k veřejnému testování. Můžete tak v předstihu zkusit nejnovější změny, které se pro DLSS chystají a hlásit problémy nebo dát jinou zpětnou vazbu.
Verzi AI upscalingu DLSS od Nvidie, kterou mají zabudované různé hry, lze manuálně upgradovat na novější a lepší tím, že nahradíte knihovny ve hře za soubory z jiné. Existuje i archiv, kde je můžete najít. Tato příležitost k experimentování a zlepšení grafické kvality teď pokročí dál: přímo Nvidia totiž začne nabízet nové modely DLSS k testování, takže budete moci zkoušet i nejčerstvější experimentální verze ještě pře vydáním.
Schopnost manuálně zaměnit soubory, v kterých hnízdí DLSS, umožňuje nahradit ve hře verzi DLSS za novější nebo lepší, ale dosud se takto dalo povýšit jen na takové novější verze DLSS, které již byly publikovány jako součást nějaké vydané hry. Do budoucna by ale možná mohla soubory DLL distribuovat i přímo Nvidia, takže byste se k novým verzím dostali dřív.
Veřejný test experimentálních AI modelů
Na této stránce teď Nvidia začala sdílet experimentální modely, které nyní její tým zkouší, ještě než se rozhodne o jejich případném nasazení, po němž by se staly jádrem nějaké budoucí verze DLSS. Tyto experimentální verze ještě mohou projít další evolucí, ale v některých případech může jít o takové okénko do budoucnosti, díky kterému se lze podívat, kde by DLSS mohlo být za pár či několik měsíců.
Někdy se asi zase může stát, že tyto experimentální modely nakonec v reálu nasazené nebudou. Pak jde zase o také vlastně vzácnou možnost testovat věci z šuplíku, ke kterým byste se jinak nedostali nikdy.
Nvidia uvádí, že AI modely DLSS sdílené na webu DLSS Research jsou experimentální „přímo ze superpočítače“ (na kterém se trénují). Pro nás/vás je to příležitost nejen si nové verze v raném stádiu vyzkoušet, ale také zaslat Nvidii zpětnou vazbu k jejich kvalitě a případným problémům (artefaktům způsobených upscalingem, nebo temporálním filtrováním této AI, což bude typicky ghosting nebo rozmazání v pohybu), které najdete. Tím můžete přispět k vylepšování DLSS. Zpětnou vazbu lze posílat mailem nebo na fóru.
Momentálně má Nvidia ke stažení dva experimentální modely s kódovými označeními White Collie 1 a White Collie 2. Pořád technologicky patří do generace DLSS 2.x, takže by mělo být možné manuálně je vpravit do každé hry, které používá DLSS 2.0 nebo novější (náhrada souborů DLSS je možná jen v rámci major verze, nelze dostat DLSS 2.0 do starších her s DLSS 1.0).
https://twitter.com/ctnzr/status/1441455571723436041
Zřejmě jde o dva paralelní kandidáty na novou verzi DLSS, mezi nimiž si Nvidia bude vybírat, případně z nichž si vybere základ pro další pokračování v experimentech. Podle popisu by se zdá se měly zaměřovat zejména na zlepšení v temporálních artefaktech, neboli na ghosting. U White Collie 1 je zmíněno, že by měl také méně rozmazávat detaily pohybujících se objektů a drobných objektů (různé „particles“, které se snadno stanou obětí temporálních filtrů, TAA a podobných technik).
Pokud tedy používáte grafiku Nvidia a máte o podobné pokusy zájem, můžete se odteď do testování technologie DLSS zapojit.
Využili jste už možnost manuální aktualizace/zěmny verze DLSS ve hře?
Zdroj: Nvidia DLSS Research