FUPgate pokračuje. dTest kvůli klamání zákazníků chystá na O2 žalobu

30. 6. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Spotřebitelský časopis dTest je připraven podat žalobu, pokud O2 neustoupí a nepřizná, že zákazníci mohou odstoupit od jeho smlouvy na dobu určitou, i když operátor dle vlastních slov „nemění podmínky, ale pouze nastavení služeb“.

Operátoři nechtějí, abyste surfovali zadarmo. O2 je v tom nejpřísnější

Týká se to nových pravidel FUPu, podle kterých O2 od poloviny července nebude při spotřebování dat z balíčku internet zpomalovat, ale rovnou zaúčtuje nový obnovovací balíček, případně si uživatel může nastavit zablokování připojení. Tento krok operátor učinit může, ale zákazníkům musí změnu nahlásit minimálně měsíc předem (to udělal). Jenže v případě zhoršených podmínek jim musí také sdělit, že mají nárok na odstoupení od smlouvy i bez sankcí. To neudělal a ještě si stojí za tím, že to dělat nemusí.

Tip na čtení:

Cnews.cz u O2 zjistilo, že možnost zpomaleného surfování je prý pouze doplňková služba. Její zrušení tak podle mluvčí nedává operátorovi povinnost informovat o možném předčasném ukončení smlouvy. S tím nesouhlasíme my ani Český telekomunikační úřad. Ten radí případnou pokutu reklamovat a v případě neúspěchu se obrátit právě na úřad.

Reakce dTest

(původní text bez úprav)

Pokud operátor mění podmínky svých služeb, mohou spotřebitelé odstoupit od smlouvy. Společnost O2 však chystanou úpravu podmínek, která spočívá ve vypnutí mobilního internetu po vyčerpání předplaceného objemu dat, nazývá „změnou faktického nastavení služeb“ a odmítá svým zákazníkům poskytnout možnost odstoupit od smlouvy. Podle dTestu tím spotřebitele klame a bude muset čelit důsledkům.

dTest vyzval společnost O2 Czech Republic ke zdržení se protiprávního jednání vůči spotřebitelům. To spočívá v nesprávném informování spotřebitelů o změnách smlouvy. „Od tiskové mluvčí O2 jsme se včera dozvěděli, že operátor nemění smlouvy, ale jen ‚faktické nastavení služeb’, a že se zákazníkům k ničemu nezavázali, a dokonce, že jim vypínání internetu nařídil Český telekomunikační úřad,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu a dodává: „To je zcela nepochopitelný přístup k zákazníkům i právu jako takovému. Divíme se, ale i nás operátoři umějí svým postojem překvapit.

Smlouvu v právním smyslu totiž netvoří jen formulář, který spotřebitel podepisuje, ale také podmínky a ceníky, na které operátor odkazuje, nebo také informace z nabídek, které vymezují charakter služeb a řada dalších věcí. ČTÚ může nařídit konkrétní změnu smlouvy či jejích podmínek, ale to se podle informací dTestu nestalo.

Jednostranná změna podmínek není pro operátora příliš složitá. Stačí, když ji nejpozději 30 dní před účinností zákazníkům oznámí a je-li to změna k horšímu, informuje o možnosti odstoupit od smlouvy. To však O2 neučinila a ani takovou možnost nenabízí. Operátor tvrdí, že v případě mobilního internetu totiž ani nemusí.

„Podle nás tím klame zákazníky. Především jsme však přesvědčeni, že pokud nedodržuje zákonný postup, nemůže docílit účinnosti změn,“ říká Borovička a dodává: „Společnost O2 jsme dnes vyzvali ke zdržení se protiprávní činnosti, což je první krok k tomu, abychom mohli podat žalobu, která by operátorovi takovou činnost soudně zakázala.“ dTest je k takovým žalobám oprávněn dle zákona o ochraně spotřebitele.

Zákazníci, kterým se změna nelíbí a jsou poškozeni postupem O2, mají několik možností, jak změnám čelit v řízení u Českého telekomunikačního úřadu. „Než změna vstoupí v účinnost, nabízí se podnět proti klamavým obchodním praktikám. Jsou to především zákazníci, kteří se musí ozvat, že se jim takový postup nelíbí,“ zdůrazňuje Borovička.

ČTÚ operátora k ničemu nenutilo

Proti tvrzení O2 se už ozval i úřad. „ČTÚ v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat, ani jiným způsobem takovou povinnost nikdy neuložil. V současné době vede ČTÚ se společností O2 správní řízení ve věci automatické aktivace dokupu dat, rozhodnutí ale není pravomocné, protože proti němu společnost O2 podala rozklad,“ píše ČTÚ a dodává:

Přistoupí-li operátor k úpravě své politiky účtování dat na maloobchodním trhu, jde o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. V takovém případě však musí splnit všechny zákonem dané podmínky. Operátor musí patřičným způsobem a včas informovat své zákazníky o chystané změně a o jejich právu ve smluvním vztahu bez jakýchkoliv sankcí dál nepokračovat, pokud s touto změnou smluvních podmínek nebudou souhlasit.

I v případě, že této informační povinnosti nedostojí, zůstává právo smluvní vztah bez sankcí ukončit ke dni účinnosti nového znění smlouvy účastníkům zachováno, a to bez ohledu na veřejná prohlášení podnikatelského subjektu, že má jít pouze o ‚změnu doplňkové služby‘. ČTÚ obecně doporučuje účastníkům, kteří by s požadavkem na ukončení smlouvy ke dni účinnosti změny smlouvy bez jakýchkoliv smluvních pokut u operátora neuspěli, aby následné vyúčtování se smluvní pokutou včas reklamovali, a v případě, že s reklamací neuspějí, aby se na ČTÚ obrátili v námitkovém řízení.

ICTS24

dTest na svých stránkách publikoval nepodepsaný Podnět Českému telekomunikačnímu úřadu, který můžete v případě zamítnuté reklamace u O2 vyplnit a zaslat úřadu.

Zdroj: dTest, ČTÚ