Základy fotografování na mobilním telefonu aneb jde to i dobře

18. 6. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Mobilem v současné době fotí i ty největší české a světové fotocelebrity a jejich snímky se umísťují v tak prestižních fotosoutěžích, jako je například World Press Photo. Nutno podotknout, že pokud i tak konzervativní instituce, kterou je asociace WPP, pustí mezi „seriózní fotografie“ také snímky pořízené mobilem, a dokonce upravené v mobilní aplikaci, je takříkajíc něco ve vzduchu. Mobilní fotografie je zkrátka fenomén dneška, díky rozvoji smartphonů zažívá neobyčejný boom a jednoduše je potřeba s ní naprosto vážně počítat. Ostatně: vy snad nefotíte mobilem?

Fotíme mobilem

Stačí nastavit základy

Každý mobil, či dnes častěji smartphone, má nějakou vlastní aplikaci pro fotografování. Nechci tvrdit, že jsou všechny špatné, to by nebylo korektní, nicméně obvykle existují lepší varianty. Budeme-li se bavit pouze o focení (mnohé foticí aplikace mají i editační režim), pak by vás měly zajímat hlavně dvě až tři funkce: práce s autofokusem, s expozicí a možná ještě s vyvážením bílé.

Práci s autofokusem, čili hlavně určení místa zaostření pomocí klepnutí prstem na displeji, zvládá snad každý lepší fotomobil, a pokud jste se to ještě nenaučili používat, doporučuji začít. Zejména při focení nejrůznějších průhledů – které fotografii dodávají tolik potřebný prostor – se vám to bude hodit. Spousta aplikací umožňuje také zablokování (aretaci) autofokusu na místě zaostření. K čemu je to dobré? Tuto funkci s úspěchem využijete, pokud fotíte záběry, u kterých se objekt vašeho zájmu „pohybuje na místě“. Typicky jsou to například hrající si děti na pískovišti. Malí rošťáci jsou jako živé stříbro, ale hýbou se takříkajíc v mezích velké hloubky ostrosti fotomobilu. Tím, že necháte aretovat zaostření, zabráníte autofokusu v jeho úporné snaze neustále přeostřovat na malé neposedy, a budete-li mít dost světla pro použití krátkých expozičních časů, téměř jistě snímky vyjdou krásně ostré.

A přitom stačí kousek poodstoupit, dát do srovnaného záběru průhled větvovím stromu, což vytvoří prostorový efekt
Žádné popředí, vodní hladina do kopce, přeexponovaný snímek – všechno špatně...

Velmi důležitý je ovladač expozice, který se u mobilů vyskytuje buďto v podobě manuální korekce expozice, nebo podobně jako v předchozím případě coby tlačítko aretace expozice. Dlužno dodat, že klasická korekce je výhodnější, aretace je přínosnější zejména pro natáčení videa. Funkčnost zde asi není třeba zdlouhavě vysvětlovat. I když expoziční automatika fotoaparátů v mobilech zvládá velmi přesně většinu situací, najdou se záběry, kde selhává – snímky vycházejí buďto přeexponované (přesvětlené, vypálené), nebo naopak tmavé, podexponované. Díky tomu, že na displeji vidíte reálný náhled, můžete v případě potřeby „šoupátkem“ korekce expozice například u přepálené scény zasáhnout a stáhnout osvit do mínusových hodnot. U podexponovaných záběrů naopak expozici přidáte. A jak se pracuje s tlačítkem aretace? Pokud například vychází záběr velmi světlý, najeďte do nejsvětlejší části, přičemž automatika by měla expozici sama ztmavit. V tomto místě klepněte na tlačítko aretace expozice a vraťte kompozici do požadovaného záběru.

