V rozhovoru s Albertem
Penellem z Microsoftu dostal web Eurogamer o čipu i zbytku
konzole některé zajímavé informace. Nové APU je částečně
„die-shrinkem“, částečně aktualizovaným návrhem. Nová
funkcionalita se týká zejména výstupu HDMI 2.0 s ochranou
HDCP 2.2 a rozlišení 4K, na které může čip také škálovat
video či hry v nižších rozlišeních. Přibyl také dekodér
videa ve formátu HEVC pro 4K video. Na konzoli verze S by
dokonce mělo být možné použít nativní výstup v 4K i ve
hrách, které mají nižší náročnost na výkon GPU.
APU je od TSMC, jako Pascaly
Zajímavá informace je, že APU je
vyráběno na 16nm procesu u TSMC, stejně jako aktuální GPU
Nvidie (generace Pascal). Proč nebyl použit 14nm proces
GlobalFoundries, který by pro AMD patrně byl finančně výhodnější,
bohužel nevíme – teoreticky by to mohlo být způsobeno
i tím, že čip byl na proces 16FF portován sekundárně
a původně bylo v plánu vyrábět ho na planárním 20nm
procesu. S tím by možná mohlo souviset, že APU má přes
FinFETovou technologii velikost jen asi o třetinu menší, než
původní 28nm procesor. Rozměr čipu by údajně měl být 240 mm².
16nm semi-custom APU v Xboxu S (Zdroj: Eurogamer)
Větší přínosy by však 16nm výroba
měla mít v oblasti spotřeby, která má být nižší
v maximální zátěži i v ostatních režimech
(a Microsoft ji údajně zlepšil i prostřednictvím úprav
operačního systému). Snížení spotřeby přímo umožňuje
zmenšení konzole, kvůli němuž ovšem musela být přepracována
i základní deska. Navíc má nyní zabudovaný zdroj, takže
již není nutná externí „cihla“. Chlazení nicméně zůstalo
poměrně robustní s 120mm ventilátorem a pasivem
vylepšeným dvěma heatpipe. Ventilátor by měl pracovat obráceně,
než je obvyklé – „vysává“ vzduch z pasivu
a vyfukuje ho směrem nahoru perforací ven ze skříně, průvan
je tím pádem nasáván po stranách skrze celou konzoli, čímž je
ochlazován i zdroj a další komponenty.
Obrázky vnitřností můžete vidět
na fotografiích. Na desce je stále šestnáct čipů DDR3 a pomocný
čipset Microsoftu, který nebyl integrován do hlavního APU/SoC
a měl by být přímo převzatý z původní konzole. Co
naopak změněno je, je Blu-Ray mechanika. Kvůli 4K videu plně
podporuje disky Ultra HD Blu-Ray, což vyžaduje mimo jiné optiku
schopnou číst třívrstvá média.
Vyšší výkon GPU
Docela zajímavá je informace, že
konzole Xbox One S má ve skutečnosti o něco vyšší
výkon. Z výroby má totiž 16nm čip zvýšený takt GPU,
ačkoliv jinak Microsoft zachoval parametry na stejné úrovni
(osmijádrové CPU stále běží na 1,75 GHz). Zatímco 768 stream
procesorů v standardních konzolích běží na 853 MHz, mini
verze S má frekvenci 914 MHz, což by mělo být umožněno
pokročilejší výrobou bez nějakých velkých dopadů na
výtěžnost. Na takt GPU je vázán i výkon integrované
paměti SRAM, jejíž propustnost má být místo 204 GB/s nyní
219 GB/s.
Tento výkon se může projevit
v existujících hrách, pokud měly dynamické rozlišení nebo
neměly uměle omezenou snímkovou frekvenci, přirozeně ale má jít
jen o pár procent navíc (Eurogamer potvrdil zrychlení v tomto
testu). Podle Microsoftu je tento výkon navíc určen primárně
pro hry v HDR – paradoxně ale ne přímo pro HDR
samotné. Kapacita navíc (7,15 %) je údajně určena pro
přepočet HDR obrazu zpět na verzi se standardním dynamickým
rozsahem pro potřeby snímků obrazovky nebo nahrávání
a streamování videa ze hry.
Zrychlení GPU z 853 na 914 MHz může zvýšit FPS o několik procent (Zdroj: Eurogamer)
Zdroj: Eurogamer