Nesmysl, kauza Whatsapp vs. Signal jasne ukazala, jak moc je konkretni sluzba uzivatelum ukradena a jak rychle dokazou zmigrovat jinam. Pritom, kdo jste nekdy pouzivali Whatsapp a vyzkouseli jste Signal, tak vite, jak moc je ten klient Signalu horsi. Lidem teda zjevne, pokud je nekdo trochu popostrci, nevadi ani mene kvalitni dalo by se rict zakladni sluzby, jde jen o to, aby to neohrozovalo soukromi a nestalo to prachy.
Facebook to sice ma hodne dobre promakany, snazi se na jejich ucet navazovat dalsi sluzby i fyzicke vyrobky, takze napriklad Oculus bryle uz bez Facebook uctu nefunguji a tudiz pak uzivateli nezbyde nez treba za ucet platit, aby mohl pouzivat VR bryle. Na druhou stranu to ovsem podtrhava prodeje tech bryli, protoze premyslivy zakaznik si je proste nekoupi, aby nebyl v budoucnu vydiratelnej.
Proste to vidim tak, ze Facebook zpoplatni svou sluzbu a do tydne jsou uzivatele jinde. Konkurence jen ceka na nejakou chybu Facebooku.
To je zase debata. Tady řešíte, jestli je lepší cholera nebo mor. Přitom máslo na hlavě mají obě firmy úúúúplně to stejné.
Sledují a monetizují vás obě firmy, jen Apple si to nechá od uživatele ještě zaplatit, a ten má dokonce dojem, že dostává prémiové zboží.
Připomíná mi to ten Tarantinův vtip o močení v hospodě do sklenice:
https://www.youtube.com/watch?v=AImn7zQOc5k
Je to přece vždy o obchodním modelu.
Vyhledavače obecně jsou "zdarma". Jinak by nepřežily. Ale nějak vydělávat musí, tak obchodují s daty. Je to logické.
Apple je ve výhodné pozici, protože má celý ekosystém (sw i hw) a může si hodně diktovat. A taky si může hrát na moralistu. Apple ale nikdy moralista nebyl (pokud si můžu dovolit zosobnění firmy). Vždy šlo o business. Ano, Jobs byl geniální. Ale ani on nechtěl to nejlepší pro lidi. Byl to sobec a tlačil to, co přišlo nejlepší jemu. Ale v tom byla jeho genialita - protože často opravdu dokázal vycítit, co je potřeba udělat. Jeho životopis jsem četl, filmy o něm viděl. A rozhodně si nemyslím, že by byl svatější než kdokoliv jiný. Tím se jen oklikou dostávám k tomu, že Applu o nic "pro lidi" nešlo a ani teď nejde, je to jen image, která je pro něj důležitá. Kdyby bylo potřeba image o 180st otočit a bylo to pro Apple výhodné, udělá to lusknutním prstů a lidi mu budou u zadku. Stejně jako Google, Facebook, Sony, Microsoft....name yours.
Jsou to jen firmy co vydělávají. A mají super PR oddělení, aby lidem dokázali říct, jak to vše dělají z lásky k nim.
Tj. jakékoliv pření o tom, kdo je čestnější vůbec nedává smysl a je bezpředmětné.
Z tria Apple, Facebook, Google je na tom Apple pořád nejlépe. Jako jediný z celého tria vydělává prevazne na výrobě hardwaru, konkrétně přes 60% zisku generují prodeje iPhonů. Mimo hardware je pak živí ještě prodej služeb, které s hardwarem souvisí. Nikde nevidím žádné zisky z reklamy. Co ale Google a Facebook? Kdepak, ty živí sledování uživatelů a podstrkávaní reklamy. Google má na reklamu na internetu prakticky monopol, v zásadě se ani netají přístupem, že všechny ty služby a aplikace, které jsou zdarma, jsou vykoupené reklamou a sledováním uživatele pro cílení reklamy. V případě Facebooku je pak celý byznys od základu postavený na tom, že uživatel na sebe nabonzuje všechno, co o sobě ví, včetně toho, s kým se zná, aby měla CIA přehled, zisk to generuje cílením reklamy a pak je jako bonus navíc ještě několikanásobný hromadný unik dat. Jakože nešťastné náhody, ve skutečnosti však šlo o backdoory. Třeba ta uživatelská hesla uložená v plain textu. To se naučí každý začátečník při tvorbě webu, že hesla se před uložením do databáze zašifrují. To nebyl omyl. Takže Apple FTW
Co se tyka kvality, tak to je diskutabilni. Sice po oznameni, ze FB koupil WhatsApp mel Signal mnohem mene funkci, ale bezpecnost uplne nekde jinde. Navic cas ukazuje, jak moc je opensource silny.
A Cukr z Bergu je grazl do morku kosti. Osobne uplne nechapu, jak fyzicka osoba muze pouzivat system typu Facebook. Ale kdo chce kam, ...
AppleID je svět sám pro sebe. FaceTime a další aplikace svázané s AppleID se dají považovat za ekvivalent sociální sítě. Navíc abys mohl AppleID používat, musíš vyplnit poměrně velké množství osobních údajů.
Apropos, znehybnění AppleID (a to jsem potkal několikrát - zničeho nic přestalo fungovat známé heslo; zažil jsem u minimálně 7 uživatelů, takže to není náhoda) znamená konec všech zařízení k němu navázaných, v lepším případě (pokud funguje mailová adresa spojená s appleID) minimálně půlměsíční čekání na reset hesla.
Procesy a funkčnosti jsou odlišné, ale princip vytěžování osobních informací je totožný. Cukrový Kopec jen netvrdí, že do dělá pro dobro svých oveček, jak to dělal Štěpán Prácička a dnes dělá jeho následník Kuchař.
Z pohleldu vytezovani uzivatelskych dat a kontroly uzivatele jsou na tom nepochybne stejne. Co se tyka te kontroly, tak Apple je asi nejvetsi zlo.
Nicmene z pohledu "obchodovani s daty" se kovaricek v podobe Applu rozhodne nemuze srovnavat s giga kovarnama Facebook nebo Google. Apple je naopak pomerne znamy tim, ze pozadavkum na uzivatelska data tretimi stranami nejsou Apple ti, co se prizpusobuji.
To máš samozřejmě pravdu, nicméně, a to pokládám za důležité, je tu zásadní rozdíl: Facebook používat nemusíš vůbec, respektive můžeš používat jiné platformy. U Apple takovou možnost nemáš, pokud si koupíš, nebo ti je dokonce přidělen, jablečný telefon.
A aby nebyla mýlka, podobně je na tom Google nebo Microsoft.
Že Apple data nevydává státům, to je sice hezké, ale to až tak s problémem jako takovým nesouvisí, a pokud jo, tak spíše negativně, kdy neznalý uživatel má nesprávný pocit, že jeho data jsou v bezpečí.