Prodloužená zkušební doba
Jestli vlastníte nějaké zařízení s iOS a rádi posloucháte hudbu z mobilu, nemusíte nad předplatným příliš váhat. Především ve chvíli, kdy si můžete pro začátek předplatné zdarma po dobu tří měsíců vyzkoušet.
Tady narážíme na první výhodu Apple Music oproti konkurenci. Službu si můžete bezplatně vyzkoušet na tři měsíce zcela zdarma a až po uplynutí čtvrtroku se z vaší karty strhne v přepočtu 164 korun. Cena je překvapivě nízká, aspoň na Apple. Ve srovnání se Spotify je naprosto totožná a levnější je jen Hudba Naplno od Googlu. Není ale stejná celosvětově a lokálně se liší bez ohledu na místní měnu.
Zdaleka nejdražší je Apple Music v Británii, kde zájemce vyjde v přepočtu na 370 korun měsíčně. Pro změnu nejlevněji ji mají v Indii, kde se cena nepřehoupla ani přes 50 korun českých.
Digitální Cavern Club bez The Beatles
Apple už během představení svou novou hudební službu demonstroval jako aplikaci, ve které najdete vše okolo hudby. To skutečně platí a není snad nic zásadního, co by v Apple Music chybělo. Tedy až na The Beatles, ale to by vyšlo na samostatný článek.
Ze Spotify si Apple vzal ikonické seznamy skladeb tvořené jak specialisty, tak fanoušky. Nic vám nebrání k vytvoření vlastního playlistu a sdílení jej do světa. Většina ale asi spíše ocení ony profesionální seznamy, které zatím tvořil převážně Apple. Podle oficiálních slibů se však počítá i se zapojením legendárního Rolling Stone Magazine a dalších velkých jmen.
Od Googlu zase okoukal jednoduchou práci se stahováním alb a automatická rádia. K tomu navíc přidal živé Beats 1, které se s automatickými kompilacemi nedá srovnat a dává na frak i českým alternativám na vlnách FM.
Pro mě milým překvapením byly hudební videa a dokumenty, které jinde než na iTunes nenajdete a zde je máte k dispozici i v rámci měsíčního předplatného. Není jich sice nepřeberné množství, můžete si je však stáhnout i pro offline přehrávání a pevně věřím, že jejich počty budou postupně přibývat.
@connect
Velké naděje Apple vkládal do své nové hudební sociální sítě Connect, která je dostupná v Apple Music a měl by se na ní shromažďovat hudební obsah, jež jinak míří na přeplněný Twitter nebo Facebook. Zatím je ale síť „polomrtvá” a připomíná původní Ping.
Přitom řešení by mohlo být jednoduché. Stačilo by, aby příspěvky z Connect šly jednoduše sdílet i na Facebook, Twitter nebo Instagram. Nikdo by sice netvořil exkluzivní obsah jen pro Connect, ale aspoň by nezel prázdnotou jako teď.
Beats 1 Worldwide!
Stanice Beats 1 byla před spuštěním velkou neznámou a nikdo příliš nevěděl, co od ní úplně očekávat. Po třech dnech poslouchání ale můžu říct, že rozhodně nejde o propadák a bez větších problémů si ji pustím k práci jako zvukovou kulisu, když nevím, co bych vlastně chtěl poslouchat.
To je asi taky cíl, protože když přesně víte, co chcete slyšet, můžete si to najít na Apple Music. A když pro změnu hledáte jen něco jako zvukovou kulisu a dříve jste k tomu používali automatická rádia, Beats 1 je skvělou náhradou.
Zatím jsme teprve na začátku a program rádia se může rychle změnit, zatím je však zaměřený především na mainstream nebo „lehký popík” a záleží na vašem vkusu, jestli něco takového při práci skousnete.
Navíc není vyloučeno, že postupem času přibude Beats 2, 3, 4… a tak dál. Bylo by to logické a Apple pravděpodobně jen čeká na zpětnou vazbu od uživatelů, jestli něčemu takovému přijdou na chuť. Za mě ano, jenom by to chtělo trochu více rocku z druhé poloviny minulého století.
Co zatím chybí?
Rozhodně chybí webový přehrávač. Kvůli tomu je dostupnost Apple Music značně omezená a hudbu nebo rádio si můžete pustit jen na mobilních zařízeních od Applu nebo počítačích s Windows či OS X. V přípravě je sice klientpro Android, jenž by měl přijít na podzim letošního roku, majitelé Linuxů nebo chromebooků ale mají smůlu. Aspoň tedy oficiální cestou.
Taky mi trochu scházela lepší integrace se samotným iOS. Nejvíce bych ocenil, kdybych mohl nastavit jako vyzvánění budíku rádio Beats 1. V matné paměti mám, jak na starých Nokiích byla možnost natavení budíku jako rádia FM a rád bych tuhle funkci viděl i ve 21. století.
Další do tuctu
Apple Music není stejně revoluční jako iPod nebo iTunes. Rozhodně si ale své zákazníky najde. Pomáhá mu k tomu přijatelná cena, zajímavý obsah, Beats 1 ale taky logo nakousnutého jablka v názvu. Jestli překoná Spotify a všechny ostatní? Těžko říct. Spíše ale asi ne. Na to je Apple Music stále příliš uzavřenou službou. Rozhodně se za ni ovšem vývojáři z Cupertina nemusí stydět, ostatně takový pocit snad ani neznají.