namísto lepší podpory RTX bych bral nějakou pěknou levnou a malou kartičku s TDP max 150W, která by měla výkon jako RX7900 a stála by do 12 tisíc. Taková pěkná náhrada za RX5600XT...
Nejsme zase tak daleko, možná už nová generace karet, výkon 7800XT tu máme s 200W RTX4070 Super (za 200W to dá, leckdy i za méně), 7900 není o tolik silnější a ubrat 50W není zase tak nereálné.
A prý má něco novéhého, a B může mít taky.
Hlavní výhoda NV ale paradoxně není v RT, v lehčích implementacích dokonce AMD vychází lépe než jinak srovnatelná NV, ale co je výrazný bonus je DLSS, nižší spotřeba a takové ty bezvýznamné věci jako lepší encodéry, Tensory, CUDA...
"lepší encodéry" jsou úplně zbytečné. Když chci kvalitu, jedu vždy přes CPU. A na to běžné zachytávání stačí i ten "nekvalitní" kodek.
DLSS a jiné kripliče obrazu mě nezajímají.
Spotřeba mě zajímá, ale v současnosti si obě firmy mohou podat ruce, nevidím tam zásadní rozdíl.
Takže si vypínaš aj vyhladzovanie hrán.
Čo sa týka spotreby, ak ti vadí vyššia spotreba Intelu v CPU a nevadí ti vyššia spotreba AMD v GPU už hraničí s fanúšikovosťou
Ve skutečnosti ano, vyhlazování vypínám - alespoň v některých hrách, kde malý detail hraje významnou úlohu a aliasing tyto detaily potlačuje.
Vyšší spotřeba mi samozřejmě vadí, ale reálně je to skoro jako u těch Intelů: skutečnost (alespoň u karet okolo těch 150W, které preferuju) není nijak zásadně horší.
A protože zřejmě nepatřím do hráčského mainstreamu, mám prostě i jiné požadavky.
An estacila by ti nejaka S3 Virge alebo Trident ?
A tak predpokladam, ze si davas za namahu Odstranit TN, Bumpmapping, tripplebuffer etc.
Mam pre teba darcek v podobe XT8086 nativ Intel, v smaragde:P to by malo vyhovovat tvojim poziadavkam. Dufam, ze mas dost velky kofor v aute na 2x 8" mechaniky.
9. 5. 2024, 18:48 editováno autorem komentáře
Abych byl upřímný, nejsem si jist, že jsme nyní na stejné stránce, dokonce bych si i tipnul že i knížku máš jinou. :-)
A proč píšeš o 290W, když Tynyt píše o 150W max ?
Řekl bych, že ti uniká psané slovo -> jeden o voze, ty o koze
I kdyby AMD dohnalo Nvidii v RT tak pribude zase novy gimmick a tim bude AI, takže to bude jako dříve, nejdriv byl nejdůležitější na světě PhysX, pak přišlo Teselační inferno, pak RayTracing a AI je další vychytávka na řadě, na kterou se bude poukazovat;-))
4. 5. 2024, 10:43 editováno autorem komentáře
Kdybyste nebyl zahrabán jenom v tom svém paralelním vesmíru RT a podíval se i do vesmírů efektivity, spotřeby, hluku a nebyl u vytržení z toho, že mám kartu co má vyšší výkon v RT i když je tento výkon problematicky využitelný, tak byste možná pochopil.
Kupte si lístek i do jiných vesmírů a hlavně tam odcestujte. Je to poučné.
Vas vesmir praveze nedava zmysel. O akej efejtivite to zasa hovorite? Niekto snad ma RT implementovany lepsie a efektivnejsie? Nema snad NV este s lepsim vykonom v RT aj lepsiu spotrebu? A ze je vykon v RT problematicky vyuzitelny? Hral ste vobec hry ako Cyberpunk alebo Alan Wake 2 s PT? Ja hej. Dokonca cez Geforce NOW v 4K a samozrejme s DLSS, FG a RR, takze som mal najlepsi mozny obraz a aj FPS. To by ste ale musel vidiet aj dalej ako len na spicku svojho nosu. A kym zacne niekto pisat, ze sa to nepocita lebo to nie je nativ, tak nech sa ani neobtazuje a nech si najskor nastuduje ako funguje pocitacova grafika. Zistil by, ze zalezi iba na vyslednom obraze (kompromisov a tzv, barliciek je v jeho renderovani dost) a nie na tom, ako bol dosiahnuty. A tiez aj na to, preco nielen NV ide smerom k RT. Nejde len o dosiahnutie vacsieho realizmu pre vizual, ale aj o postupnom znizovani nakladov na vyvoj.
