24" IPS s 1920 × 1200 px za takové peníze – kde je háček?
Už to pomalu začínalo vypadat, že všechny nové cenově dostupné monitory budou mít buď rozlišení 1920 × 1080 px, nebo rovnou až 2560 × 1440 px. LG Display se nakonec slitovala a vytvořila „byznysový“ (či kancelářský) panel IPS s podsvitem W-LED a rozlišením 1920 × 1200 px (WUXGA). Mezi 23 a 24palcovými monitory s 1080p a sedmadvacítkami s 1440p je opravdu veliká cenová propast, její vyplnění tedy logicky vítají nejen administrátoři vybavující lepší kanceláře.
Nakousl jsem problematiku panelu a sdělení dokončím. Stejně jako u všech dalších IPS v dnešních PC monitorech je tvůrcem korejská LG, datasheet k LM240WU8-SLA2 najdete například zde. Dozvíte se z něj třeba to, že 16,7 milionů zobrazených barevných odstínů dosahuje panel s 6 bity pro barevnou složkou díky FRC (Frame Rate Control). Rychlé problikávání barevných odstínů vnímá lidské oko jako zobrazení odstínu panelem nativně nezobrazitelného.
Samotný panel při max. jasu 300 cd/m2 dosahuje příkonu 28 W, z toho 5,5 W pro LCD a 22,5 pro podsvícení (LED). Povrchovou úpravu LG nazývá jako "hard coating (3H)" a matnou, což vyděsí všechny odpůrce „špinavých“ IPS. Já jsem byl při prvním setkání s U2412M také trochu v šoku, to ale jen proto, že jsem si zvykl na skvělý povrch Samsungu S27A850D. Po srovnání s NEC P241W nebo třeba HP ZR24w jsem seznal, že nejde o nic výjimečného, subjektivně je ale hrubá anti-reflexní vrstva o něco horší než u současného 23" IPS od LG (s nímž jsem měl tu čest například u Asus PA238Q či LG IPS231P).
Tuto nehezkou vlastnost většiny IPS lze pozorovat tak, že myší pomalu táhnete okno s převážně bílou výplní po pracovní ploše. Nebo si ji velmi dobře uvědomíte poté, co jste předtím sledovali panel s dobře zpracovanou polomatnou či lesklou povrchovou úpravou. Posledně jmenovanou zase samozřejmě nebudete mít rádi tam, kam svítí slunce či jiný zdroj světla.
Zaměřme se ale raději na lákadla U2412M. Už to, že se jedná o příslušníka řady Dell UltraSharp naznačuje, že funkčně rozhodně nepůjde o žádného outsidera. Dell vyzdvihuje především:
- široké pozorovací úhly matrice IPS
- polohovatelnost monitoru
- možnosti úpravy jasu, příkonu, barevné teploty atd.
- 61cm úhlopříčku s rozlišením WUXGA (a tedy poměrem stran 16:10)
- dynamický kontrast 2 000 000:1 (ach jo) a typickou odezvu 8 ms
- dramatické a přesné barvy díky technologii IPS a gamutu 82 % (myšleno zřejmě NTSC v CIE 1976)
Parametry U2412M a dalších monitorů ve srovnání
Díky poznatkům z diskuze bych vás rád upozornil, že tato tabulka obsahuje také některé zjištěné a ověřené skutečnosti jako například funkci jednotlivých tlačítek monitoru. Dále budete možná kroutit hlavou nad udávanou spotřebou (příkonem) u U2412M – já mám taky pocit, že Dell na svých stránkách nechal omylem čísla patřící nějakému staršímu monitoru s podsvícením CCFL, ale tato část tabulky zrovna obsahuje oficiální specifikace, takže se nedá nic dělat.
Dell UltraSharp U2412M |
Dell UltraSharp U2410 |
|
HP ZR24w
|
BenQ BL2400PT
|
|
viditelná úhlopříčka | 24" | 24" | 24" | 24" | 24" |
typ panelu (matrice, podsvícení) | e-IPS | p-IPS | p-IPS | e-IPS | A-MVA5, LED |
poměr stran | 16:10 | 16:10 | 16:10 | 16:10 | 16:9 |
maximální rozlišení | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 | 1920 × 1200 | 1920 × 1080 |
bodová rozteč [mm] | 0,27 | 0,270 | 0,270 | 0,270 | 0,276 |
barevné provedení | černá + stříbrná | černá + stříbrná | černá | černá + stříbrná | černá |
úhel pohledu horizontální/vertikální | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° |
horizontální frekvence digital/analog [kHz] | výrobce neuvádí | výrobce neuvádí | 30–83 | 24–80 | 30–83 |
vertikální frekvence digital/analog [Hz] | výrobce neuvádí | výrobce neuvádí | 50–76 | 59–61 | 50–76 |
barevná hloubka | 6+2-bit, 16,7 mil. | 8+2 bit, 1,07 mld. | 8+2 bit, 1,07 mld. | 8-bit, 16,7 mil. | 8-bit, 16,7 mil. |
barevný prostor (gamut) | sRGB | AdobeRGB | AdobeRGB | sRGB | sRGB |
jas [cd/m2] | 300 | 400 | 400 | 400 | 250 |
kontrast – typický | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 3000:1 |
kontrast – dynamický | 2 000 000:1 | 80 000:1 | 50 000:1 | 3000:1 | 20 000 000:1 |
odezva [ms] | 8 – GTG | 6 – GTG | 6 – GTG | 12 – BW, 7 – GTG | 8 – GTG |
spotřeba běžná/úsporný režim [W] | 38 W (typ.)/72 W (max.) | 75/1 | 75/1 | 100/1 | 42 (max.)/30 (Eco)/– |
videovstupy | 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× USB | 1× D-Sub, 2× DVI-D, 1× HDMI s HDCP, 1× DisplayPort s HDCP, 1× HDMI, komponentní, kompozitní | 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.3 | 1× DVI, 1× DisplayPort s HDCP, 1× D-Sub | 1× D-Sub, 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort |
kabely | 1× D-Sub, 1× DVI, 1× USB, napájecí | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB, napájecí | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB, napájecí | D-Sub, DVI, DisplayPort, USB, napájecí | 1× D-Sub, 1× DVI, napájecí |
rozbočovač USB/doplňkové porty | ano, 2 + 2 USB 2.0 | ano, 4× USB | ano, 2× USB | ano, 4× USB | ne |
reproduktory | ne | ne | ne | ne | ano |
výstup na sluchátka | ne | ne | ano | ne | ne |
kamera | ne | ne | ne | ne | ne |
mikrofon | ne | ne | ne | ne | ne |
příslušenství | instalační CD, manuál | čtečka karet 9-v-1, instalační CD, manuál | čtečka karet 7-v-1, instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál |
nastavení | 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě uživatelská | 6 tlačítek, přímé pro OSD menu, 3× programovatelné, zapnutí/vypnutí | 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí | 5 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, OSD menu, automatické nastavení, zapnutí/vypnutí | 5 tlačítek, přímé pro režimy obrazu, OSD menu, přepínání vstupů a automatické nastavení (u analogového signálu) |
