Všechno to začalo, když Babišův ministr dopravy Kremlík zadal zakázku na systém elektronických dálničních známek. Po velmi omezeném výběrovém řízení ji získalo společnost Asseco. Ta měla za 401 milionů korun vytvořit samotný e-shop, ale i veškerý backend, napojení na státní systémy, databázi a callcentrum (které by se hodilo spíše nyní, aby radilo řidičům, jak slepit starou známku). Kvůli požadovanému stupni utajení „Důvěrné“ ministerstvo a SFDI oslovil pět konkrétních firem. Jenže těch s prověrkou existuje mnohem více. Zde to začalo být podivné. Elektronické dálniční známky:
- Nebudou levnější, řidiči zaplatí stejně a stát (možná) ušetří až po mnoha letech provozu
- Přes svou virtualitu nebudou existovat jednodenní, pouze roční má mít plovoucí platnost
- Zřejmě obsahují tajnou část, kterou mají využít tajné služby
- Policie bude hříšníky stále nahánět po staru
Nešlo pouze o e-shop, který lze mít za pár korun (státní by samozřejmě stál jednotky milionů), přesto prakticky všichni odborníci tvrdili, že částka je i tak proti tržní ceně několikanásobná. Bouřili se také proti způsobu prodeje. Zřejmě nejhlasitější byl Tomáš Vondráček ze společnosti Actum, který dal na svůj LinkedIn výzvu k uspořádání Hackathonu. Akce, na které se sejdou šikovní programátoři a během víkendu něco stvoří.
Hackathon se tento víkend skutečně konal a zhruba šedesáti lidem se opravdu podařilo naprogramovat e-shop s napojením na systém pro kontrolu SPZ. Chyběla pouze část, která vyžadovala napojení na utajované části. Podle tvůrců je ale systém hotový z 99,9 %.
Technické specifikace systému:
- Systém je otevřený pro napojení ostatních partnerů – e-shopů, benzinových pump, bankovních aplikací, jako je například George – vše pomocí API.
- V rámci hackathonu jsme vyvinuli dva e-shopy.
- První je postaven na platformě Kentico EMS.
- Druhý je single page aplikace v React.js.
- Máme mobilní aplikaci pro Android i iOS.
- Pro rozpoznávání registračních značek používáme ALPR (automatizované rozeznávání registračních značek) se statickou kamerou společnosti Camea, které je využíváno k identifikaci vozidel např. při parkování či Policií ČR.
- Platí se přes platební bránu Global Payments ve spolupráci s Českou spořitelnou na transparentní účet.
- Podpora pro uživatele je místo robustního zákaznického call centra 24/7 vyřešena pomocí IT, tedy a. na webech funguje chatbot Rasa, b. můžete si také zavolat na interaktivní voicebot Vocalls, tel.: +420 228 227 264.
- Srdcem projektu je centrální systém napsaný v .NET Core, provozovaný na Microsoft Azure Cloud. Jde o bezpečného prostředníka mezi státem a finálním uživatelem.
- Účetnictví je zajištěno integrací do systémů ABRA.
- Pro reporting používáme Power BI.
- Peníze z FerZnamka.cz budou věnovány nadačnímu fondu Kolečko.
Někdo hacknul hackathon
Na vytvořeném webu/e-shopu fairznamka.cz (původně pod názvem a na doméně ferznamka.cz) lze nyní reálně koupit známku za jednu až tři koruny. Jelikož jde ale jen o ukázku, nedostanete skutečnou elektronickou známku. Symbolicky zde utracených pár korun poputuje nadačnímu fondu Kolečko, který pomáhá dětem po úrazech.
Databázi kupujících a jejich SPZ (nebylo zde nutné zadávat pravou) z tohoto e-shopu ovšem někdo také hacknul a ukradl, takže projekt nelze považovat za dokonalý. Chybělo například delší testování. Odkaz ke stažení databáze sem dávat nebudeme, abychom nepodporovali únik soukromých dat.
Zloděj křičí chyťte zloděje
Doplněno vyjádření Tomáše Vondráčka (30. 1. 2020): „Zvali jsme veřejně všechny a to z důvodu, že jsme nechtěli, aby byla akce politicky neutrální. Nechceme vstupovat do politiky, pouze dosáhnout změny ve způsobu zadávání veřejných IT zakázek a k tomu my všichni potřebujeme i politickou podporu.“
Hackathon po sobě ovšem nechává i pachuť, neboť na akci se objevil Andrej Babiš spolu s úřadujícím ministrem dopravy Karlem Havlíčkem. Ten, jehož vláda původní projekt připravila, nyní tvrdí, že o tom nevěděl.
