Začalo to jako nadšenecký projekt, který chtěl změnit to, jakým způsobem hrajeme hry. Z brýlí pro virtuální realitu se rychle stal hit jak na Kickstarteru, kde nakonec desetinásobně převýšil cílovou částku, ale také u herních vývojářů. Oculus Rift si okamžitě podmanil Valve a do firmy na pozici CTO nastoupila i možná nejslavnější legenda, John Carmack. Rift nadchl i investory, kteří uslyšeli všeobecný zájem.
A nadchl také Marka Zuckerberga. Oculus dostal od Facebooku odkupní nabídku ve výši dvou miliard dolarů: 400 milionů v hotovosti a 1,6 miliardy v akciích (23,1 milionu akcí s hodnotou 69,35 USD). Společnosti se už na obchodu dohodly a transakce by měla být dokončena během druhého čtvrtletí. Pokud Oculus splní stanovené cíle, tak získá dalších 300 milionů jako bonus. Facebook bude Oculus vlastnit, ale firma prý zůstane výrazně nezávislá.
Facebook chce, aby se Oculus dále věnoval hrám – developer kity si už ostatně objednalo 75 000 vývojářů – ale Zuckerberg a spol. vidí velkou příležitost využít virtuální realitu i pro komunikaci. Šéf Facebooku ve své blogpostu zmiňuje, že byste pomocí těchto brýlí mohli navštěvovat virtuální školu, z očí do očí se bavit s lékařem apod. A Facebook, to jsou hlavně vztahy. V jednom experimentu se nedávno dvojice lidí s brýlemi virtuálně vyměnila tělo. To už je kousek od kyberrande.
Oculus věří, že do deseti let budeme brýle pro virtuální realitu vnímat se stejnou samozřejmostí jako chytré telefony. Toho chce co nejvíce využít i Facebook. Nemluví jen o hrách a videovolání, ale také přenosu televizní zábavy a jiných médií. Představte si 3D kameru snímající fotbalový zápas, u kterého se budete moci sami koukat libovolně po hřišti a ne jen tam, kde to chce režie. S finanční podporou tak silného partnera, jako je Facebook, by se to během dekády mohlo povést.
Zatím ale musíme počkat, než se Oculus Rift vůbec dostane mezi lidi. Kromě 75 000 podporovatelů z Kickstarteru a vývojářů si jej totiž ještě běžně nekoupíte. První generace byla značně nedokonalá, firma už proto pracuje na brýlích druhé generace, které nabídnoulepší obraz, přesnost zachyceného pohybu a nemají už způsobovat nevolnost. Zřejmě jde o poslední stádium před komerčním prodejem.