ovládání | jednoduché | jednoduché | mírně složitější | jednoduché | jednoduché |
barevné profily v OSD | Standard, Multimedia, Movie, Game, Text, Color Temp., Custom | Standard, Multimedia, Game, Warm, Cool, sRGB, AdobeRGB, Custom | Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User | 5000 K, 6500 K/sRGB, 9300 K, User | sRGB, Film, Hra, Foto, Eko |
pokročilé nastavení barev | RGB | RGBCMY | RGBCMY | RGB | RGB, odstín, sytost |
odnímatelný stojan | ano | ano | ano | ano | ano |
úhel náklonu | -4° až 21° | -3° až 21° | -5° až 20° | -5° až 30° | -5° až 20° |
otočení na výšku | ano | ano, Pivot | ano, Pivot | ano, Pivot | ano |
otočení kolem osy | 90° | 90° | 120° | 90° | 90° |
výšková nastavitelnost [mm] | 115 | 100 | 100 | 100 | 130 |
ovladače | ano | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD |
barevné profily | ano | ano, na CD | ne | ano, na CD | ne |
další software | PowerNap | HP Display Assistant, HP Display LiteSaver, kalibrační obrazec, Pivot Pro | testovací obrazec, podrobný český návod (PDF) | ||
rozměry s podstavcem (v × š × h) [mm] | 514 × 556 × 180 | 393–493 × 560 × 201 | 381–481 × 558 × 235 | 556 × 425 × 235 | 378–528 × 579 × 228 |
hmotnost s podstavcem [kg] | ~5 | 8,9 | 10 | 11,5 | 6,2 |
záruka [roky] | 3 (NBD) | 3 (NBD) | 3 (ZDP) | 3 | 3 |
cena [Kč] | 6756 | 11 200 | 11 200 | 8300 | 4920 |
Dell UltraSharp U2311H
|
Asus PA238Q |
LG Flatron IPS231P |
Samsung SyncMaster S27A850D |
Fujitsu |
|
viditelná úhlopříčka | 23" | 23" | 23" | 27" | 27" |
typ panelu (matrice, podsvícení) | e-IPS, CCFL | e-IPS, LED | e-IPS, LED | S-PLS | p-IPS |
poměr stran | 16:9 | 16:9 | 16:9 | 16:9 | 16:9 |
maximální rozlišení | 1920 × 1080 | 1920 × 1080 | 1920 × 1080 | 2560 × 1440 | 2560 × 1440 |
bodová rozteč [mm] | 0,266 | 0,266 | 0,266 | 0,233 | 0,233 |
barevné provedení | černá | černá | černá | černá | černá |
úhel pohledu horizontální/vertikální | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° |
horizontální frekvence digital/analog [kHz] | 30–83 | 30–83 | 30–83 | 30–90 | 27–100 |
vertikální frekvence digital/analog [Hz] | 56–75 | 56–75 | 56–75 | 56–76 | 24, 50–75 |
barevná hloubka | 6+2-bit, 16,7 mil. | 6+2-bit, 16,7 mil. | 6+2-bit, 16,7 mil. | 8-bit, 16,7 mil. | 8+2 bit, 1,07 mld. |
barevný prostor (gamut) | sRGB | sRGB | sRGB | sRGB | AdobeRGB |
jas [cd/m2] | 300 | 250 | 250 | 300 | 350 |
kontrast – typický | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 |
kontrast – dynamický | 10 000:1 | 50 000 000:1 | 5 000 000:1 | výrobce neuvádí | 20 000:1 |
odezva [ms] | 8 – GTG | 6 – GTG | 5 | 5 – GTG | 6 – GTG |
spotřeba běžná/úsporný režim [W] | 33/1 | 65 (max.)/ | 69/53 (bez USB)/1 | 110/75 (EPA)/0,0 | |
videovstupy | 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort, 1× D-Sub | 1× DisplayPort 1.1a, 1× HDMI 1.3, 1× DVI-D s HDCP, 1× D-Sub | 1× D-Sub, 1× DVI-D s HDCP | 2× DualLink DVI-D, 1× DisplayPort, 1× USB | 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort, 2× HDMI, 1× D-Sub, 1× USB |
kabely | 1× D-Sub, 1× DVI, USB, napájecí | 1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, USB, napájecí | 1× D-Sub, 1× DVI, audio, napájecí | 1× DisplayPort, 1× DVI, 1× USB 3.0, napájecí | 1× DualLink DVI, 1× DisplayPort (oba délky 1,8 m), audio, USB, napájecí |
rozbočovač USB/doplňkové porty | ano, 2 + 2, USB 2.0 | ano, 2 + 2, USB 2.0 | ne | ano, 3× USB 3.0 | ano, 2 + 2 USB 2.0 |
reproduktory | ne | ne | ano, 2× 1 W | ne | ano, 2× 2 W |
výstup na sluchátka | ne | ano | ne | ano | ne |
kamera | ne | ne | ne | ne | ne |
mikrofon | ne | ne | ne | ne | ne |
příslušenství | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | instalační CD, leták pro rychlý začátek |
nastavení | 4 tlačítka, dvě programovatelná (zkratky) a jedno pro nabídku OSD, dále kontextová | 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí | 6 tlačítek, přímé pro OSD menu, přepnutí profilu, automatické nastavení (analog), volbu vstupu, zapnutí/vypnutí | 6 tlačítek, přímé pro OSD, nastavení Eco, jas/hlasitost, přepnutí vstupu, PBP a vypnutí | 6 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, eko režim, předvolené režimy a jas, další pro Auto nastavení (analog) a vstup do OSD |
ovládání | jednoduché | mírně složitější | mírně složitější | mírně složitější | mírně složitější |
barevné profily v OSD | standard, multimedia, game, warm, cool, custom (RGB), movie, game, sports, nature | Standard, sRGB, Scenery, Theater, User | Movie, Text, Photo, sRGB, User | Custom, Standard, Game, Cinema, Dynamic Contrast | AdobeRGB, sRGB, Nativní, Vlastní barva, 6500K, 7500K a 9300K |
pokročilé nastavení barev | ne | RGBCMY | RGBCMY | RGB | RGB |
odnímatelný stojan | ano | ano | ano | ano | ano |
úhel náklonu | -4° až 21° | -5° až 20° | -5° až 15° | -2° až 25° | -5° až 20° |
otočení na výšku | ano | ano | ano | ano | |
otočení kolem osy | 180° | 120° | 356° | 270° | 170° |
výšková nastavitelnost [mm] | 100 | 100 | 110 | 150 | 150 |
ovladače | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD | ano, na CD |
barevné profily | ano, na CD | ne | ano, na CD | ne | ano, na CD |
další software | – | – | FortePivot | – | – |
rozměry s podstavcem (v × š × h) [mm] | 356–456 × 550 × 184 | 396–496 × 549 × 201 | 477 × 548 × 138 | 443–573 × 643 × 225 | 416–541 × 646 × 252 |
hmotnost s podstavcem [kg] | 6,45 | 5,5 | 4,7 | 6,6 | 10,2 |
záruka [roky] | 3 (NBD) | 3 (ZDP) | 3 | 3 | 3 (ZDP) |
cena [Kč] | 6640 | 6900 | 4520 | 14 920 | 16 850 |
Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).
