžete jeho vypnutím získat hodně.
Tím se pomalu dostávám k tomu kouzelnému tipu. Není tedy z mé hlavy, ale mám jej od spoluhráče s přezdívkou Say. Ten našel modifikaci autora mooseyaka, která vám umožní vypnout SSAO, aniž byste museli snižovat další detaily. Obsah následujících balíčků rozbalte do složky hry, podsložky res_mods. V ní je pak ještě například 0.8.3/ (dle aktuální verze hry), ale s tím už si určitě poradíte. K dispozici jsou trochu jiné věci dělající balíčky (pro různé verze hry, ale třeba ten pro 0.8.2 můžete s jistotou použít pro 0.8.3 například).
- vypnutí SSAO (zachová HDR/bloom)
- vypnutí SSAO i HDR
- vypnutí HDR pro 0.8.3 (zachová SSAO, výkon se tedy příliš nezmění).
Tipy na sestavy a notebooky pro hraní WoT
Přestože si myslím, že sérií článků jsme zodpověděli všechny podstatné otázky týkající se výběru procesoru a grafické karty (nejdůležitějších komponent pro výkon ve WoT), nedělám si iluze o tom, že by ustaly dotazy na radu ohledně konkrétní sestavy či notebooku.
Je pravdou, že tyto články nemluví už o monitoru, výkonu a značce zdroje, nebo dalších součástech PC. Udělal jsem proto dvě modelové sestavy, přičemž hned tou první je minimum, pod které bych u stolního počítače pro World of Tanks nešel. Přece jen grafika je část zážitku ze hry a mučení se například mody s 3% texturami na totálně osekaném nastavení bych nechal milovníkům Minecraftu.
K levné sestavě můžete právě tak jako GeForce GTX 650 zakoupit Radeon HD 7770 (o něco výkonnější a o něco dražší), nepotřebujete-li se vlézt pod 10 000 Kč, uvažujete o některém z tichých Radeonů HD 7850 s 1 GB videopaměti. Za 4000 Kč dostanete daleko vyšší výkon. Šetřit pár set či tisícovku za monitor, když můžete mít za 3100 Kč 22palcový IPS s 1920 × 1080 px, nebo za 4100 Kč 23palcový s dobrými barvami a celkem rychlou odezvou, je samozřejmě nesmysl. Nic jiného, než IPS v současnosti nekupujte, ani levné MVA a už vůbec ne TN. Jestli jste extrémně nároční na odezvu a input lag, pak si připlaťte na Eizo Foris FS2333 (stojí kolem 8000 Kč).
Levná sestava pro hraní World of Tanks | ||
Procesor | Intel Pentium G2020 (2× 2,9 GHz, Ivy Bridge) | 1 325 Kč |
Chladič CPU | Intel Box | 0 Kč |
Základní deska | Gigabyte GA-B75M-D3H | 1 480 Kč |
Paměti | 2× 4 GB DDR3-1333 Patriot Signature CL9 | 1 039 Kč |
Grafická karta | MSI GeForce GTX 650 OC, 1 GB | 2 480 Kč |
Pevný disk | WD Blue, 1 TB (WD10EZEX) | 1 595 Kč |
Zvuková karta | integrovaná na desce | 0 Kč |
Skříň | Fractal Design Core 1000 | 790 Kč |
Zdroj | Seasonic SS-350ET, F3 | 860 Kč |
9 569 Kč | ||
Monitor | LG IPS237L (23", 1920 × 1080 px, IPS, 12 ms G2G na EHW) | 4 090 Kč |
13 659 Kč |
Dražší sestavu jsem trochu podřídil monitoru, 27" Dell s IPS a pořád ještě celkem rychlou odezvou (19 ms je pro rise + fall dohromady) se svým rozlišením 2560 × 1440 px vyžaduje už trochu silnější grafiku, ale vizuální zážitek to bezesporu pak je. GeForce GTX 660 Ti je momentálně za poměrně příznivých 6200 Kč, hrajete-li ale i další hry, zvažte cca 1300 Kč příplatek na Radeon HD 7950. Ten je v tomto vysokém rozlišení o něco více doma a snad už se nebude opakovat situace s WoT verze 8.1 a starší, kdy docházelo s Radeony na některých mapách k velkým propadům výkonu.
Změna v rozpočtu umožňuje osadit 120GB SSD. Na něj umístěte systém a nainstalujte také celou hru. Její spouštění i načítání map bude výrazně rychlejší. A to se hodí hlavně tehdy, spadne-li vám hra a vy spěcháte zpět do bitvy (znovuspuštěním). Procesor i množství paměti jsou pro WoT až zbytečně dobré, ale u PC za 25 000 Kč to snad nebude jeho jediné využití. V případě základní desky máte kolem 3000 Kč na výběr z vícera na Intel Z77, možná by vám ale nakonec stačila také jen nějaká s B75 (rozdíly zde).
