Xbox One zvýší výkon GPU na úkor Kinectu, PS4 zase doplní zpětnou kompatibilitu

30. 1. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

„Příští generace“ konzolí se koncem roku stala generací nynější. Jak Xbox One, tak Playstation 4 slušně odstartovaly, když do konce roku prodaly zhruba 4 miliony zařízení (viz zdezde). Jejich souboj tím ale teprve začíná. Jejich výrobci údajně chystají softwarové aktualizace, které přinesou nové funkce. Microsoft také zřejmě přistoupí k úpravám, které zvýší grafický výkon Xboxu One.

Sony u Playstationu 4 použila o něco silnější GPU, čímž se Xbox One dostal pod určitý tlak. Ještě před uvedením konzole Microsoft pohnul nahoru frekvencí GPU, aby z nižšího počtu jednotek vymáčkl vyšší výkon. Změna, kterou Microsoft chystá nyní, již nejde přímo do hardwaru, nicméně nějaký grafický výkon navíc také slibuje. Pomocí softwarové aktualizace totiž zvýší reálný výkon GPU, který budou moci hry využít. Doposud totiž běžící aplikace neměly přístup k plnému potenciálu grafického procesoru, což se má právě v některé z příštích verzí firmwaru (či operačního systému) změnit.

Odpovědí na to, kde se tyto skryté rezervy v konzoli vzaly, je především zařízení Kinect. Pro jeho obsluhu a analýzu dat z jeho senzorů je totiž systémem vyhrazen určitý podíl výkonu GPU. Z celkového „procesorového času“ je jen 90 % uvolněno pro aplikace (čili hry). Zbylých 10 % je rezervováno pro systém konzole – pro Kinect, pro analýzu hlasových povelů a také pro vykreslování současně běžících aplikací na obrazovce (funkce Snap). Podle dostupných údajů je objem výkonu vyhrazeného pro hlasové ovládání zhruba 2 %, a celých 8 % výkonu má vyhrazen právě Kinect. Právě 8% balík určený pro senzor pohybu má být „přerozdělen“ ve prospěch her.

Rozborka konzole Xbox One (iFixit)
Rozborka konzole Xbox One (iFixit)

Jedná se o docela logický krok. Pokud totiž hra Kinect nevyužívala, ležel tento díl výkonu v podstatě ladem. Nyní bude rezervních 8 % uvolněno vývojářům her, kteří s nimi budou moci volně nakládat a Kinectu výpočetní čas přidělit jen tehdy, pokud to uznají za vhodné. Hry hrané pomocí klasického ovladače z těchto cyklů místo toho mohou vytěžit nějaké ty snímky za vteřinu navíc. Zmíněná 2 % vyhrazená pro hlasové ovládání naopak Microsoft zatím ponechal stranou. Čistě teoreticky by časem mohl zpřístupnit vývojářům i tento díl výkonu, zde by už ale byl efekt spíše mizivý.

 

Playstation 4 má dostat emulátor starších konzolí

Tato změna zmírní rozdíl ve grafickém výkonu oproti Playstationu 4, pochopitelně ale neumaže celý deficit, který Microsoft (aspoň teoreticky) má. Ani Sony ale na vavřínech neusíná. Její nová konzole má údajně dostat schopnost, která leckoho potěší: hraní her pro původní Playstation a PS2 pomocí emulace.

Nejedná se o úplné překvapení, neboť se softwarovou emulací starších konzolí má již Sony zkušenosti. Informace o tom, že se tento softwarový emulátor chystá, údajně prozradil zdroj pracující přímo v Sony. Zatímco tituly pro PS3 bude na nové konzoli možno hrát jen pomocí streamování ze serverů Sony (pro tyto účely společnost koupila startup Gaikai), pro starší konzole se podle tohoto „informátora“ počítá s lokální emulací.

Rozborka konzole Playstation 4 (Zdroj: Wired)
Rozborka konzole Playstation 4 (Zdroj: Wired)

To bude mít pochopitelně tu výhodu, že nepřijde ke slovu zpoždění vzniklé transportem po síti, a stejně tak degradace obrazu vlivem komprese (která musí běžet v reálném čase a navíc s poněkud nízkým datovým tokem, což je nešťastná kombinace). Podle webu Eurogamer možná Sony dokonce pracuje i na určitém kvalitativním vylepšení grafiky těchto postarších her, což by mohlo být dosaženo pokročilejším filtrováním textur, anti-aliasingem či kvalitnější interpolací na vyšší rozlišení. Zda však emulace něco takového skutečně poskytne, asi ještě není jisté.

 

bitcoin_skoleni

Co bohužel schází u obou těchto zvěstí, je nějaký časový údaj. Nevíme tedy, kdy se vlastníci nových konzolí těchto vylepšení dočkají – doufejme, že to nebude trvat příliš dlouho.

Zdroje: KitGuru, Eurogamer