Žádné popředí, vodní hladina do kopce, přeexponovaný snímek – všechno špatně
... přitom stačí kousek poodstoupit, dát do srovnaného záběru průhled větvovím stromu, což vytvoří prostorový efekt

Fotoaplikace také mívají ještě tlačítko aretace vyvážení bílé, osobně jej považuji rovněž spíše vhodnější k natáčení videa než k fotografování. Každopádně byste měli vědět, že se s ním pracuje podobně jako s tlačítkem zablokování expozice, pouze před aretací nevyhledáváte správný osvit, ale správnou barevnost v záběru najetím na bílou nebo neutrálně šedou část v záběru.

Vrátíme-li se však ještě k nativním aplikacím, pak těm není možné upřít jednu poměrně velkou výhodu – většinou jdou rychle spustit z pohotovostní obrazovky mobilu – a to se, zejména u záběrů, jež se nikdy nemusí opakovat, váží zlatem. Já osobně tak využívám originální „fotítko“ versus dokoupenou aplikaci v poměru klidně i 1:1.

Stínítko vždy s sebou

Focení smartphonem, to ale nejsou jen aplikace – jde také třeba o držení přístroje. Už jste někdy zkusili místo ležérního cvakání „jednoruč“ chytit mobil pevně do obou rukou? Možná tomu nebudete věřit, ale procento rozmazaných snímků se tím výrazně sníží. 

Boční parazitní světlo od okna způsobuje celkové snížení kontrastu, závoj a nekorektní expozici. Stačí ale objektiv zaclonit
Boční parazitní světlo od okna způsobuje celkové snížení kontrastu, závoj a nekorektní expozici. Stačí ale objektiv zaclonit

Teď ale vážně: velkým problémem fotomobilů je protisvětlo. Díky antireflexním vrstvám možná trochu paradoxně nevadí ani tak přímé protisvětlo, mířící přímo do objektivu (typicky slunce v záběru), jako parazitní boční protisvětlo. Vstupní čočky objektivů jsou často v úrovni pláště telefonu, nějaká ochrana proti bočním odleskům zde není žádná. A přitom by stačilo je jen více zapustit do těla aparátu. Jenže design je design… Jak jistě sami víte, v takových situacích vzniká na fotografiích nepříjemný závoj, který snižuje celkový kontrast, a k tomu se pak přidávají další degradace kvality, jako nejrůznější „prasátka“ a jiné. Naštěstí stačí málo – zastínit objektiv rukou. Jen dávejte pozor, většina fotomobilů má poměrně široký záběr objektivu, tak ať pak nemáte vlastní prsty na snímku. Vyzkoušejte si to, výsledky po zastínění jsou až překvapivě skvělé!

Kompozice není zákon

Když jsem před mnoha lety začínal fotografovat – a že o nějakých fotomobilech nemohla být ani řeč – můj otec mi říkal (dámy nechť prosím prominou): „Fotit můžou všichni, ale jenom někdo to nedělá jako prase.“ Narážel tím na jistá, léty prověřená pravidla kompozice, se kterými, jak vidno, měli problémy fotografové, přesněji spíše „fotící lidé“, samozřejmě i v době snímání na film.

Vydařená fotografie – je v ní hloubka daná stromem v popředí a diagonálou břehu vodní nádrže. Expozice je korektní
Vydařená fotografie – je v ní hloubka daná stromem v popředí a diagonálou břehu vodní nádrže. Expozice je korektní

Kompoziční pravidla nevymyslel žádný snaživý úředníček Evropské unie ani si je neprosadila fotografická lobby. Pravidla kompozice vznikala postupně v podstatě sama od sebe v průběhu věků už od dějin malířství a pouze časem je někdo začal sepisovat, aby byla dostupná i pro „nepoučené“. Kompoziční pravidla totiž neurčují uměle, jak se má v našem případě fotit – tato pravidla říkají, „jak to dobře vypadá“. A protože jde o vizuální vyjádření, jsou platná celosvětově, bez rozdílu jazyka, pohlaví či víry a také způsobu vyjádření. Jinak řečeno, platí i pro fotomobily a my si nyní malý výběr kompozičních pravidel ukážeme.

