Chystaný e-shop s elektronickými dálničními známkami za 400 milionů naštval řadu lidí. Bez výběrového řízení ji získala společnost Asseco. Smlouvu najdete na serveru Hlídač státu. Ten píše: „Dodavatel nebyl vybrán v otevřené soutěži, ale ve velmi omezené soutěži v utajovaném režimu. SFDI oslovil pět společností – Asseco Central Europe, Autocont, ČD IS, Komix a Adastra, které kromě odborné kvalifikace splňovaly i požadovanou úroveň prověrky ve stupni utajení Důvěrné. Tři z těchto společností projevily o účast zájem a následně dvě z nich předložily nabídky. Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny.“
Společností, které splňují požadovaný stupeň zabezpečení, je ale mnohem více. Za SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) smlouvu řešil ministr dopravy Kremík (ANO). Není možné, aby o tom nevěděl i premiér Babiš, který ale nyní tvrdí, že se mu zakázka nelíbí. Abychom byli féroví, nejde pouze o e-shop, ale i o provoz celého systému na několik let včetně aplikace pro smartphony, call centrum, zabezpečení a registr automobilů, které platit nemusejí (např. vozidla BIS). Podle odborníků jde ale i tak o přemrštěnou částku.
Tip: Mapy.cz ukazují nově budované dálnice (fotogalerie)
Tomáš Vondráček ze společnosti Actum příští víkend uspořádá Hackathon, kde celý systém hodlají naprogramovat přes víkend. „Rozhodli jsme se, že příští víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramujeme, spustíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií!“
Tomáš Havryluk z Alzy kritizoval nejen cenu, ale i způsob prodeje. Stát měl prý postupovat stejně jako v případě EET (když už ho bohužel máme, pozn. autora) a provozovat pouze systém s aplikačním rozhraním. Samotný prodej pak mohou zajišťovat komerční firmy, například Alza, která elektronickou dálniční známku již vtipně „zalistovala“.
Smlouva mezi státním fondem dopravní infrastruktury a společností Asseco zahrnuje vytvoření (zjednodušeně):
- e-shopu, kde si zakoupíte dálniční známku
- redakčního systém, provoz přes cloud Microsoft Azure
- databázi SPZ vozidel, které známku mít nemusí
- systém informující PČR o tom, zda má kontrolované vozidlo zaplacenou známku
- call centrum
Podle Michala Bláhy z Hlídače státu i podle schématu celého systému navíc zakázka ani neobsahuje rozpoznávání SPZ. Tuto část má již dělat státní firma CENDIS (Centrum dopravních informačních systémů) a zakázka za 400 milionů je tak o tuto náročnou část jednodušší.
I přes chystanou elektronizaci nemá nový systém nabízet jiné známky, než roční, měsíční a desetidenní. Podle dřívějšího vyjádření ministra Kremlíka (ANO) by se jedno- či dvoudenní známka nevyplatila. Otázkou je komu.