Jak na interaktivní grafy 2.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.
Detaily, vstupy/výstupy, polohování, příslušenství, nabídka OSD (i ta servisní), ovládání
Provedení monitoru a příslušenství, polohování
U monitoru najdete kabely ke všem vstupům mimo DisplayPortu. Stručný tištěný manuál je asi lepší vystřídat pohledem na tento detailní online.
Do příslušenství patří ještě CD, s nímž si užijete spoustu legrace. Kromě ovladače s barevným profilem, který vám zajistí více nepřirozené barvy, se dostanete třeba k takovéto obrazovce:
Bude-li vám u Dell U2412M chybět nějaká automatická úprava jasu, můžete zkusit přiložený PowerNAP. Utilita se vám usadí v systémové liště a sleduje, kolik světlé pixelů má zobrazený obsah a podle toho upravuje jas monitoru.
Následující série fotografií vám potvrdí Dellem avizované možnosti polohování ve všech možných směrech:
Bez zajímavosti není ani možnost odmontovat stojan a využít standardního uchycení VESA (100 × 100 mm) na zeď:
Ačkoli vypůjčen z Alfa.cz nedávno, byl monitor ze série A00. Ve fórech se už ozývají majitelé A01 a hlavně A02. Zatím se nedá vypozorovat, že by kupříkladu série A02 byla jednoznačně lepší než A00.
Výčet vstupů a výstupů potvrzuje pracovní a nikoli multimediální ambice U2412M: HDMI chybí, DVI-D, D-Sub, DisplayPort či USB hub nikoli.
Napájecí konektor slouží potom při připojení dokoupitelného sound baru (monitor nemá sám o sobě reproduktory ani prodloužení pro sluchátka):
OSD a ovládání
Jak znám čtenáře EHW, určitě se v této části budete nejčastěji pídit po tom, jak se dostat do servisního menu. Tam se můžete dozvědět nejen počet naběhaných hodin a minut, ale dostat se kupříkladu také k vypnutí OverDrive. Abyste servisní menu aktivovali, musíte:
- vypnout monitor
- při zapnutí držet horní dvě tlačítka
Potom už je servisní menu dostupné přes jediný stisk horního tlačítka až do doby, než monitor znovu vypnete a zapnete.
Tlačítka se mačkají docela pohodlně a hlavně jsou kontextová. Není tedy problém něco nastavit i v noci. Snad jediná trochu záhadná položka "LCD conditioning" má spustit program, který odstraní případné vypálené obrazce.
Pozornost si zaslouží možnost přiřadit horním dvěma tlačítkům jinou funkci. Může to být třeba přepínání vstupů.
Testovací metodika
Metodika testování
Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Pak následuje měření optickou sondou X-Rite eye one, kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. To bývá u řady panelů doslova katastrofální. Pak následuje kalibrace obrazu optickou sondou na co nejlepší hodnoty blížící se teplotě barev
6500 K, gamma 2,2 a jasu 150 cd/m2 a u pozdějších testů 120 cd/m2.
Po kalibraci optickou sondou následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci a podání jasu s kontrastem. K těmto účelům používám speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.
Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.
To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých S-IPS panelů s nejtmavšími odstíny.
Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.
První obrazec (se střídavými černými a bílými obdélníky) je věnován měření stability kontrastu. Měřeny jsou vždy rozdíly na dvou stejných sousedních bodech (dvě dvojice), jejichž výsledky jsou pak zprůměrovány. Tím je eliminováno zhoršení výsledků vlivem nerovnoměrnosti podsvícení. Stabilitu kontrastu měřím celkem v jedenácti krocích - pro nastavení jasu od 0 % do 100 % po 10% skocích. Výsledkem je pak graf, který najdete v příslušné kapitole.
Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 130 cd/m2 pro střed, aby v průměru monitor svítil zhruba 120 cd/m2. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.
Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý TN panel nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.
Za zapůjčení digitálního osciloskopu M526 děkujeme společnosti ETC.
Za zapůjčení optické sondy X-Rite i1 Display 2 děkujeme společnosti X-Rite.
X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure na náklady Extra Publishingu
Rovnoměrnost podsvícení
Rovnoměrnost podsvícení
Relativně levný monitor, ale rovnoměrnost podsvícení měřená na bílé ploše při 120 cd/m2 takřka příkladná. Profesionální NEC nebo Eizo s funkcemi pro zlepšení uniformity to sice úplně není, i tak zde získává U2412M první kladné body.