Sem se mi dívejte

Jistě jste už slyšeli o tom, že není dobrá středová kompozice. Ne, teď se nebavíme o čtvercovém formátu (například u Instagramu), ale o umísťování hlavního objektu focení doprostřed záběru. Tudy cesta opravdu nevede, tedy pokud to skutečně není cílený záměr. U většiny „normálních“ fotografií lépe vypadá kompozice do tzv. zlatého řezu, který sice má svoji přesnou, a dokonce i matematicky vyjádřitelnou definici, my se však omezíme na zjednodušenou formu, kterou vám velmi často předkládají fotoaplikace v podobě pomocné mřížky, jež rozděluje záběr na třetiny vodorovně i svisle.

ozor na perspektivní zkreslení širokých ohnisek fotomobilů zvláště u portrétů!
Pozor na perspektivní zkreslení širokých ohnisek fotomobilů zvláště u portrétů!

Využití mřížky je prosté – objekt vašeho zájmu jednoduše umísťujte na pomocné linky. Při snímání na šířku by se tedy měl nacházet přibližně v místě levé či pravé svislé linky. Kdy na levé a kdy pravé? Záleží na směru pohledu nebo pohybu – ve směru, kam se fotografovaná osoba (ale i třeba zvíře) dívá, je třeba nechat o něco více volného prostoru než za hlavou. Pokud se váš objekt zájmu hýbe, platí to stejné – například před autem se sluší nechat víc místa než za ním. Při fotografování na výšku už nelze pravidlo o umísťování hlavního objektu na pomocné linky brát doslova, protože k tomu často není dostatek místa, ale směr pohledu či pohybu je třeba brát v úvahu i zde a vždy ponechat více místa vpředu než vzadu.

Pomocné linky využijete například i při focení u moře či přehrady nebo u rybníka – pouze to tentokrát budou ty vodorovné čáry na displeji. Nic totiž nevypadá tak hloupě jako vodní hladina do kopce (nebo z kopce, směr si vyberte sami). Ano, narovnat se nepovedený snímek dá i dodatečně, fotografie se tím ale ořízne a mnohdy tím můžete přijít o důležité části záběru. 

Co vám to roste z hlavy, milostivá?

Klasika všech klasik jsou takzvané srostlice čili snímky, na kterých fotografované osobě z hlavy trčí sloup veřejného osvětlení či jiný nevhodný předmět (srostlice ale mohou vznikat i na jiných objektech, nejen na lidech). Fotomobily mají velkou hloubku ostrosti, takže popředí i pozadí je obvykle podáno stejně ostře a jakákoliv srostlice je o to více zřetelná. A přitom v drtivé většině případů stačí o půl kroku poodstoupit bokem nebo jen trochu pohnout mobilem tak, aby srostlice nevznikla.

Výrazný prvek tvořící průhled opět dodá vašemu snímku prostor a ještě jej pěkně zarámuje
Výrazný prvek tvořící průhled opět dodá vašemu snímku prostor a ještě jej pěkně zarámuje

K tomu, abyste takto „poškozené“ snímky nevytvářeli, si ale obecně musíte osvojit fotografický pohled do hledáčku, resp. na displej fotomobilu. Velmi mnoho lidí totiž fotí tak, že vnímají jen a pouze hlavní objekt snímku. Jeho okolí, popředí a pozadí, jakoby naopak neviděli vůbec, a navíc ještě svoji pozornost obvykle zaměří jen na „hlavní část hlavního motivu“, typicky například na obličej fotografované osoby, která je však v záběru celá. Z toho pak vznikají nečitelné snímky plné chaosu, již zmíněných srostlic a dalšího harampádí, které na nich vůbec nemuselo být. Přitom náprava je skutečně velice jednoduchá – stačí se jen na záběr dívat jako na celek. Nevnímat jen hlavní motiv, či dokonce pouze jeho část, ale brát v úvahu jeho okolí, popředí i pozadí. Jakmile se takto začnete při focení dívat na svět, vaše snímky budou jako mávnutím kouzelného proutku o velký kus lepší.

