První signál v tomto duchu přišel po takzvaném černém pátku, což je v zámoří den slev a promoakcí (tuto tradici ovšem začínají přebírat i tuzemští obchodníci). Analytická firma InfoScout po něm přišla až skoro s šokujícími závěry: v Americe si Xbox One o černém pátku Xbox nejenže dohnal Playstation 4, on si dokonce ukousl nadpoloviční díl (53 %) koláče. PS4 přitom získala jen 31 % kupujících, jelikož Microsoft byl relativně úspěšný i se starým Xboxem 360 (9 %) a něco si uchmatlo také Nintendo Wii U (6 %). Playstation 3 se ve srovnání s tím prodávala minimálně, ve vzorku InfoScoutu získala 1 %.
Americké prodeje herních konzolí během černého pátku (InfoScout)
Pokud vás zajímá, dokud se tato čísla vzala: podle InfoScoutu se jedná sadu účtenek získaných od zákazníků kamenných obchodů jako Walmart, Target, Best Buy, Gamestop, Radioshack a dalších. Firma jich analyzovala 180 000, z toho oněch 2000 mělo obnášet konzole. To pochopitelně ještě nezaručuje přesnost a reprezentativnost, každopádně ale nejde o údaj typu „top 10 produktů v řebříčku na webu Amazon“.
V listopadu Xbox One poprvé překonal Playstation 4. V USA a Británii
Jen na základě jediného průzkumu by pochopitelně bylo předčasné vytrubovat nějaký zvrat ve vývoji konzolového souboje. S menším odstupem se ale objevují další údaje a vypadá to, že lepší prodeje Microsoft vykazoval i za celý měsíc listopad (november). Konzole se momentálně prodává za dočasně sníženou cenu 349 USD, během černého pátku dokonce stála jen 329 USD. Cena očividně zabrala, protože podle údajů firmy NPD za listopad poprvé od uvedení v prodejích porazil Playstation 4. A to nejen v Americe, kde má přece jen Microsoft výhodu domovské půdy (i když s pozicí Sony v Japonsku se to srovnat nedá), ale také v Británii.
NPD bohužel nevypustilo nějaká konkrétní čísla. Konzolí se ale v onom měsíci mělo prodat celkem za 1,033 miliardy USD, z čehož si můžeme udělat představu, o jakém absolutním objemu je řeč. Microsoft, který prodal nejvíce konzolí (tedy z dvojice Xbox One a Playstation 4) by při ceně 350 USD za kus měl dosáhnout na více než milion přístrojů, Playstationů 4 za 400 USD pak bylo méně, ale jak velký rozdíl to je, nevíme. Jak je vidět z údajů pro černý pátek, je nutno počítat i s Nintendem a předchozí generací, PS4 a Xbox One ale zřejmě drží okolo 80 % trhu.
Ačkoliv Microsoft je obvykle o počtu prodaných produktů hodně mlhavý (hlavně když se mu úplně nedaří), tentokrát se firma pochlubila a své listopadové vítězství v Americe a Spojeném království potvrdila. Podobně to navíc mělo vypadat i na trhu s hrami, kde také platforma Microsoftu udala více her než Playstation 4 nebo Wii U. I toto vytahování lze asi brát jako doklad, že Xbox One sílí. Ovšem vzhledem k tomu, že byl v prodejích předtím dlouho druhý, má před ním momentálně Sony náskok, který se za jeden měsíc nevypaří – zde bude muset Microsoft držet nohu na plynu dál.
Aktualizováno (14.12. 2014):
Oficiálně sice NPD žádná konkrétní čísla nesdělilo, tyto údaje však nyní unikly pokoutními cestičkami. Zdá se, že jen v Severní Americe porazil Xbox One svého hlavního protivníka o 400 000 prodaných kusů. Za listopad se podařilo udat 1,24 milinu Xboxů One, ale jen 840 000 kusů Playstation 4. Konzole Nintendo Wii U bylo prodáno 242 000 kusů.
Tajemství úspěchu? Vypadá to na bundly
Klíčem k tomu, proč si Microsoft najednou vedl překvapivě dobře, by zdá se mohly být – vedle nižší ceny – také přibalené hry. Ty byly součástí mnoha akcí a podle výše zmíněného výzkumu InfoScoutu údajně pomohly k rozhodnutí až třem čtvrtinám lidí, kteří v sledovaném období Xbox či Playstation pořizovali. V bundlu s hrou se prodalo až 90 % všech konzolí a v případě Xboxu One zřejmě bodovala hlavně kombinace s hrou Assassin‘ s Creed: Unity.
Zdroje: The Escapist, InfoScout (1, 2), KitGuru, Gamespot