Monitor je sondou i1 Display 2 přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.
Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.
Dell UltraSharp U2412M, 120 cd/m2
Fujitsu P24W-6, 120 cd/m2
HP ZR24w, 120 cd/m2
Asus PA246Q, 120 cd/m2
BenQ EW2430, 120 cd/m2
BenQ BL2400PT, 120 cd/m2
BenQ VW2420H, 120 cd/m2
Asus PA238Q, 120 cd/m2
NEC MultiSync EA232WMi, 120 cd/m2
LG Flatron IPS231P, 120 cd/m2
Dell UltraSharp U2311H, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2
Fujitsu P27T-6 IPS, 120 cd/m2
Dell UltraSharp U2711, 120 cd/m2
NEC MultiSync PA271W, 120 cd/m2
Eizo FlexScan SX2762W, 120 cd/m2
NEC MultiSync PA301W, 120 cd/m2
Eizo Foris FX2431, 120 cd/m2
Eizo Foris FS2331, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster F2380M, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster PX2370, 150 cd/m2
Barevné odchylky, slévání barev, kontrast, úroveň černé
Barevné odchylky
Barevné odchylky od sRGB zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 2, jejíž zřejmě dostačující přesnost jsme se pokusili ověřit srovnáním se spektrofotometrem v článku Měření barev na LCD: i1 Display 2 vs. ColorMunki. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.). Nově budou hodnoty ověřovány novější a kvalitnější sondou i1 Display III Pro. V grafech budou hodnoty z ní až poté, co bude naměřeno více monitorů.
Widegamutové monitory (není případ recenzovaného monitoru) je zajímavější srovnat proti profilu AdobeRGB. To jsem však stihl zatím jen u několika monitorů, takže grafy průměrné a maximální odchylky jsou trochu prázdné. Pokud vás zajímá, jak jsou právě widegamutové monitory schopny emulovat prostor sRGB, musíte zavítat do jednotlivých recenzí monitorů, jež vás zajímají.
Nyní už podrobněji k Dell UltraSharp U2412M:
Začal jsem měřit monitor v továrním nastavení, jen jsem předtím snížil jas na 25 %:
Není to úplná hrůza, ale v konkurenci dnešním monitorů je tovární barevné nastavení (a gama) určitě slabé. Zkusme další barevné profily, nejdříve Standard:
Standard je tedy režimem továrním, jen jas jsem naměřil nižší. Překvapivě lepším je Multimedia:
Dále jsem zkusil Text:
Další profily (Game, Movie a Dynamic Contrast) způsobí více škody než užitku a stačilo jejich okometrické odsouzení.
Profil Standard (tovární) jsem pomocí i1 Display 2 a Blue Eye Pro zkalibroval s tímto výsledkem:
LUT Manager ukazuje, jak musel kolorimetrický sotfware hýbat s křivkami výstupu grafické karty:
Vytvořený ICC profil dávám ke stažení zde.
Další měření už jsem prováděl novější a kvalitnější sondou X-Rite i1 Display 3 Pro a softwarem ChromaPure 2.2.7.
První obrázek ukazuje barevné odchylky pro R, G, B, C, M, Y a to dokonce po složkách (klepněte na náhled pro lépe čitelnou podobu).
Gama je blízko ideálu ve středních tónech, v tmavších a naopak světlých kolísá. Odchylky (dE) jsou v šedých tónech docela velké.
10% | 20% | 30% | 40% | 50% | 60% | 70% | 80% | 90% | 100% | ||||
x | 0,286 | 0,293 | 0,293 | 0,293 | 0,293 | 0,293 | 0,293 | 0,294 | 0,296 | 0,303 | |||
y | 0,299 | 0,311 | 0,312 | 0,311 | 0,310 | 0,310 | 0,310 | 0,312 | 0,314 | 0,323 | |||
Y | 1,906 | 8,379 | 21,178 | 42,225 | 68,200 | 102,494 | 140,628 | 192,052 | 248,045 | 314,438 | |||
dE | 16,8 | 11,0 | 10,6 | 10,9 | 11,1 | 11,2 | 10,9 | 10,2 | 8,9 | 4,8 | |||
CCT | 8 918 | 8 045 | 7 988 | 8 026 | 8 043 | 8 041 | 7 993 | 7 881 | 7 703 | 7 143 | |||
Gamma | 2,22 | 2,25 | 2,24 | 2,19 | 2,20 | 2,19 | 2,26 | 2,21 | 2,25 | 0,00 |
Přesnější report gamutu:
A ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Příště se třeba povede dodat i znázornění s pozadím CIE 1976.
Kontrast
V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde až pod 10 cd/m2 (LED NEC EA232WMi) a vyšlo by jim v grafu velmi odrazující číslo.
I u kontrastu jsem využil služeb nové přesnější sondy. Kontrast byl mimo jedné hladiny jasu opět naměřen ještě lepší než s i1 Display 2, jas pak při stejném nastavení nižší. Zleva doprava a shora dolů – min. jas, jas 24 % a max. jas:
Úroveň černé
Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. Nutno podotknout, že Dellu U2412M se povedlo hodnot 0,05 či dokonce 0,04 cd/m2 (v závislosti na použité sondě) dosáhnou také. Samozřejmě však jen při minimálním jasu (pod 50 cd/m2).
Slévání barev
Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).
Tmavě šedá (až černá), modrá, červená a na opačné straně světle modrá jsou mírně slity, nejedná se ale o nic strašného. Celkový výsledek je už v továrním nastavení průměrný.