Vas ale zaujima zasa iba to, ako naplacat NV na hubu. V novej generacii GPU ma ale aj AMD zlepsit vyrazne vykon v RT, tak potom uz snad nezmysly okolo RT citat nebudeme. Aspon nie v takej miere ako teraz. Odpadnut by mali
5. 5. 2024, 11:07 editováno autorem komentáře
Len dokoncim. Odpadnut by mali hlavne ohrdnuti fandovia AMD a zostanu tak asi iba ludia, co si myslia, ze dobre uz bolo a ze sa teraz robi vsetko zle. Nieco ako spomienkovy optimizmus. Ako nariklad u hier, ked niekto zije v tom, ze dnes sa uz nerobia dobre hry a najlepsie boli 20 rokov dozadu, ked aj oni mali 20. :-)
5. 5. 2024, 11:13 editováno autorem komentáře
Melies tu total nezmysly: RT je vyuzitelny trebars pri tvorbe grafiky vid kto pracuje v grafickych programoch atd. a potrebuje to tam, ale v gameskach v tom ja osobne ziadny benefit nevidim a skoro ani nebudem vidiet, mozno tak o 10 rokov, az to nebude cisty pozierac grafickeho vykonu karty. No a nativ v 4K, o tom sa nemusime bavit, btw to nedava zatial ziadna karta na plnych a este dlho asi nebude, i ked sa to posuva, tie ceny su teda riadny pain...
5. 5. 2024, 11:26 editováno autorem komentáře
Samozrejme som hovoril iba o hrach. Je mi jasne, ze na pracu je HW podpora RT aj AI vacsia vyhoda ako pre hranie. Takze si tie nezmysly nechaj u seba. To, ze ty v tom zmysel pri hrach nevidis je tvoja vec. Ja som zasa nevidel nic lepsie, co sa tyka vizualu, ako Cyberpunk a Alan Wake 2 s PT. A je uplne jedno, ze to v native bez upscalingu nedaju ani najvykonnejsie karty, ak hra s PT+DLSS+FG+RR vyzera v tom 4K o dost lepsie ako nativ bez tychto ficur. BTW. cisty pozierac grafickeho vykonu je cela grafika kazdej hry. Ci bez RT uz nic graficky vykon nezerie?
Já v RT benefit vidím, umí to hru posunout na jiný level vizuálního zážitku, dokonce nevidím ani rozdíl ve výkonu, ať si hru zapnu s RT nebo bez pořád mám 60FPS které od hry vyžaduji.
A 4k nativ není pro drtivou většinu her problém na dnešním HW, však i na nevýkonné 3060Ti zvládám slušně UWQHD, Samozřejmě jsou tituly ve kterých už to nejde, ale tak to bude vždy, poroste výkon HW, hry se mu přizpůsobí a budou ho využívat.
A ceny jsou jaké jsou, tady se nic nezmění. Však ono to zase není taková tragédie i 4090 je za 16 set dolarů, což je cena kvalitního monitoru, kvalitní židle nebo vlajkového mobilu, které patří k těm nejprodávanějším na světě. Ono taky aby ne, když jen za nájem zaplatíš 3-3,5 tisíce měsíčně, celkové životní náklady máš třeba 6 tisíc za měsíc a bereš 8-10 tisíc... holt si tu grafiku jednou za pár let dopřeješ.
6. 5. 2024, 13:49 editováno autorem komentáře
Ano "RT benefit vidím, umí to hru posunout na jiný level vizuálního zážitku," ale tohle "dokonce nevidím ani rozdíl ve výkonu" nemyslíte vážně? Zkuste si zagooglovat "pokles výkonu při zapnutí ray tracing".
Jirka tento argument pouziva casto a v jeho kontexte to tak aj je. Totiz ak je jeho limit 60FPS, hra ide napr. 120 a s RT sa mu znizi na 70, tak je stale ma svojich 60 a z jeho pohladu sa v FPS nic nezmenilo.
Marku nechápu jak při úrovni Vašich znalostí ignorujete to jak je technologie RT nezralá, neefektivní, má nezřízenou spotřebu a nadělá tolik hluku. To jsou ty vesmíry do kterých jsem Vás posílal a které odmítáte vidět. Vždy mi byl sympatický fanouškovský zápal ale to co tady předvádíte je tupý fanatizmus a ignorace faktů.
Ve druhém příspěvku jste se odhalil. Je to připomínka doby kdy se dělili lidé na fanATIky a NVidioty.
Není to o Nvidii ani o AMD. Je to o tom, že technologie RT má budoucnost ale pro hry je to hodně vzdálená budoucnost. Karty na to nyní nemají výkon a samotná technologie potřebuje ještě dospět a rozšířit se,
Mate pravdu, ze som nemusel byt taky militantny. Niekedy ma proste vytocia urcite poznamky.
