Ne, Xiaomi nevyrábí čističe uší, kalendáře, ani jiné nesmysly

21. 1. 2020

Sdílet

Rozmohl se nám tady takový nešvar. Média i e-shopy tvrdí, že Xiaomi vyrábí všechno možné. Není to pravda a v článku si ukážeme, v čem přesně se chybuje.

Xiaomi je podle analytiků z IDC čtvrtým největším výrobcem mobilů, na trhu s nositelnou elektronikou je dokonce dvojkou. Ambice dravé čínské společnosti nejsou ničím omezeny, takže už firma produkuje i notebooky, televizory, žárovky, elektrické koloběžky, zabezpečovací systémy pro domácnosti nebo třeba vysavače. Její produkty zpravidla nesou název „Mi Něco“, ale u mobilů je to trochu pestřejší, neboť Xiaomi vytvořilo i dvě podznačky Redmi a Poco, vyrábějící specifické modely pro specifické země. Potud všechno jednoduché. Jenže navštívíte zahraniční nebo česká média či e-shopy, a najednou musíte mít pocit, že Xiaomi vyrábí i toaletní papíry, propisky nebo potravinové sáčky. Jak je to možné? To se zkrátka skloubí chyby, honění senzací a různé ztráty v překladu mezi čínštinou, angličtinou (potažmo češtinou). Xiaomi se připisuje výroba čehokoliv, protože jde dnes o značku, která prodává sama o sobě. Pokud na AliExpressu najdete dva zcela totožné produkty, ale jeden u sebe bude mít napsáno Xiaomi, vezmete právě ten.

Co jsou Youpin a MiJia?

Xiaomi tyhle omyly tak trochu samo přiživuje. V domovské zemi totiž provozuje obchod Youpin sloužící pro přímý prodej i crowdfunding všeho možného. Cizí firma tedy vyrobí například chytrý hřeben (ať už je to cokoliv) a nabídne jej přes Youpin, aniž by se Xiaomi na výrobě muselo nějak podílet. Mimo Čínu pak vyjdou zprávy, že Xiaomi vyrábí chytré hřebeny. Ne, opravdu ne. To je jako říct, že Kickstarter vyvinul českou hru Kindgom Come: Deliverance, protože tam studio Warhorse žádalo fanoušky o peníze. Nebo jako by Alza vyráběla iPhony, protože je tam i prodává.

Druhou značkou, která se v souvislosti s Xiaomi často objevuje, je MiJia. Pokud si ji vygooglíte, z neoficiálních zdrojů se dočtete, že Xiaomi založilo firmu, která pojme všechny její produkty pro internet věcí. To není až tak úplně pravda. MiJia není samostatnou firmou, ale jen značkou a platformou propojující různé IoT produkty. Analogií může být například Apple HomeKit, který do jedné sítě spojí světla, pračky, alarmy atd. desítek různých výrobců. MiJia (na západě o tom Xiaomi mluví jako o Mi Home) ale tyto výrobce rovnou zastřešuje, takže jejich produkty nenesou původní logo, ale cejch MiJia ve tvaru štítu. Xiaomi využije sílu vlastního brandu, aby prodalo produkty, které by jinak zapadly.

Xiaomi zde pořád není žádným výrobcem, pouze spravuje celou platformu a síť postavenou kolem aplikace Mi Home. Produkty označené jako MiJia však prodává ve svém e-shopu a často původní výrobce finančně podporuje. Kvůli MiJia vznikají různé paradoxní situace, jako když české e-shopy prodávají chytré LED žárovky označené jako Xiaomi Philips. Philips je skutečným výrobcem a tyto modely jsou na rozdíl od řady Hue určeny výhradně pro platformu Mi Home. Xiaomi je ale nevyrábí! I ten název je matoucí, protože spíš by jim slušelo něco jako Philips MiJia (či Mi Home) Smart LED.

Co dělají Huami, Yi a Yeelight?

A když už jsme u těch žárovek nebo svítidel, v souvislosti s Xiaomi se často pojí značka Yeelight. Opět navzdory některým mýtům nejde o podznačku či dceřinou společnost Xiaomi. Jde o samostatnou firmu, do níž Xiaomi investovalo neznámou částku a která vyrábí některé produkty kompatibilní s platformou Mi Home. Má ale též řadu produktů určenou pro vlastní aplikaci Yeelight.

Samostatnou firmou je též Yi Technology vyrábějící kamery do aut či domácností. Rovněž úzce spolupracuje s Xiaomi a rovněž v počátcích od tohoto partnera získala finanční injekce, ale pořád jde o firmu s vlastním managementem a týmy výzkumníků, vývojářů a inženýrů.

Zvláštní postavení má společnost Huami. Ta totiž přímo pro Xiaomi vyrábí chytré náramky Mi Band, ale zároveň má vlastní značku Amazfit, kterou nesou chytré hodinky, sluchátka a dnes už i některé další fitness produkty. Pokud uvidíte hodinky Amazfit, nemají prakticky nic společného s Xiaomi. Xiaomi je ale ve svých obchodech může prodávat a tyto modely komunikují s aplikací Mi Fit (stejně jako Mi Bandy). Nedávno jsem se někdy dočetl, že Huami je dceřinkou Xiaomi. Opět to není pravda, Xiaomi je pouze minoritním akcionářem.

TIP: Minirecenze Xiaomi Mi Band 4 vs. Honor Band 5

bitcoin školení listopad 24

Zkrátka a dobře, pokud Xiaomi skutečně něco vyrábí, nese to jeho vlastní značku Mi a typicky bude takový produkt uveden na oficiálním globálním webu mi.com. Všechny ostatní s Xiaomi souvisí jen velmi okrajově a tato spojení vznikla buď záměrně za účelem mást veřejnost, nebo jen neinformovaností původce informace.

PS: Ani produkty nesoucí značku Xiaomi nejsou tak úplně od Xiaomi. Firma si spoustu produktů nechává outsourcovat u ODM výrobců, kteří navrhnou kompletní design, a Xiaomi se postará jen o výstupní kontrolu, software a prodej. Různé modely Redmi tak měly na starost společnosti jako Wingtech, Longcheer nebo Huaqin. Ale nebudeme do dále komplikovat.