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 | Samsung SyncMaster F2380M | Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi | |
slévání barev – K | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 |
slévání barev – K | 255 | 253 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – R | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
slévání barev – R | 254 | 255 | 253 | 255 | 254 | 253 |
slévání barev – Y | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – Y | 255 | 255 | 255 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – G | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – G | 255 | 255 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – C | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – C | 255 | 255 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – B | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 |
slévání barev – B | 253 | 255 | 254 | 255 | 253 | 253 |
slévání barev – M | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
slévání barev – M | 254 | 255 | 254 | 254 | 254 | 254 |
Dell UltraSharp U2311H | BenQ BL2400PT | Dell UltraSharp U2412M | HP ZR24w | Asus PA246Q | Dell UltraSharp U2410 | |
slévání barev – K | 5 | 2 | 3 | 1 | 3 | 5 |
slévání barev – K | 255 | 251 | 255 | 255 | 253 | 255 |
slévání barev – R | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 5 |
slévání barev – R | 254 | 253 | 255 | 254 | 254 | 254 |
slévání barev – Y | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – Y | 255 | 254 | 255 | 255 | 255 | 255 |
slévání barev – G | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – G | 255 | 253 | 255 | 255 | 255 | 255 |
slévání barev – C | 0 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – C | 255 | 253 | 255 | 255 | 255 | 254 |
slévání barev – B | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 5 |
slévání barev – B | 255 | 250 | 253 | 255 | 255 | 254 |
slévání barev – M | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 |
slévání barev – M | 255 | 249 | 255 | 254 | 255 | 253 |
Eizo Foris FX2431 | Samsung SyncMaster S27A850D | Fujitsu P27T-6 | Dell UltraSharp U2711 | NEC MultiSync PA271w | Eizo FlexScan SX2762W | |
slévání barev – K | 1 | 5 | 3 | 2 | 6 | 1 |
slévání barev – K | 254 | 253 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – R | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
slévání barev – R | 253 | 253 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – Y | 2 | 2 | 0 | 2 | 1 | 1 |
slévání barev – Y | 254 | 253 | 255 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – G | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
slévání barev – G | 254 | 253 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – C | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
slévání barev – C | 255 | 253 | 253 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – B | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 |
slévání barev – B | 254 | 252 | 254 | 254 | 252 | 254 |
slévání barev – M | 2 | 2 | 2 | 2 | 6 | 1 |
slévání barev – M | 254 | 253 | 255 | 254 | 253 | 255 |
Odezva a input lag
Input lag
Pro zjištění input lagu jsem použil počítadlo od FlatPanelsHD a klonování obrazu na GeForce GTX 280. Input lag se pohyboval v rozmezí 0–40 ms, průměrných 20 ms odpovídá zhruba zpoždění jednoho snímku.
Na YouTube lze najít uživatelská videosrovnání input lagu a odezvy s monitorem CRT v Unreal Tournamentu a TN LCD Samsung P2370 v Counter-Strike: Source.
Odezva
Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).
Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 | Samsung SyncMaster F2380M | Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 7 | 21 | 12 | 20 | 11 | 20 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 7 | 13 | 2 | 8 | 10 | 10 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 14 | 34 | 14 | 28 | 21 | 30 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 7 | 25 | 10 | 25 | 8 | 16 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 3 | 10 | 1 | 5 | 7 | 6 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 10 | 35 | 10 | 30 | 15 | 22 |
odezva 0–50 (rise) [ms] | 6 | 24 | 8 | 25 | neměřitelné | 14 |
odezva 0–50 (fall) [ms] | 3 | 6 | 1 | 4 | neměřitelné | 4 |
odezva 0–50 (rise + fall) [ms] | 9 | 30 | 8 | 29 | neměřitelné | 19 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 6 | 21 | 9 | 4 | 7 | 12 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 8 | 27 | 23 | 23 | 10 | 15 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 14 | 48 | 33 | 27 | 17 | 27 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 9 | 26 | 24 | 20 | 8 | 17 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 5 | 19 | 6 | 16 | 6 | 9 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 14 | 45 | 30 | 36 | 14 | 26 |
Dell UltraSharp U2311H | BenQ BL2400PT | Dell UltraSharp U2412M | HP ZR24w | Dell UltraSharp U2410 | Asus PA246Q | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 8 | 18 | 10 | 4 | 6 | 12 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 9 | 12 | 12 | 6 | 10 | 15 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 17 | 30 | 22 | 11 | 16 | 27 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 6 | 25 | 9 | 6 | 9 | 19 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 5 | 7 | 6 | 5 | 7 | 11 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 11 | 32 | 15 | 11 | 17 | 30 |
odezva 0–50 (rise) [ms] | 5 | 25 | 6 | 5 | 9 | 11 |
odezva 0–50 (fall) [ms] | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 7 |
odezva 0–50 (rise + fall) [ms] | 9 | 30 | 11 | 9 | 13 | 18 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 6 | 14 | 9 | 6 | 5 | 8 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 9 | 25 | 8 | 6 | 10 | 19 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 15 | 39 | 17 | 11 | 15 | 27 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 7 | 18 | 8 | 6 | 7 | 19 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 9 | 24 | 9 | 5 | 10 | 18 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 16 | 42 | 17 | 11 | 16 | 37 |
NEC MultiSync PA241w | Eizo Foris FX2431 | Samsung SyncMaster S27A850D | Fujitsu P27T-6 | Dell UltraSharp U2711 | Eizo FlexScan SX2762W | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 7 | 14 | 14 | 25 | 7 | 4 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 8 | 10 | 14 | 13 | 9 | 2 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 15 | 24 | 28 | 38 | 16 | 6 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 9 | 16 | 10 | 24 | 20 | 4 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 5 | 8 | 9 | 8 | 5 | 2 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 14 | 24 | 19 | 32 | 25 | 6 |
odezva 0–50 (rise) [ms] | 6 | 10 | neměřitelné | 23 | 15 | 5 |
odezva 0–50 (fall) [ms] | 3 | 4 | neměřitelné | 7 | 2 | 3 |
odezva 0–50 (rise + fall) [ms] | 9 | 14 | neměřitelné | 30 | 17 | 8 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 6 | 6 | 10 | 11 | 6 | 4 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 9 | 10 | 10 | 25 | 17 | 2 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 15 | 16 | 20 | 36 | 23 | 6 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 9 | 10 | 10 | 24 | 18 | 4 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 7 | 13 | 11 | 25 | 18 | 2 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 16 | 23 | 21 | 49 | 36 | 6 |
Jak uvidíte níže, Dell používá OverDrive pro většinu přechodů (mimo černá-bílá), nějakých artefaktů jsem si nevšiml jak v PixPerAn (formule, skrolující text), tak ve hrách.
0-255-0:
0-150-0, Fastest:
127-255-127:
75-180-75:
Monitory v recenzích testujeme i pomocí PixPerAn, v testu čitelnosti pohyblivého textu se často ukáží případné artefakty způsobené ne úplně zdravou implementací OverDrive.