Základní tipy a triky

Focení mobilem má své výhody

Bez drátů do oblak

Důvodů pro oblibu focení mobilem je samozřejmě více, ale asi hlavním je – kromě obligátního „mobil mám na rozdíl od foťáku stále u sebe“ – možnost okamžitého a jednoduchého sdílení zejména na sociálních sítích. Nyní budu možná trochu za rebela, spíše však za ignoranta, jelikož se nebojím prohlásit, že dokonce ani nemusíte mít mobilní připojení k internetu. Hlavně ve městech je široce dostupné Wi-Fi zdarma, a i kdybyste měli svoje fotografie nasdílet až z domu, on se svět nezboří. Cloudové technologie typu Dropboxu, Google+ nebo třeba iCloudu od Applu vám stejně tak obrazová data zazálohují automaticky po připojení k internetu. Tohle běžné fotoaparáty nemají (i když výjimky existují a situace se pomaličku mění), a přestože třeba fotí kvalitněji, mají optický zoom a další fotografické vymoženosti, fotomobily je vcelku drsně vytlačují z trhu.

Přímé protisvětlo – slunce v záběru – fotografii téměř vůbec nedegraduje
Přímé protisvětlo – slunce v záběru – fotografii téměř vůbec nedegraduje

Jeden za všechny – fenomén Instagram

Víte, co je Instagram, že ano? Je to obrázková sociální síť určená pouze pro mobily (původně byla jen pro iPhony, čili iOS, nyní je již také ve verzi pro Android a Windows Phone), která je charakteristická čtvercovým formátem a jakousi strohostí, co se funkcí týče. Jak nedávno zaznělo na první české konferenci o Instagramu, tato „fotosociální“ síť má 200 milionů aktivních uživatelů měsíčně (data z března 2014), je na ní uloženo asi 20 miliard fotografií a denně 60 milionů přibývá. Profesor New York University Scott Galloway údajně dokonce tvrdí, že Instagram je nejsilnější sociální síť na světě, přičemž českých a slovenských uživatelů Instagramu je asi 200 tisíc.

levo typická srostlice – fotografované osobě roste z hlavy sloup veřejného osvětlení. Přitom stačí dva kroky na stranu
Vlevo typická srostlice – fotografované osobě roste z hlavy sloup veřejného osvětlení. Přitom stačí dva kroky na stranu

A teď si možná kladete otázku: jak to, že je zrovna Instagram tak oblíbený? Třeba ten čtvercový formát – napadlo by vás „normálně“ fotit na čtverec? Hádám, že spíše ne, ale ona je to překvapivě výhoda. Čtvercový formát vás nenutí přemýšlet, zdali záběr komponovat na šířku, či na výšku, mobil můžete držet jakkoliv. A to se při ergonomii smartphonů počítá. Je to prostě jednoduché a jednoduchost či zmíněná strohost je spojovací linií celého Instagramu. Samotná aplikace je velmi jednoduchá, kromě ořezu a natočení nemá žádné nástroje pro úpravy, pouze efektová „prznítka“ a rámečky. A nástroj pro selektivní rozostření, jenž vcelku reálně imituje větší hloubku ostrosti, takže snímky pak vypadají jako pořízené digitálními zrcadlovkami. K tomu pak přidejte možnost okamžitého sdílení kromě samotného Instagramu také na Facebook, Twitter a další sociální sítě a začíná vám to všechno do sebe správně zapadat. Je to prosté: vyfotíte, na tři klepnutí snímek upravíte, přidáte popisek a nějaký ten hashtag a jde to ven.

Nějak takto vidí při komponování záběru scénu „nefotograf“. Vůbec nevnímá pozadí a objektu zájmu se zaměřuje jen na hlavu
Nějak takto vidí při komponování záběru scénu „nefotograf“. Vůbec nevnímá pozadí a objektu zájmu se zaměřuje jen na hlavu

Mimochodem, chcete být na Instagramu originální? Pak nedělejte to, co dělají všichni – odpusťte si samoúčelné používání efektů a rámečků a soustřeďte se třeba jen na vkusnou černobílou fotografii. Nebo musíte jít nutně s davem? 

