666 MHz pro jádro G200, Far Cry 2 dalším lákadlem
Karty rozdáme hned na začátku recenze. Tedy nemyslíme hardware zdarma čtenářům, ale papírové předpoklady testovaných modelů. GeForce GTX 260 má základní takt 576/1242/1998 MHz (jádro, shadery, paměti efektivně), ale XFX vždy prodávala nějaké přetaktované edice. Dřív byly špičkou karty s přívlastkem XXX, nyní jsou ještě výše taktované karty z tzv. Black Edition. Takty GeForce GTX 260 Black Edition jsou stanoveny na 666/1404/2300 MHz, tedy ještě podstatně výše než u AMP! Edition společnosti Zotac.
Cílem měření v článku není ilustrovat celkový výkon této karty: ten je jednoduše prakticky identický s GeForce GTX 280 (jen dostupný za méně peněz). Bude-li vás zajímat, jak si karta povede proti vícero soupeřům v plejádě 22 testovacích her, zavítejte třeba do minulého testu grafik. Tentokrát nás zajímalo něco úplně jiného: jak se mění výkon karty napříč rozlišeními, co s rychlostí karty dělá anti-aliasing a jak je na tom oproti Radeonu HD 4870. Abychom co nejvíce přiblížili test tomu, co v architekturách obou karet vězí, i Radeon HD 4870 jsme přetaktovali na 800/4400 MHz (jádro/paměti efektivně).
O tom, že XFX bude jedním z výrobců, kteří získali práva na bundlování Far Cry 2 ke svým kartám, jsme vás už informovali. Je sympatické, že ne zrovna levnou hru u XFX získáte i s levnějšími GeForce z řady 9. Přibalená verze hry nemá žádné omezení, na opačné straně obalu DVD najdete své licenční číslo a pak už zbývá jen zatínat zuby při nutnosti udržovat DVD v mechanice a hlídat si počet instalací (a hlavně odinstalací) kvůli nepříjemné ochraně, pro niž se Ubisoft rozhodl.
Už jsme řekli, že Black Edition je vůbec nejvýše od výroby přetaktovaná GeForce GTX 260. Společnost XFX tvrdí, že Black Edition karta se narodí dalším výběrem z už tak nesnadno vybraných karet edice XXX. Ruční výběr a další testování (chladná i horká komora) mají být tím, co odlišuje tyto karty od konkurence, která (dle slov XFX) pouze upraví BIOS a nemá tak sofistikované testování spolehlivosti. Jako vlastník Black Edition byste po registraci měli navíc získat prioritu na technické podpoře XFX.
Call of Duty 4 (DX9)
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Crysis (DX10) a další přetaktování Black Edition
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.
Přetaktování
Crysis, jakožto graficky nejnáročnější hru jsem zneužil také pro testy stability přetaktování. V podstatě jsem tak učinil i pro Radeon HD 4870, který ve svém referenčním provedení bohužel nedokázal na frekvenci 800/4400 MHz pracovat stabilně více než deset opakování v GPU benchmark. Tento test jsem tedy absolvoval s Toxic Edition od Sapphire, pro kterou nebyly tyto frekvence problémem (přestože jádro už bylo blízko stropu).
Pro přetaktování XFX GeForce GTX 260 BE jsem použil upravený RivaTuner v podobě Precision od konkurenční eVGA a z původních 666/1404/2150 MHz jsem se dostal až na 729/1458/2484 MHz. Jak vidíte, nejtěžší je u G200 přetaktovat stream procesory, nad 1500 MHz to není snadné u žádné karty. Jádro jsem proto nataktoval asynchronně se stream procesory. Téměř 2,5 GHz efektivně pro GDDR3 paměti je skvělá hodnota, to se ale rozhodně nepodaří s každým kusem. Na serveru Techgage.com se například se stejnou kartou dostali na 700/1475/2400 MHz.
Po přetaktování stoupl například výkon v Crysis v rozlišení 1920 × 1200 px s 4× anti-aliasingem ze 34,2 na 41,4 fps.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
Far Cry 2 (DX10)
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test short ranch. Výsledky v grafech jsou průměrem ze tří opakování každého dílčího testu.
World in Conflict (DX10)
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).
Verdikt
Nejdříve si rychle zrekapitulujme výsledky z porovnání škálování výkonu GeForce GTX 260 Black Edition a Radeonu HD 4870 OC napříč rozlišeními a nastaveními anti-aliasingu:
- zvyšování rozlišení znamená o chloupek vyší procentuální zátěž pro Radeon HD 4870
- až na výjimky je anti-aliasing o trochu náročnější pro GeForce GTX 260, 8× MSAA pak definitivně více svědčí RV770
- vliv zapínání anizotropního filtrování jsem zkoušel v jediné hře, v níž jsem byl schopen docela spolehlivě naměřit i malé rozdíly, jež mezi levely AF jsou a procentuální ztráty byly vyšší na G200
Kdyby přece jen mělo dojít na výkonnostní a celkové srovnání této karty s Radeonem HD 4870, je jasným vítězem GeForce GTX 260 SP216 (zvlášť přetaktovaná). Rozdílu ve výkonu ale také odpovídá rozdíl v ceně (Radeon HD 4870 momentálně stojí necelých 6000 Kč, GeForce GTX 260 SP216 pak o 1000 Kč výše, o ceně Black Edition níže). Výhodou GTX 260 je kromě spotřeby v idle, snadnějšího taktování ještě lepší chladič, který nejen dokáže udržet teploty G200 na dobrých hodnotách, ale pokud používáte softwarovou regulaci, uspokojí i majitele tichých počítačů (na 25–30 % otáček).
Teď už chtě nechtě musíme nakousnout otázku ceny. Tuto kartu jsme obdrželi dříve, než se začala prodávat, podle prvních informací by americká cena měla být 300–310 USD. To je srovnatelné s nedávno testovanou GeForce GTX 260 AMP2! od Zotacu, ta se u nás prodává od 7200 Kč (jen o 250 Kč dráže než netaktovaná GeForce GTX 260 SP216). Jestli XFX v ČR najde podporu ve schopném distributorovi (prý „každým dnem“) a cenová politika bude podobně agresivní jako u Zotacu, jedná se o kartu, která se v poměru cena/herní výkon vyrovná Radeonu HD 4870. GeForce GTX 260 Black Edition je ale také mj. stejně výkonná jako GeForce GTX 280. Vlajkovou loď společnosti Nvidia tak Black Edition definitivně odsunuje pouze do role nabídky pro overclockery.
XFX GeForce GTX 260 Black Edition
+ výkon jako GeForce GTX 280
+ plná verze Far Cry 2 v balení
+ vysoké přetaktování od výroby, rezerva pro další přetaktování
+ dobrý chladič
+ spotřeba v idle
- rozměry
? dostupnost v ČR, cena v ČR
Za zapujčení karty GeForce GTX 260 Black Edition děkujeme společnosti XFX.