Loni se zaměřil na O2, T-Mobile, Vodafone a UPC. V květnu monitoroval šest virtuálních operátorů, dva největší od každého síťového operátora, jenž jim poskytuje velkobchodní smlouvu. Za O2 je to Tesco Mobile a O2 Family, za T-Mobile hodnotil GoMobil a Relax Mobil, za Vodafone pak Sazku Mobil a OpenCall.
Spotřebitelský semafor ČTÚ již hodnotí i virtuální operátory
Zeleným puntíkem úřad označuje ty body, které jsou v souladu se zákonem, respektují doporučení ČTÚ nebo ještě obsahují další ujednání výhodná pro spotřebitele. Červený bod nemusí být v rozporu se zákonem, ale podmínky poskytovatele jsou neúplné, nesrozumitelné, prostě neférové. Oranžová ukazuje něco mezi.
Čistě matematicky je na tom nejlépe Sazka Mobil, která získala deset zelených a dva oranžové body. Nejhorším naopak O2 Family s jedním zeleným, třemi oranžovými a rekordními osmi červenými body. Kompletní hodnocení najdete na této stránce.
Ve zkratce si jen ukážeme, za co úřad dává mínusové body:
- nejsou zveřejněny všechny dokumenty, které tvoří návrh smlouvy (Ceník, Pravidla pro poskytování individuální nabídky včetně cenových ujednání),
- smluvní podmínky nejsou dostatečně srozumitelné mezi jednotlivými dokumenty i v rámci samotných VOP jsou vzájemné rozpory,
- není dostatečně jasně stanovena přednost dokumentů pro případ kolize,
- zveřejněné smluvní dokumenty neobsahují popis služby, která je poskytována,
- ve smluvních podmínkách není uveden objektivně porovnatelný parametr kvality
služby, - účastník nemá ve smluvním formuláři možnost automatické prodloužení smlouvy odmítnout ve formě zatrhávacího políčka,
- informace o termínech vyúčtování nejsou ve zveřejněných smluvních dokumentech dostatečně určitě upraveny
- tak, jak je upravena doba splatnosti vyúčtování, může za určitých okolností dojít k situaci, kdy účastník má na úhradu vyúčtování velmi krátkou dobu,
- nejsou zveřejněny smluvní dokumenty, ze kterých by bylo možné zjistit, jakým způsobem je upravena problematika nevyčerpaného kreditu,
- ve VOP jsou uvedeny smluvní pokuty pro případ neplnění dalších povinností vyplývajících z uzavřené smlouvy, které však již nejsou výslovně sjednány ve smluvním formuláři,
- smluvní podmínky neobsahují ujednání o tom, že účastníci mají právo jednostrannou změnu smlouvy odmítnout a smlouvu bez sankce ukončit, a to ani pro případ zhoršení jejich postavení, ačkoli dle § 1752 občanského zákoníku i čl. 20 Příloha č. 1 – O2 Family, s.r.o. 3 směrnice o univerzální službě musí být právo jednostrannou změnu smlouvy odmítnout sjednáno všeobecně pro všechny účastníky,
- není poskytována informace o tom, že účastník má právo při zamítnutí či nevyřízení reklamace podat k ČTÚ námitku proti vyřízení reklamace
- ze smluvních podmínek neplyne právo účastníka vypovědět smlouvu všemi komunikačními kanály, kterými je smlouva uzavírána (nerovnováha mezi způsobem uzavření a ukončení smlouvy).
Zdroj: ČTÚ