Sestava pro komfortní hraní World of Tanks | ||
Procesor | Intel Core i5-3570K (4× 3,4 GHz, Ivy Bridge) | 5 260 Kč |
Chladič CPU | Gelid Solution Tranquillo rev.2 | 685 Kč |
Základní deska | ASUS P8Z77-V LK | 3 050 Kč |
Paměti | 2× 4 GB DDR3-1866 Kingston HyperX Predator | 1 485 Kč |
Grafická karta | MSI GeForce GTX 660 Ti, OCV1 | 6 200 Kč |
Pevné disky | Kingston SSDNow V300, 120 GB – SSD | 2 160 Kč |
WD Blue, 1 TB (WD10EZEX) – HDD | 1 595 Kč | |
Zvuková karta | Asus Xonar DG | 675 Kč |
Skříň | Fractal Design Define R4 Black Pearl | 2 370 Kč |
Zdroj | Seasonic G, 550 W | 2 400 Kč |
25 880 Kč | ||
Monitor | Dell U2713HM (27", 2560 × 1440 px, IPS, 19 ms G2G na EHW) | 13 690 Kč |
39 570 Kč |
Kvůli notebookům jsem prošmejdil snad celou nabídku e-shopů Alfa.cz a Alza.cz, moc spokojen jsem ale s tím, co je za ještě rozumné peníze, nebyl. Pořádné herní notebooky značek Alienware nebo Goldmax si v případě dostatku financí vyberete určitě snadno sami, mně z celé nabídky zmíněných e-shopů zaujaly tyto čtyři modely:
IdeaPad Y580 je celkově solidně vybaven a na jeho GTX 660M už WoT běží i s vysokými detaily. Core i7 z rodiny Ivy Bridge s typicky dvěma zatíženými vlákny snad udrží těch více jak 3 GHz a vše bude plynulé. Škoda jen 5400otáčkového disku (snad SSD cache pomůže) a plně lesklého displeje. To druhé je kříž většiny herních notebooků.
Lenovo | Ideapad Y580 |
Procesor | Intel Core i7-3610QM (4× 2,3–3,2 GHz, Ivy Bridge) |
Paměti | 8 GB DDR3 |
Grafická karta | GeForce GTX 660M, 2 GB |
Pevný disk | 5400ot. HDD 1 TB + SSD cache 16 GB |
Displej | 15,6", 1920 × 1080 px, TN, lesklý |
26 000 Kč |
V cenové relaci pod 20 000 Kč se mi asi nejvíce líbila jedna konfigurace GE60 od MSI. Dvoujádrový Ivy Bridge bude stačit, GT 650M pak na nativní rozlišení notebooku tak v průměru se středními až vysokými detaily také. MSI do herních notebooků většinou dává 7200otáčkové disky.
MSI | GE60 0NC-291CZ |
Procesor | Intel Core i5-3210M (2× 2,5–3,1 GHz, Ivy Bridge) |
Paměti | 4 GB DDR3 |
Grafická karta | GeForce GT 650M, 2 GB |
Pevný disk | 7200ot. HDD 500 GB |
Displej | 15,6", 1920 × 1080 px, TN, lesklý |
19 500 Kč |
Za 13 500 Kč nabízí sympatickou kombinaci rozlišení 1600 × 900 px, dobrého procesoru a ještě použitelné grafiky IdeaPad G580. Snad to s 5400otáčkovým diskem nějak vydržíte.
Lenovo | IdeaPad G580 |
Procesor | Intel Core i5-3210M (2× 2,5–3,1 GHz, Ivy Bridge) |
Paměti | 4 GB DDR3 |
Grafická karta | GeForce GT 635M, 2 GB |
Pevný disk | 5400ot. HDD 1 TB |
Displej | 15,6", 1600 × 900 px, TN, lesklý |
13 550 Kč |
Acer Aspire V3. Zdroj: Alfa.cz
Snažil jsem se najít nějaký aspoň trochu vyhovující notebook do 10 000 Kč, ale nakonec jsem jako u minima skončil na 11 500 Kč za tento Acer Aspire V3. Za poloviční výšku kurzorových kláves bych designéry jako majitel určitě proklínal, ale jinak si při vyladění nastavení na tomto notebooku určitě zahrajete. Nízké rozlišení, hlavně 768 px na výšku ale neumožní například zvětšit minimapu tak, aby nepřekryla spodní část seznamu hráčů, také týmový chat půjde přes soupisku. Za tyto peníze získáte tedy hodně kompromisní řešení a uvažujte o tom, zda musíte mít notebook na hry (a ne raději PC, kde je daleko lepší výkon + obraz za stejné, či nižší peníze).
Acer | Aspire V3-531G-B9604G75Makk |
Procesor | Intel Pentium B960 (2× 2,2 GHz, Sandy Bridge) |
Paměti | 4 GB DDR3 |
Grafická karta | GeForce GT630M, 1 GB |
Pevný disk | 5400ot. HDD 750 GB |
Displej | 15,6", 1366 × 768 px, TN, lesklý |
11 500 Kč |
A tím jsme s World of Tanks, resp. jeho technickou stránkou, snad definitivně vyřízeni. Tedy až do zapracování fyzikálního enginu Havok a doufejme že s tím také vícevláknovým během celé hry. S velkým štěstím se této události dočkáme v půlce tohoto roku.