Pozorovací úhly a monitor v noci
Pozorovací úhly
Pozorovací úhly jsou stejně dobré jako u dalších IPS a nemyslím si, že byste si po této stránce na Dell U2412M stěžovali.
Spodní pohled:
Ze strany:
Čelní pohled (pro referenci):
Stejný test se želvou na Samsungu S27A850D (S-PLS):
Další srovnání pochází z testu 17 monitorů a slouží jako reference: Začněme srovnáním, které zájemce o sledování monitoru například z postele zcela jistě odradí od technologie TN. Pamatujte ale, že pozorovací úhly jsou při velikosti dnešních úhlopříček (a faktu, že typicky nesedíte pět metrů od něj, abyste skoro kolmo sledovali i okraje) hrají roli i při běžném sezení u monitoru za stolem.
TN (Samsung SyncMaster PX2370):
Jelikož PX2370 patří mezi TN s nejlepšími pozorovacími úhly mezi monitory s touto matricí vůbec, ukážeme vám ještě jednoho typičtějšího zástupce.
TN (LG Flatron M2380D):
Na druhou stranu jsem měl na stole už TN, u kterého spodní úhel nebyl vůbec problém. To proto, že panel byl osazen „vzhůru nohama“ a schytal do pohled seshora. To je ale podle mě lepší možnost.
S-PVA (Eizo Foris FX2431):
H2-IPS (HP ZR30w):
Srovnání obrazcem s barvami by mohlo vyznít tak, že VA i IPS jsou si v pozorovacích úhlech rovny. Není tomu tak, ale na jejich rozlišení je třeba použít jiný příklad.
IPS
Začneme s Dellem U2711, který v tomto případě zastupuje IPS. A to docela obecně, jen u některých levnějších (jako třeba u Dell U2311H) počítejte na černé s výraznějším modráním rohů.
VA
Zástupcem matrice VA bude A-MVA od AU Optronics v monitoru BenQ BL2400PT. Vlastnosti VA bohužel obejít nejdou, a tak musíte myslet na jev zvaný off-centre contrast (či color) shift anebo někdy také jen black crush (týká se však všech tmavších tónů). K demonstraci jsem si tentokrát přizval notoricky známý obrázek želvy (zkuste na svém LCD sami). Na PVA a MVA lze pozorovat, že z čelního pohledu jsou některé tmavé tóny slity do černé a zase už z poměrně malého ze středu detaily vidíte, ale barvy se rychle stávají vyprané a kontrast se snižuje.
Další demonstrace off-centre contrast shift u VA
Majitelé monitorů s matricí VA, kterým se třeba příklad s želvou nezdá, si mohou zkusit následující :
- Z rozhovoru s NECem si stáhněte tu větší fotografii pana Hrušky z NEC Displays, zde je přímý odkaz na zmíněnou fotku (panu Hruškovi se za využití k příkladu omlouvám, ale zrovna jsem na to sám na BenQ A-MVA LED narazil).
- Nyní si fotografii na svém monitoru otevřete třikrát vedle sebe.
- Nesedíte-li deset metrů od monitoru, musíte jasně vidět, jak je fotka uprostřed jiná než na krajích – jak se na krajích ztrácí opálení. Plaťovky jdou do šeda a ale nyní jsou naopak vidět detaily v tmavých částech (s tím nic neudělá ani kalibrace, ani to není o kusu, dokonce je to stejné na VA od AUO, Samsungu i jiných).
Panel v noci
Při nočním provozu je, jak už to v poslední době bývá, monitor rozporuplný. Pochvala se týká min. jasu pod 50 cd/m2 a ačkoli nelze modrou LED indikující zapnutí monitoru vypnout, je naštěstí dost tlumená a málo rušící. Také zdroj zůstává zcela tichý i při min. jasu.
Trochu horší je to pak s černou z úhlu a typickým IPS glow:
Zde potom nejdříve (vlevo) ukázka při max. jasu (ten asi v noci nebudete nastavovat) – rozdíly mezi dalšími snímky jsou v expozici (čas, clona, případně menší/větší množství světla dle úhlu pohledu na emitující monitor) a musím rovněž poznamenat, že v fotoaparáty tradičně IPS zachytí v jakémsi modrofialovém až na zlatavém (na druhé straně) přechodu i při správném vyvážení bílé, zatímco v reále (lidským okem) vidíte nepěkné vlastnosti IPS v mnohem neutrálnějších a méně rušivých barvách (spíše šedohnědé).
Opět jsem našel jedno uživatelské ilustrativní video (U2412M na relativně nový produkt už si ev. stačil najít cestu k mnoha více či méně spokojeným lidem) na YouTube. Je docela fajn, jen si nevšímejte zděšeného popisu – to, co vidíte není mezi IPS nic neobvyklého, černá v noci z úhlu prostě není černá ani omylem.
Regulace jasu, spotřeba (příkon)
U měření průběhu jasu a s ním spjatém měření průběhu spotřeby (příkonu) jsem konečně dokončil dvě důležité přeměny oproti starším recenzím. Jednak už jsou všechny monitory měřeny při nativním (továrním) kontrastu a ten není uměle snižován na 50 % (což u monitorů s kontrastem nastaveným z výroby třeba na 80 % ústilo v poněkud zajímavý průběh a trochu nerealisticky nízkou spotřebu i min. jas) a také v grafech už srovnávám konečně i přímo příkon při absolutních hodnotách jasu.
LG udělala u propustnosti světla u IPS veliký pokrok, náhrada CCFL za LED se k tomu přidává a na světě je opravdu velice energeticky úsporný monitor. Stejně jako minule Samsung i Dell byl možná u max. jasu zbytečně skromný, maximum se pohybuje kolem 350 cd/m2. Minimum pak pod 50 cd/m2, což je ergonomická hodnota i pro práci potmě.
Regulace jasu
Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.
