Tie hardware enkódery na GPU sú nejak napevno naprogramované na konkrétny "preset" a veľkosť súboru je potom výrazne väčšia ako keď použiješ software-ový enkóder s lepším preset-om.
Konkrétne pre AV1 je tu pekná tabuľka na porovnanie toho, čo jednotlivé "preset" zapínajú:
https://gitlab.com/AOMediaCodec/SVT-AV1/-/blob/master/Docs/CommonQuestions.md#what-presets-do
Generally speaking, presets 1-3 represent extremely high efficiency, for
use when encode time is not important and quality/size of the resulting
video file is critical. Presets 4-6 are commonly used by home enthusiasts
as they represent a balance of efficiency and reasonable compute time. Presets
between 7 and 13 are used for fast and real-time encoding.
Keďže GPU enkódery sa často používajú práve pre streaming, nečudoval by som sa, keby mali implementovaný iba práve 7 alebo 13 preset.
Nejsou obvykle úplně napevno programované a myslím že taky mají víc presetů, ale vzhledem k nepružnosti hardwaru/fixed function bloků nebo DSP a vůbec toho stylu programování, který u těch hardwarových implementací je, není hardware tak efektivní z hlediska dosažené komprese+vizuální kvality, omezenější jsou i psychovizuální optimalizace.
Ty hardwarové enkodéry můžou někdy vyhrát v rychlých nataveních, protože na CPU musíte použít už hodně špatné možnosti, abyste se dostali na podobné FPS. Ale v těch pomalých nastaveních mířících na kvalitu (kvalitní) software enkodér vede.