Tento měsíc na CES 2019 Nvidia vytasila vítanou zprávu, že její budou grafiky podporovat monitory s FreeSync – respektive technologií AdaptiveSync, což je standard VESA, který z FreeSync vzešel. Nyní vyšel pro karty GeForce ovladač 417.71, který skutečně podporu pro levnější herní monitory nezatížené poplatkem za G-Sync přináší. Podíváme se na to, jak si ji můžete pro své LCD zapnout a další informace, které se k FreeSync na Nvidiích sešly. Pokud máte některý z monitorů, které Nvidia certifikovala (je jich ale jen 12, přičemž na trhu by monitorů s FreeSync již mělo podle AMD být přes 550), ovladače by vám adaptivní obnovování měly zapínat automaticky. Nejspíš nicméně máte nějaký jiný, pročež se podíváme na to, jak se tato možnost ručně zapíná. Ilustrační obrázky jsem pro tyto účely vzal z článku webu The Tech Report, protože sám jsem dotyčný hardware ozkoušet nemohl.
Jak zapnout FreeSync s grafickou kartou Nvidia GeForce
Za prvé je nutné aktivovat funkci FreeSync v OSD vašeho monitoru, pokud není ve výchozím stavu zapnutá. Také je údajně někdy třeba mít ve Windows nastavenou vysokou obnovovací frekvenci (a ne standardních 60 Hz), aby grafika FreeSync detekovala. Poté již otevřete Nvidia Control Panel a pod položkou „Display“ zvolte kartu „Set up G-Sync“. Tam zaškrtnete volbu „Enable G-Sync, G-Sync Compatible“ a tím už můžete mít hotovo. Předtím musíte mít vybrán dotyčný monitor.
Pokud tato volba není dostupná, musíte jít nejprve na kartu „Manage 3D Settings“, tam v záložce „Global Settings“ nalézt řádek „Monitor Technology“ a ručně jej nastavit na „G-Sync Compatible“ (což řečí Nvidie znamená monitor nikoliv s G-Sync, ale s Adaptive-Sync/FreeSync). Pokud máte nějaké potíže se zprovozněním adaptivního obnovování, zkontrolujete, zda je tato volba správně nastavená. Poté už zaškrtněte políčko v záložce „Set up G-Sync“ dle předchozího odstavce.
Ovladač 417.71 jinak přináší i další změny. V poznámkách k vydání (viz zde) je zmíněno několik opravených chyb zobrazení a nestability/pádů ve hrách, přičemž některé další chyby tohoto rázu jsou zase uvedené jako známé, ale zatím nevyřešené. Pokud ovšem sledujete changelogy pravidelně, tak asi víte, že takto to vypadá víceméně vždy; žádná z těchto chyb by snad neměla být nějak extrémně častá.
FreeSync funguje jenom na GTX 1000 a novějších GPU
Nepříjemnou zprávu máme pro pro majitele starších, ale stále použitelných grafik Nvidia. Zatímco G-Sync by mělo fungovat na 28nm kartách Kepler i Maxwell (GTX 600, 700 a 900), adaptivní obnovování na bázi Adaptive-Sync/FreeSync na těchto kartách použít nelze. Nově přidaná podpora se jich netýká a Nvidia potvrdila, že s podporou GPU Maxwell nepočítá. Tuto novinku si tedy vychutnají jen majitelé Pascalů a novějších architektur.
Důvodem by snad mělo být to, že GPU Maxwell a Kepler nepodporují na hardwarové úrovni DisplayPort 1.2a, v jehož rámci je technologie VESA Adaptive-Sync definována. A buď tuto podporu není možné dodat ovladačem nebo aktualizací firmwaru, nebo Nvidia nechce na poměrně starý produkt sahat a riskovat případné komplikace, pokud by po aktualizaci firmwaru měly karty najednou problémy. Je zajímavé, že u AMD umí FreeSync i čipy GPU sahající do roku 2013 (R9 290/290X, R7 260X), což bylo ještě před Maxwellem. Holt ale asi měl jejich blok obstarávající výstup na monitor v tomto ohledu více do budoucna hledící návrh. Ovšem pozor, na druhou stranu zase Maxwelly uměly jako první HDMI 2.0.
Zvěsti o nefungování FreeSync byly poněkud přehnané
Mimochodem, po vydání ovladačů se objevily i první testy toho, jak technologie Adaptive-Sync/FreeSync s kartami GeForce funguje. Možná jste zaregistrovali, že šéf Nvidie Jen-Hsun Huang se během CES rozohnil a tvrdil, že FreeSync „nefunguje“ (a dokonce ani na Radeonech). To asi bylo pokračování oficiální linie firmy, která se při uvedení této příjemné novinky snažila od monitorů s FreeSync spíš odrazovat. Pro připomenutí, materiály Nvidie zdůrazňovaly, že otestovala přes 400 různých LCD a jen „pouhých dvanáct“ jich (blíže nespecifikovaným) požadavkům vyhovělo.
Ovšem toto asi byla hlavně marketingová snaha co možná nejvíce ochránit prodeje vlastních a dražších monitorů s technologií G-Sync. Ohlasy na fungování jsou totiž veskrze pozitivní. Například podle TechSpotu fungovaly všechny monitory, které redaktoři měli po ruce a vyzkoušeli (bylo jich šest, o sedmém za chvíli). A bez toho, že by byly pozorovány problémy; tyto monitory dle TechSpotu také nijak nezlobí ani s Radeony. Podobně pozitivně se vyjádřili například i Digital Foundry. Dlužno zdůraznit, že v obou případech byly použity vždy monitory, které nejsou na onom seznamu Nvidií schválených LCD a dle onoho marketingu Nvidie by tedy měly trpět všemožnými problémy…
Na FreeSync monitorech byl funkční HDR obraz i LFC. U monitorů, které LFC postrádají (protože mají příliš malý rozsah frekvencí, například jen 40–60 Hz), to na kartách GeForce funguje tak, že v podporovaném rozsahu adaptivní obnovování běží (takže přínos si užijete), mimo rozsah pak dostanete buď tearing, nebo neplynulý povrch kvůli fixnímu obnovování. Záleží na tom, zda máte vypnuté nebo zapnuté VSync. Toto chování je přesně dle specifikace a odpovídá tomu, jak se chovají i Radeony.
FreeSync přes HDMI z GeForce nedostanete
K čemu přístup Nvidiisti mít nebudou, jsou speciality spojené s FreeSync 2/FreeSync 2 HDR. Kromě nich je vlastně jediná nefunkční věc, na kterou můžete narazit. A to pokud by monitor nabízel FreeSync jen přes rozhraní HDMI a neměl DisplayPort. To se stalo se sedmým z LCD, které zkoušel TechSpot, nicméně zde jde o očekávaný výsledek. HDMI Nvidia nepodporuje, pro tuto funkci ostatně není použitý standard VESA Adaptive-Sync. Monitorů, které by toto postihovalo, nebude asi zas tak mnoho, i když možná mezi levnými LCD, kde je FreeSync jen jako extra pozornost, by se jich našlo víc (aktualizováno: zdá se, že taková vzácnost to není, seznam od AMD nachází 121 takových modelů, takže pozor). Problém je však to u televizí, které již FreeSync na Radeonech také začaly podporovat, ale obvykle DisplayPort nemají. Hráči s kartami GeForce u nich tedy budou mít smůlu.