Jestli jste už během loňského roku sledovali postupně přicházející zprávy o připravované nové konzoli Xbox Series X, asi si pamatujete, že hovořily i o ořezanější variantě údajně kódově označené Lockhart. Ta měla být levnější alternativou, zatím ovšem Microsoft odhalil jen výkonnou verzi Xbox Series X. Lockhart se prý ale dál chystá a údajně by mohl být odhalen příští měsíc.
Podle The Verge pomalejší, ale levnější varianta nového Xboxu – možná ve finále Xbox Series S – opravdu existuje. Nejde o žádný přejmenovaný refresh předchozí generace, Lockhart má mít stejný hardwarový základ a lišit se jen výkonem GPU, takže by byl určen zejména ke hraní v rozlišení 1080p.
Doklady existence této konzole údajně poskytují vývojářské kity, software a dokumenty pro vývoj her na Xbox Series X. Vypadá to, že se v nich počítá s laděním hry v režimu „Lockhart“ (LockhartProfiling), tedy s cílením na hardware levnější konzole. Toto by mělo sloužit k profilování výkonu her a k ověření, zda fungují na slabší konfiguraci.
To by byla indikace, že se s takovou pomalejší konfigurací počítá na trh. Hry by pak byly naprogramované tak, aby počítaly s dvěma různými konfiguracemi, jako je to teď u Xboxu One versus Xboxu One X.
Levnější konzole se slabším GPU, ale stejně silným CPU
Kódové označení Lockhart známe už hodně dlouho. Před rokem se sice mluvilo o zrušení, ale v prosinci už zase byl vě světě drbů vzkříšen. Podle zdrojů Verge má režim Lockhart a snad i finální konzole poskytovat hrám 7,5 GB použitelné paměti RAM a grafika by měla mít asi 4 TFLOPS teoretického výkonu.
Aktualizováno: podle Toma Warrena z The Verge má údajně grafika konzole Lockhart jen 20 CU, což by znamenalo 1280 shaderů architektury RDNA 2.
Oproti tomu Xbox Series X má pro hry skýtat 13,5 GB a 12 TFLOPS. Grafický výkon „Xbox Series S“ (bude-li toto jeho jméno) by tak mohl spíše odpovídat Xboxu One X.
Tip: Microsoft Xbox Series X: hardwarové specifikace, kompatibibilita a schopnosti
Ovšem má být zachováno osmijádrové CPU s jádry Zen 2. Původně The Verge uváděl, že CPU bude mít nižší takt. To však prý později jeho zdroje zase vyvrátily, podle dalších dokumentů, které redaktoři získali, má být takt a výkon CPU identický s výkonnější verzí. To by mělo být 3,6–3,8 GHz.
Toto by bylo výhodné, protože hry by pak mohly běžet sice na nižším rozlišení, ale se stejnými nastaveními enginu, AI, fyziky a dalších výpočtů a se stejnými FPS jako na Xboxu Series X běžícím dejme tomu ve 4K.
Je možné, že Xbox Series S bude využívat částečně vadné čipy z Xboxu Series X, kterým bude vypnuta část jednotek v GPU. Ovšem takových zmetků by asi mohlo být jen omezené množství, takže je možné, že pro něj byla navržena i separátní verze čipu s menší plochou a tedy nižší cenou. Vedle toho pak samozřejmě něco ušetří menší paměť, slabší zdroj a chlazení a tak podobně. Deska by také mohla být z jednoho kusu místo ze dvou PCB.
Je dobrý nápad mít dvě verze next-gen konzole s různým výkonem?
Odhalení v srpnu?
Podle webu Eurogamer měl údajně být Xbox „Lockhart“ odhalen během června, ale to bylo před koronavirem. Herní veletrh E3 pak byl zrušen a s tím asi padlo i odhalení, stejně jako pandemie opozdila asi i další projekty Microsoftu, zejména vývoj her. Plán Microsoftu je prý teď odhalit konzoli a některé připravované hry v srpnu (auguste). Tehdy bývá v Evropě Gamescom, ale není jasné, zda by vůbec šlo o fyzickou akci.