Od projektu se distancuje tak dobře, že lidé v komentářích na novinkách skutečně věří, že celý hackathon zařídil on sám. Opět tedy dobrá práce mága sociálních sítí Marka Prchala. Akce se zúčastnil i předseda Pirátů Ivan Bartoš, ti však ve vládě nesedí a nenesou na projektu žádnou odpovědnost.
Politiky na akci pozval přímo organizátor, čímž jim ovšem dal prostor prezentovat výsledky trochu jinak. Poctivou práci mnoha programátorů to trošku kazí, což lze vyčíst i z některých reakcí v komentářích pod články (zdroj: novinky.cz). Je však také chybou (či ziskem) konkrétních politiků, jak se k akci postavili.
Celou zakázku připravovala vláda Andreje Babiše, respektive tehdejší ministr dopravy Kremlík. Jakmile do toho začali šťourat novináři a odborníci psali, že cena za tento systém je velmi přestřelená, premiér obrátil. Ministr Kremlík sice stále tvrdil, že tendr rušit nehodlá a pouze se zaměří na možnost snížení výsledné ceny, scénář byl ale už zřejmě napsaný.
Velký bratr?
Celá zakázka má i utajovanou část, o té logicky nemáme žádné potvrzené informace. Ale ledacos lze vyčíst a odhadnout ze struktury systému. Týdeník Respekt (a před ním o tom spekuloval i D-Fens) tvrdí, že tajná část zakázky má mít špiclovací funkci. Po zjištění, zda má auto s danou SPZ zaplaceno má ještě navíc do databáze uložit informace o tom, kudy které auto projelo a tuto databázi uchovávat pro PČR a tajné služby.
Respekt: Dálniční e-shop měl mít tajnou funkci – špiclovat, kdo kde jezdí
Vznikla by tak špionážní síť pokrývající dálniční síť. U bran pro mýto toto nešlo, neboť jejich vlastníkem byla soukromá firma (Kapsch). Když se na tyto věci ptal Michal Bláha z Hlídače státu, zástupci SFDI mu odmítli odpovědět. Stejně tak Vladimír Dzurilla, vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci. Tajná část projektu existuje, to je potvrzené. Zkusme si představit, co by tak nějak logicky mohlo být její součástí, aby si to zasloužilo klasifikaci jako tajné.
Počítač vás nahlásí, ještě vás musí chytit
Další zjištěnou a trošku vtipnou skutečností je, že systém vyžaduje koupi asi 60 nových aut pro Policii ČR. Kontrola platnosti známek totiž sice bude probíhat pomocí kamer s rozpoznáváním SPZ, ale případného hříšníka bude muset stejně chytit hlídka přímo na dálnici.
Michal Bláha v rozhovoru pro DVTV:
Jen místo dalekohledu mají policisté držet tablet. A pokud vás dojedou, pokuta je okamžitá – místo abyste dostali jen dopis o tom, že jsem byl na dálnici bez známky a číslo účtu, kam s drobnou přirážkou do tří dnů zaplatit. Jako když si kupujete jízdenku až u průvodčího. Protože na autě bez viditelné známky lze snadno přehlédnout, že ji nemáte.
Použije vláda základ z hackathonu?
Nyní se neví, jestli to, co programátoři v rámci hackathonu vytvořili, bude použito jako základ nového systému a doplněno o tajné části (ať už jde o cokoliv). Nebo zda systém vytvoří někdo jiný a znovu. Premiér Babiš prostřednictvím Marka Prchala sice zaplnil své sociální sítě fotkami z akce, ale i Tomáš Vondráček říká, že takto by se státní zakázky dělat neměly.
Co si myslíte o elektronických dálničních známkách? (lze vybrat více odpovědí)
Proč se vlastně mělo přejít na elektronické známky?
Elektronické dálniční známky měly zjednodušit a hlavně zlevnit současný systém papírových nalepovacích kupónů. Podle propočtů jde však spíše o zdražení a levnějším se celý systém stane až někdy po osmi letech provozu.
Typy známek mají navíc zůstat stejné: roční, měsíční a desetidenní. Jedno či dvoudenní známka by podle exministra Kremlíka nebyla výhodná (což dále nevysvětlil). Pro řidiče, kteří potřebovali použít dálnici pouze v jeden den a známku poté se slevou někomu předali (což sice není ani dnes podle zákona možné) tak v novém systému prodělají. Trvání na minimální délce deseti dnů, když jde jen o položku v databázi a ne o vytištěný kupón, je ovšem od ministerstva nepřátelské.
Tahle komedie zřejmě ještě bude mít pokračování. Ale ono to zase tolik nevadí, neboť v roce 2021, kdy měl systém původně platit, ještě dálniční síť nebude dostavěná. A „slibovaný“ Apple Store ostatně také ne.