ICTS24

Konec v nedohlednu

Na závěr bych rád jen trochu zchladil příliš horké hlavy. Občas se nám totiž někteří horliví propagátoři focení mobilem snaží vnutit prognózy o konci fotoaparátů a podobně. Ano, prodeje fotoaparátů, zejména kompaktních „krabiček na mýdlo“, vytrvale klesají a dost možná se někdy jejich konce opravdu dočkáme. Konec kompaktů ale není koncem fotoaparátů obecně. Vyspělejší fotoaparáty, hlavně systémové zrcadlovky a nově též i nezrcadlovky s výměnnou optikou žádný fotomobil v současné podobě nenahradí. Přesněji řečeno nenahradí je ve všech situacích, a že těch případů není málo. Budu ale končit pozitivně: zároveň totiž není ani málo záběrů, které se fotomobilem dají vyfotit bez toho, abyste se za to snad museli stydět. Tak směle do toho!

Aplikace pro fotografování a úpravy snímků

Aplikace pro iOS
Fotíme mobilem - ikony Camera+ Cena: 1,79 €
Aplikace pro fotografování, která umožňuje korekci i aretaci expozice, nastavení AF i zablokování vyvážení bílé. Kromě toho má velkou škálu editačních funkcí.
Fotíme mobilem - ikony 645 PRO Mk II Cena: 3,59 €
Jedna z nejuznávanějších fotografických aplikací pro iOS, která kromě jiného umí například zobrazovat reálný histogram nebo ukládat snímky do TIFFu.
Fotíme mobilem - ikony iPhoto Cena: 4,49 €
Aplikace pocházející z dílen Applu – velmi příjemný editor a jednoduchý katalogizér fotografií. Zajímavá je například funkce Webové deníky, umožňující jednoduše publikovat snímky ve vlastní webové galerii.
Fotíme mobilem - ikony Filterstorm Cena: 3,90 €
Jeden z nejlepších fotografických editorů, jenž není zbytečně zatížen přehršlí zbytečných efektů, ale naopak je vybaven víceméně klasickými fotoeditačními funkcemi.

 

 

Aplikace pro Android

Fotíme mobilem - ikony ZOOM FX Cena: 59,99 Kč
Populární a dobře hodnocená aplikace je nacpaná nejrůznějšími funkcemi. Líbí se nám třeba stable-shot, která vyfotí sníme pouze tehdy, pokud se mobil vůbec nepohybuje.
Fotíme mobilem - ikony Camera FV-5 Cena: zdarma/73,97 Kč
Plně manuální ovládání foťáku tak jak to znáte ze zrcadlovek. Umožní vše, co integrovaný foťák vašeho telefonu dovolí. Je k dispozici také ve verzi LITE úplně zdarma.
Fotíme mobilem - ikony Zoner Photo Studio ZDARMA
Oblíbený fotoeditor existuje od loňského roku také ve verzi pro mobilní zařízení. Umožní pokročilou editaci snímků a upload do zonerovského cloudu.
Fotíme mobilem - ikony Adobe Photoshop ZDARMA
Také Adobe si nemohlo nechat ujít dramaticky rostoucí trh s mobilními zařízeními. Jejich telefonní Photoshop si drží vysokou kvalitu, kterou známe z desktopu a je zcela zdarma.
Aplikace pro Windows Phone
Fotíme mobilem - ikony Instagram BETA ZDARMA
Nejoblíbenější fotoaplikace, která vyniká zejména dokonale odladěnými filtry a snadným uploadem je v betaverzi dostupná také pro Windows Phone.
Fotíme mobilem - ikony Camera360 ZDARMA
Populární aplikace ve verzi pro telefony s Windows nabízí skvělou kombinaci jednoduchého ovládání s pokročilými funkcemi.