Aktuální generace herních konzolí od Sony i Microsoftu jsou v zásadě převlečená „písíčka“. Po hardwarové stránce se prakticky neliší od toho, co máte ve svém notebooku nebo desktopu. Nejinak tomu bude u nadcházejí generace, neboť PlayStation 5 i Xbox Series X poběží na stejném architektonickém základu, jaký má AMD připraven pro PC. Co tedy brání, aby se konzole jako počítače i chovaly? Jen nechuť a nepodpora se strany výrobců. Na PS4 už ale je možné neoficiálně zprovoznit Linux. Na novém Xboxu by pak mohl fungovat systém Windows 10. Tentokrát prý oficiálně, tvrdí španělský web Generacion Xbox. Uvádí, že by bylo možné konzoli nabootovat do „režimu Windows“, v němž by fungovaly vybrané aplikace, konkrétně uvádí Steam nebo Epic Games Store. To by samozřejmě byla naprostá revoluce, kdyby Xbox uměl spustit i více než 30 000 her pro PC. Já bych ale osobně byl spíš skeptický.
Proč by to nešlo?
Několik let od uvedení jsou konzole dotovány, než výrobní náklady klesnou natolik, aby výrobce na prodeji hardwaru začal vydělávat. A ono dotování si Sony i Microsoft mohou dovolit, protože se jim to vrátí na provizích z prodejů her a služeb (nehledě na to, že jde o obří koncerny s dalšími zdroji příjmů). Jenže co by měl Microsoft z toho, kdyby lidé konzoli kupovali kvůli Steamu a Epicu? Nic, jen by prodělával. Pokud by mu tedy neplatili provozovatelé těchto obchodů za to, že mohou být na Xboxu.
Režim s Windows by se jistě nelíbil ani výrobcům PC. Ti budou prodávat herní stroje za 30 000 Kč a víc, přičemž Microsoft by nabídl výkonnostně srovnatelnou alternativu za pakatel. Jen považte. Xbox One X stál 13 500 Kč. Pokud by se novinka opět vešla do 15 000 Kč, šlo by o neuvěřitelně výhodné PC. Jen grafická karta Radeon RX 5700 XT se prodává okolo 11 000 Kč. Nový Xbox přitom bude mít o 20 % výkonnější GPU. A to v ceně nejsou deska, osmijádrový procesor, rychlé SSD, Blu-ray mechanika, skříň, zdroj, chlazení, gamepad… I z toho pak půjde hrubě spočítat, jak moc firmy konzole dotují.
I kdyby Microsoft takovou funkci povolil a systém nechal striktně uzavřený před instalací dalších aplikací, jak dlouho by taková ochrana vydržela? Za takovou cenu by nový Xbox byl velmi snadným cílem všech hackerů a crackerů. Opět bychom byli u toho, že by lidé kupovali Xbox, aniž by na něm vůbec chtěli hrát.
Proč by to šlo?
Jak už píšu výše, stávající i nový Xbox jsou v jádru PC se systémem založeným na Windows 10. Je tam jiný „BIOS“ či paměťový subsystém, ale to jsou detaily na pozadí, o které se aplikace nemusejí zajímat. S podporou myší a klávesnic by PC režim nebyl omezen jen na hloupý gamepad. A naopak Steam má televizní režim a pracuje na tom, aby se jím prodávané hry daly užívat i s gamepadem.
Pokud by měl Microsoft smlouvu se Steamem, Epicem, ale třeba i dalšími obchody, tvůrci aplikací nebo služeb, mohly by se dopředu určit mantinely, co všechno (ne)bude kompatibilní. Aby se pak Xbox nesnažil spustit hru, která vyžaduje nedostupné API (OpenGL, Vulkan…), či aplikaci, která ke svému spuštění potřebuje hromadu dalších externích programů a knihoven. Je zkrátka možné omezit PC režim tak, aby žral jen tu správnou potravu.
Pro Microsoft by to mohla být zajímavá konkurenční výhoda oproti Sony. Už dnes dělá věci jinak. Odklání se od prodeje fyzických kopií her (či rovnou od jednotlivých licencí), ale skrz Game Pass razí přístup „plať pravidelně a můžeš hrát všechno, co chceš“. Více než Sony dbá na zpětnou kompatibilitu. Zařídit kompatibilitu i s PC hrami, tím by ke konzolím mohl dostat i konzervativce (aka PC Master Race). Na PC by si totiž konzolové exkluzivity zahrát nemohli. A kdo říká, že konzole patří do obýváku k televizoru? Vždyť nový Xbox už připomíná škatuli od počítače a stejně tak může být připojen k monitoru na kancelářském stole.
Osobně jsem ale pořád hodně skeptický už třeba kvůli tomu, že informace o PC režimu přinesl málo známý magazín, který si (zatím) nevybudoval pověst coby dobrého insidera.
Zdroj: Generacion Xbox via GamesRadar