Ještě kompletní průběhy pro každý monitor tabulkou:
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 | Samsung SyncMaster F2380M | Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi | |
průběh jasu – 0 % | 86 | 93 | 64 | 21 | 76 | 6 |
průběh jasu – 10 % | 101 | 108 | 89 | 40 | 94 | 36 |
průběh jasu – 20 % | 114 | 121 | 107 | 66 | 112 | 65 |
průběh jasu – 30 % | 127 | 135 | 125 | 83 | 128 | 93 |
průběh jasu – 40 % | 140 | 150 | 142 | 101 | 146 | 122 |
průběh jasu – 50 % | 153 | 164 | 159 | 120 | 162 | 149 |
průběh jasu – 60 % | 164 | 177 | 176 | 140 | 179 | 177 |
průběh jasu – 70 % | 176 | 192 | 193 | 160 | 196 | 204 |
průběh jasu – 80 % | 187 | 205 | 210 | 178 | 212 | 231 |
průběh jasu – 90 % | 198 | 218 | 227 | 197 | 228 | 258 |
průběh jasu – 100 % | 217 | 232 | 245 | 225 | 247 | 285 |
průběh jasu – 100 %, kontrast 100 % | 288 | 272 | 302 | 307 | 282 | 298 |
Dell UltraSharp U2311H | BenQ BL2400PT | Dell UltraSharp U2412M | HP ZR24w | Dell UltraSharp U2410 | Asus PA246Q | |
průběh jasu – 0 % | 80 | 74 | 47 | 126 | 142 | 130 |
průběh jasu – 10 % | 96 | 92 | 78 | 145 | 163 | 156 |
průběh jasu – 20 % | 111 | 111 | 110 | 168 | 187 | 187 |
průběh jasu – 30 % | 126 | 131 | 141 | 192 | 205 | 218 |
průběh jasu – 40 % | 139 | 149 | 172 | 217 | 228 | 250 |
průběh jasu – 50 % | 153 | 166 | 203 | 241 | 250 | 284 |
průběh jasu – 60 % | 166 | 187 | 234 | 267 | 298 | 297 |
průběh jasu – 70 % | 177 | 204 | 264 | 290 | 345 | 312 |
průběh jasu – 80 % | 192 | 221 | 295 | 312 | 408 | 330 |
průběh jasu – 90 % | 210 | 241 | 325 | 339 | 429 | 346 |
průběh jasu – 100 % | 241 | 289 | 349 | 357 | 438 | 366 |
průběh jasu – 100 %, kontrast 100 % | 331 | 303 | 348 | 417 | 450 | 449 |
NEC MultiSync PA241w | Samsung SyncMaster S27A850D | Fujitsu P27T-6 | Dell UltraSharp U2711 | NEC MultiSync PA271w | Eizo FlexScan SX2762W | |
průběh jasu – 0 % | 44 | 71 | 87 | 59 | 40 | 71 |
průběh jasu – 10 % | 87 | 100 | 111 | 97 | 76 | 92 |
průběh jasu – 20 % | 130 | 132 | 137 | 137 | 112 | 113 |
průběh jasu – 30 % | 172 | 161 | 165 | 178 | 148 | 136 |
průběh jasu – 40 % | 215 | 189 | 192 | 228 | 184 | 159 |
průběh jasu – 50 % | 253 | 217 | 221 | 270 | 220 | 183 |
průběh jasu – 60 % | 290 | 242 | 248 | 285 | 256 | 206 |
průběh jasu – 70 % | 328 | 268 | 278 | 306 | 292 | 228 |
průběh jasu – 80 % | 364 | 296 | 315 | 335 | 328 | 249 |
průběh jasu – 90 % | 396 | 324 | 364 | 348 | 364 | 274 |
průběh jasu – 100 % | 396 | 351 | 379 | 345 | 400 | 297 |
průběh jasu – 100 %, kontrast 100 % | 396 | 352 | 393 | 342 | 400 | 297 |
Spotřeba (příkon)
Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.
Opět máme i kompletní výsledky pro každý monitor, tedy až na měření s tapetou, které děláme až od podzimu 2010. Rozdíl se u IPS a VA ale vejde do tří wattů i při vyšším jasu.
LG Flatron W2220P | LG Flatron IPS231P | Samsung SyncMaster PX2370 | Samsung SyncMaster F2380M | Asus PA238Q | NEC MultiSync EA232WMi | |
příkon [W] – jas 0 % | 32 | 18 | 12 | 16 | 21 | 10 |
příkon [W] – jas 10 % | 35 | 20 | 13 | 17 | 22 | 12 |
příkon [W] – jas 20 % | 38 | 22 | 14 | 18 | 23 | 14 |
příkon [W] – jas 30 % | 42 | 23 | 15 | 20 | 25 | 17 |
příkon [W] – jas 40 % | 45 | 25 | 16 | 23 | 26 | 20 |
příkon [W] – jas 50 % | 47 | 26 | 17 | 25 | 28 | 22 |
příkon [W] – jas 60 % | 50 | 28 | 18 | 27 | 30 | 25 |
příkon [W] – jas 70 % | 53 | 30 | 19 | 29 | 31 | 27 |
příkon [W] – jas 80 % | 55 | 31 | 20 | 31 | 33 | 30 |
příkon [W] – jas 90 % | 58 | 32 | 21 | 33 | 35 | 32 |
příkon [W] – jas 100 % | 62 | 33 | 22 | 36 | 36 | 34 |
příkon [W] – jas 100 %, kontrast 100 % | 63 | 33 | 22 | 36 | 37 | 34 |
příkon [W] – jas 120 cd/m2, bílá | 38 | 22 | 15 | 25 | 24 | 20 |
příkon [W] – jas 120 cd/m2, tapeta | 20 | 21 | 22 | 18 | ||
příkon [W] – jas 240 cd/m2, bílá | 62 | 33 | 22 | 36 | 38 | 31 |
příkon [W] – jas 240 cd/m2, tapeta | 32 | |||||
Dell UltraSharp U2311H | BenQ BL2400PT | Dell UltraSharp U2412M | HP ZR24w | Dell UltraSharp U2410 | Asus PA246Q | |
příkon [W] – jas 0 % | 20 | 15 | 13 | 40 | 39 | 45 |
příkon [W] – jas 10 % | 22 | 16 | 15 | 46 | 42 | 50 |
příkon [W] – jas 20 % | 24 | 18 | 17 | 49 | 46 | 56 |
příkon [W] – jas 30 % | 26 | 20 | 20 | 55 | 50 | 62 |
příkon [W] – jas 40 % | 28 | 21 | 21 | 59 | 53 | 67 |
příkon [W] – jas 50 % | 30 | 23 | 23 | 62 | 57 | 73 |
příkon [W] – jas 60 % | 32 | 25 | 26 | 68 | 66 | 76 |
příkon [W] – jas 70 % | 33 | 27 | 28 | 72 | 74 | 78 |