Ked sa vratim k RT, tak to, co hovorite sa da bez problemov povedat o kazdej grafickej ficure, co kedysi stala velku cast vykonu. A ze ich uz bolo dost a dnes ich uz berieme ako samozrejmost. Pozrite si napriklad toto video:
https://youtu.be/2n0T2-oj2gs?si=w-kkmAz4pkt9wPiy
Pride Vam to tak, ze sa bavime o nevyspelej technologii? Dalej o akej nezrizenej spotrebe to hovorime? Ved NV ma napriek lepsej podpore RT a k tomu aj AI efektivnejsiu architekturu nez AMD.
Pritom ani v 4K nie je treba na taky vykon 4090. S technologiami ako DLSS, FG ci RR sa v dobrych FPS takato uroven grafiky da dosiahnut aj s 4080. V nizsich rozliseniach aj so slabsimi kartami. Ja hram Cyberpunk na plne detaily v 4K na Geforce NOW, kde je serverova GPU, ktora nie je vykonovo na urovni, aj ked blizko, 4080tky. Toto su fakty, ktore vychadzaju z vysledkov pouzivania RT. Nielen v Cyberpunku, ale aj v inych hrach. Vy na druhej strane popierate realitu, pretoze to, cim sa snazite dokazat, ze je RT v hernej grafike dnes nepouzitelny, su argumenty, co sa daju pouzit napriec celou historiou v tejto oblasti.
6. 5. 2024, 22:10 editováno autorem komentáře
Každá technologie si prochází svým životním cyklem. Je to jako s člověkem. Batole, dítě, zralost, stáří a smrt. Když se podívám na trh tak pávě technologie RT nezralá, neefektivní, má nezřízenou spotřebu a nadělá hodně hluku a díky tomu je to technologie co se zatím moc nedá nazvat zralou dospělou, ... Ještě se do ní bude muset investovat hodně peněz z pohledu vývoje her, vývoje hw, nákupu hw a nákupu her co ji obsahují. Až na trhu bude RT dotahovat 50 procent tak ji označím jako zralou. Do té doby to bude jenom dítě které budete muset šatit, vychovávat a živit.
Vy se orientujete jenom na její přínosy z pohledu grafiky. V tom je rozdíl v našich pohledech na RT. Já vše vidím přes peníze a proto zahrnuji i ostatní vlastnosti. Ano je to perspektivní technologie a to jak se rozšiřuje je dokladem že i jiní výrobci do ni investují a přispívají k tomu aby dozrála a začala vydělávat.
Ray tracing je proste zlo, nemuzu si pomoct, ale tahle technologie by se mela opustit.
Takove DLSS ma vyznam, ale cim prispiva RT fakt nevim...
Co je raytracing a aky je jeho vyznam:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)
https://www.ign.com/articles/what-is-ray-tracing
https://youtu.be/gsZiJeaMO48?si=JPq0-S-iKjSZrDWc
No a teraz RT v hrach (ak iba netrolujes a zda sa ti, ze RT nic neprinasa):
https://youtu.be/89-RgetbUi0?si=S5XvaxxFCIrDLccI
https://youtu.be/SxCAzje8HSg?si=QaOfo_TPM7ffgmcd
https://youtu.be/99GYBnW5f3A?si=R-VRmHRiPWY8ahwv
https://youtu.be/8MK6J7Ymtp4?si=LkMvMEP4cwk8Kxk9
Je X dalsich ukazok z roznych hier. Fakt netusis na co je vlastne pouzivanie RT dobre?
Bohužel spousta lidí je tak degradovaná z toho co nám tu dlouhá léta bylo ve hrách servírované, že si myslí že s RT je to nerealistické, že se všechno leskne jak psí koule, to že se takové věci v reálu lesknou stejně nebo více, už si neuvědomují, protože to je přirozená součást našeho života, stačí sednout třeba do metra a koukat do okna, člověk vidí co se děje vedle něj, co před ním i za ním, protože vidí odraz v odrazu.
Pak jim přijde normální, že v rasterizaci, když mizí objekt ze záběru, mizí i jeho odraz, byť ten by měl být z pohledu kamery stále viditelný. Nevšimne si, že stíny jsou nerealisticky tvrdé nebo nereflektují zcela zdroje světla, nebo že nekončí až u objektu, jak by měly, nebo pro jistotu rovnou zcela chybí.
O tom, kolik pak vývojáře stojí práce udělat takové věci v rasterizaci ani nemluvě, když u RT se nemusí v podstatě vůbec starat, nemusí do scény dávat fake zdroje světel, nemusí zapékat věci do textur, vytvářet všemožné mapy pro kde co. Stačí pár parametrů a RT pracuje za ně.
