Kyncl tvrdí, že mají podepsanou smlouvu s 90 % hudebního průmyslu, ať už to číslo znamená cokoliv. YouTubu tak může smazat klidně desetinu videí od labelů a interpretů, kteří na nové podmínky nepřistoupí.
Organizace WIN, která zastřešuje nezávislé vydavatele, už koncem května vydala zprávu, že podmínky jsou šikanující. Odměny prý budou malé a velcí vydavatele jako Sony, Warner nebo Universal je budou mít lepší. Tvrdí také, že WIN spravuje nejvíce hudby hned za Universalem a YouTube by si je měl hýčkat.
Google si je ale podle Kyncla vědom, že nemohou uspokojit všechny, ale že přesto uspějí a nová platforma bude bavit jak fanoušky, tak i tvůrce obsahu. Díky placeným službám získají nový zdroj příjmů. To jediné ze zprávy Financial Times vyplývá. Google zatím službu oficiálně nespustil (to se stane až v příštích měsících), nezveřejnil nové podmínky ani nezačal blokovat obsah těch, kteří nové smlouvy nepodepíšou (to prý přijde během pár dní).
Magazín TechCrunch píše, že mezi zablokovanými interprety bude například britská zpěvačka Adele (její hudbu vydává XL Recordings) či kapela Arctic Monkeys (vydává Domino). Aby to nebylo tak jednoduché, některé ze zablokovaných klipů mají smlouvy s video společností Vevo, a ta zase souhlasila podmínky YouTubu schválila. Týká se to například videa Adele – Rolling in the Deep.
Je v tom zkrátka velký guláš, který nerozklíčovala ani zahraniční média, která získala vyjádření zástupců Googlu. Ten zatím nevysvětlil, proč potřeboval nové podmínky, kvůli nimž proti sobě poštval indie labely. Ani proč by si běžní posluchači měli platit za klipy, které jsou a budou dostupné zdarma. Prémiová služba bude bez reklam a klipy bude možné stahovat k offline poslechu na mobilu a tabletu. Je to ale opravdu taková výhoda, nebo přijdou ještě další bonusy? Co se stane s amatérskými hudebníky, kteří nemají vydavatele, ale sami by chtěli, aby jejich klipy vydělávaly pomocí reklam?
Google si musí dát hodně pozor, aby veřejnosti na tyto otázky srozumitelně odpověděl. Protože když ne, ztratí na tom všichni. Nezávislí hudebníci zmizí z největší video sítě, takže si lidé těch zbylých „10 % hudebního průmyslu“ najdou jinde. A prémiové služby si zaplatí jen pár nadšenců, protože na klipy jim YouTube stačil i s reklamou a na poslech hudby offline v mobilu už mají Google Play Music, Spotify apod. (To vážně někdo do mobilu stahuje hudební klipy?)
Zdroj: FT, TechCrunch, The Guardian