příkon [W] – jas 80 % | 35 | 28 | 30 | 76 | 86 | 81 |
příkon [W] – jas 90 % | 37 | 30 | 32 | 81 | 95 | 83 |
příkon [W] – jas 100 % | 38 | 33 | 33 | 85 | 95 | 87 |
příkon [W] – jas 100 %, kontrast 100 % | 38 | 33 | 33 | 86 | 95 | 88 |
příkon [W] – jas 120 cd/m2, bílá | 24 | 21 | 18 | 41 | 39 | 45 |
příkon [W] – jas 120 cd/m2, tapeta | 22 | 19 | 17 | 39 | 43 | |
příkon [W] – jas 240 cd/m2, bílá | 38 | 30 | 26 | 62 | 55 | 66 |
příkon [W] – jas 240 cd/m2, tapeta | 25 | 61 | ||||
NEC MultiSync PA241w | Samsung SyncMaster S27A850D | Fujitsu P27T-6 | Dell UltraSharp U2711 | NEC MultiSync PA271w | Eizo FlexScan SX2762W | |
příkon [W] – jas 0 % | 41 | 24 | 50 | 47 | 55 | 53 |
příkon [W] – jas 10 % | 41 | 26 | 56 | 53 | 55 | 58 |
příkon [W] – jas 20 % | 42 | 30 | 61 | 70 | 61 | 65 |
příkon [W] – jas 30 % | 45 | 32 | 69 | 81 | 70 | 71 |
příkon [W] – jas 40 % | 52 | 34 | 75 | 92 | 79 | 78 |
příkon [W] – jas 50 % | 58 | 36 | 82 | 105 | 88 | 85 |
příkon [W] – jas 60 % | 65 | 38 | 88 | 108 | 97 | 91 |
příkon [W] – jas 70 % | 71 | 42 | 95 | 113 | 107 | 98 |
příkon [W] – jas 80 % | 77 | 44 | 105 | 121 | 118 | 105 |
příkon [W] – jas 90 % | 85 | 47 | 115 | 125 | 128 | 113 |
příkon [W] – jas 100 % | 92 | 49 | 119 | 125 | 130 | 119 |
příkon [W] – jas 100 %, kontrast 100 % | 92 | 49 | 118 | 125 | 130 | 119 |
příkon [W] – jas 120 cd/m2, bílá | 42 | 28 | 58 | 70 | 63 | 66 |
příkon [W] – jas 120 cd/m2, tapeta | 41 | 28 | 56 | 68 | 62 | 65 |
příkon [W] – jas 240 cd/m2, bílá | 61 | 38 | 90 | 87 | 93 | 100 |
příkon [W] – jas 240 cd/m2, tapeta | 60 | 37 | 87 | 100 |
Verdikt a doporučení
Verdikt a doporučení
Během recenze jsem se blíže nevyjádřil ještě ke dvěma v diskuzích hodně přetřásaným problémům: údajně pozorovatelném slabém blikání při velmi nízké jasu a jen 6bitovým barvám. První problém jsme ani ve dvojici s Radkem Bábíčkem nebyli schopni pozorovat – je ale možné, že něčí vnímání může být citlivější. Koneckonců regulace jasu se děje změnami frekvence.
Také pouze 6 bitů pro barevný kanál nutí LG pro zabudování FRC (Frame Rate Control). Zatímco výsledek je co do kvality obrazu srovnatelný s nativně 8bitovými panely (zkoumáno na gradientech), na tmavě šedé jsem viděl mírně neklidný obraz pravděpodobně způsobený právě FRC. Musel jsem po tom ale, jak se říká, jít. Pro většinu uživatelů ani toto nebude problém.
Výčet plusů ale značně převyšuje zápory a musím říci, že Dell U2412M mě po pročtení rozporuplných prvních zkušeností majitelů příjemně překvapil. Nepotřebujete-li širší gamut než sRGB, jedná se o velmi dobrou volbu. Pakliže jste srozuměni se všemi slabinami, které ale k dnešním IPS a dané cenové kategorii patří. Mluvím o rušivé zrnité (či špinavé) povrchové úpravě, která prostě od chvíle, kdy Samsung s PLS ukázal, že to jde, prostě už nikdy nepřijde dobrá a také možnému naražení na kus s prosvítajícím podsvícením (backlight bleeding) – třeba na fóru HardOCP lze najít toto reklamujících uživatelů dost.
Na druhou stranu, pokud jste čekali na moderní monitor s rozlišením 1920 × 1200 px, dostatečně rychlou odezvou pro hraní, matricí IPS pro nezkreslené pozorovací úhly, slušným kontrastem, min. jasem vhodným i pro noční práci, ergonomickým stojanem a to vše za v podstatě bezkonkurenční cenu, určitě zmíněné zápory překousnete. No, budete asi muset, pokud chcete monitor koupit někdy teď – U2412M totiž zastiňuje i dražší monitory jako HP ZR24w nebo Fujitsu P24W-6 IPS.
Dell UltraSharp U2412M
+ velmi atraktivní cena
+ IPS s rozlišením 1920 × 1200 px na 24palcové uhlopříčce
+ dobrý stojan (polohovatelnost), dobré ovládání
+ dostatečně rychlá odezva
+ rovnoměrné podsvícení
+ nízká spotřeba (příkon)
+ USB hub se dvěma porty na boku a dvěma dole
+ podrobný český návod v PDF
+ na IPS velmi dobrý kontrast, navíc stabilní
+ matný rámeček a tenký, decentní provedení, myšleno i na uklizení kabelů
+ tříletá záruka s Next Business Day
+ žádný brum zdroje, min. jas už od 50 cd/m2, nenápadná modrá LED indikující zapnutí
- tovární nastavení barev není nic moc, hlavně modrá dost mimo
- rušivá (hrubá či „špinavá“) anti-reflexní vrstva
- pro zobrazení 16 mil. barev použito FRC – na tmavě šedé lze pozorovat
- IPS glow, přelévání černé v šedou či stříbřitou při pohledu z úhlu
- slabá interpolace, chybí 1:1 (jen 16:10, 4:3 a 5:4)
Za zapůjčení LCD monitoru Dell UltraSharp U2412M děkujeme obchodu Alfa.cz |