Pamatuji na vývojáře SotTR, který má třeba stíny zatraceně kvalitní a RT implementuje právě stíny. Když si s tím začali hrát, tak byli unešení co vše to zvládne za v podstatě nulovou snahu, při finální implementaci do hry se museli, kvůli výkonu, dost brzdit.
Některé hry už navíc přicházejí automaticky s RT bez možnosti jeho vypnutí, třeba Avatar. Vývojáři se mohli vykašlat na piplání a fejkováním rasterizace.
Jestli je ta hra tak mizerna, ze resim kvalitu stinu, nemusim ji hrat.
To co je ve hrach RT je paskvil, ktery nVifiaa nuti amaterum.
Podivejte se na neco ze 3D Studio Max, treba.
Hádáte se tady jak malé děti... Mám jak 7900XT tak 4070 Ti k dispozici a ani jedna karta není špatná. V současné době si myslím, že AMD má o dost lepší software na streaming a záznam obrazu než NVIDIA, která má nově app, ale není to pořád ono. Já jsem třeba člověk, který si na Raytracing nepotrpí a upřednostní raději vyšší frekvenci a dostačuje ULTRA nastavení bez RT, což lépe splňuje 7900XT výkonem a upřímně, když bych tedy použil RT tak jedině v CyberPunku 2077, zde je jasná volba NVIDIA, ale to je asi jediná hra, kde je patrný rozdíl všude jinde se jak AMD tak NVIDIA při RT srovnají nebo jsou pár procent od sebe. V současné době bude určovat trh hlavně UE 5 a zde jsou si všichni rovni.
Kazdy nech si vyberie podla vlastnych preferencii. Mna len vytacaju tie reci o zle a ako je RT zbytocny alebo ze nema vyuzitie. Vacsina z toho je len preto, lebo ho prva predstavila a tlaci NV a ma v nom dlhodobejsie lepsi vykon. Rozdiel sa ale najviac prejavi v hrach ako Cyberpunk, kde sa pouzije vo vacsej miere. Tam, kde sa AMD a NV zrovnavaju, ani nie je RT moc vidiet alebo ide o starsie hry, na ktore uz maju nove GPU od AMD vykon. Teraz uz AMD zaostava hlavne v PT hrach, ale to sa moze v najblizsich 2 generaciach zrovnat a bodaj by to tak aj bolo.
5. 5. 2024, 21:23 editováno autorem komentáře
Ale RT už ve hrách začíná být by default a bez možnosti vypnutí, Třeba Avatar má RT aktivní ve všech presetech, nejde ho vypnout. Vývojáři už se prostě nechtějí plácat a fejkovat efekty složitě rasterizací, když RT to udělá bez práce a HW na trhu už je dostatečný aby to potahal.
V každém případě souhlas, každý ať si koupí to co vyhovuje jemu. Problém je že někteří z toho svobodného výběru dělají nějaký status a kdo má něco jiného než X je hlupák a snaží se ho za každou cenu přivést k rozumu a na správnou cestu...
6. 5. 2024, 14:08 editováno autorem komentáře
Souhlas, RT je první, co kontroluju, že je vypnuté, Zážitek ze hry mi to nikdy nepřidalo. Hra se může blýskat a odrážet jak chce, ale když tam není děj, tak je to stejně sračka.
A když tam dej je, tak k tomu nepotřebuju RT.
U DLSS nebo alternativy od AMD už tak striktní nejsem, protože může mít přínos na slabších strojích
Tak to asi hras vzdy na najnizsie detaily. Ved predsa grafika hry zazitok z nej nezlepsuje. :-) Jo a DLSS na rozdiel od FSR ma zmysel pouzivat aj na 4090tke. Ale to su vsetko zname veci. Ako aj to, ze RT nie je o tom, aby sa hra blyskala a leskla, ale stale sa najde niekto, kto tento nezmysel pouziva ako argument.
Ked clovek cita tie nezmysly akoze je RT v hrach zlo alebo pre amaterov lebo hned teraz nevyzera ako v 3D Studiu, tak to sa niekedy neda. :-) Ako by si nazval grafiku pred 30 rokmi, ktoru vtedy hracom podla tvojej logiky pchali? Ta tiez nevyzerala a ani v aktualnych hrach bez RT nevyzera ako vystup z profesionalnych aplikacii po niekolkych dnoch renderovania. Tu, ktoru nam dnes vsetci pchaju. A to nielen firma ktorej meno nechces ani spravne vyhlaskovat (co tiez o niecom vypoveda).
7. 5. 2024, 19:15 editováno autorem komentáře
Ja len cakam ked konecne pride AMD s RT jadramy. Na to sa tesim strasne moc, ako to zvladne a opise sam najvacsi guru a papez AMD. To bude citanie svateho pisma.