Možná vám vrtalo hlavou, proč AMD tak ráz na ráz a těsně před CES (ve skutečnosti ale novináři asi dostali informace pod NDA již v prosinci) oznámilo FreeSync 2 a z nějakého nejasného důvodu pod tuto značku zahrnulo také specifické funkce pro HDR monitory, které s adaptivním obnovováním nesouvisí. Inu, dost možná to bylo proto, že něco velmi podobného chystala a nyní odhalila také Nvidia. Také v zeleném táboře se nyní objevilo „G-Sync HDR“. Technologie G-Sync HDR je podobně jako plánované FreeSync 2 hlavně o tom HDR, tedy obrazu s vysokým dynamickým rozsahem (barev, ale také mezi minimálním a maximálním jasem). Zjednodušeně řečeno se jedná o herní monitory s adaptivním obnovováním dle technologie G-Sync, které ale místo běžného panelu mají obrazovku schopnou zobrazit širší barevný gamut a HDR jas. Nvidia tyto monitory oznámila nyní na CES 2017 ve spolupráci s některými výrobci herních LCD a s firmou AU Optronics, která pro ně dodá potřebné LCD matrice – mělo by jít o 27" panely typu A-HVA (IPS) s rozlišením 3840 × 2160 bodů, což bude užitečné pro sledování HDR videa z disků Ultra HD Blu-Ray.
Jejich obnovovací frekvence má být
až 144 Hz, což znamená použití DisplayPortu 1.4 –
budete k nim tedy potřebovat kartu GeForce generace Pascal,
neboť starší GPU podporují ve 4K jen 60 snímků za vteřinu.
Důležité je, že na rozdíl od HDR televizí, které mohou mít
výraznější input lag, by HDR monitor přímo mířící na herní
použití měl mít odezvu krátkou.
Nvidia uvádí, že na tomto panelu
založené HDR monitory s G-Sync by měly mít barevný gamut
blízký pokrytí barevného prostoru DCI-P3 nebo okolo 125% sRGB
(a logicky také 10bitové barvy). Dosaženo by to mělo být
použitím filtru na bázi kvantových teček, který s běžným
levným podsvícením bílými LED dokáže dosáhnout širšího
barevného gamutu, předtím vyžadujícího drahé RGB podsvity.
Tato HDR LCD zároveň nabídnou lepší kontrast skrze vysoký
maximální jas.
Ten je na dotyčném panelu od AU
Optronics implementován pomocí triku s lokálně stmívatelným
podsvícení, které se tak přizpůsobuje prvkům na scéně
a „šajní“ naplno jen tam, kde je to nutné, aby zbytek
obrazu netrpěl špatným podáním tmavých tónů. Stmívání je
možné po jednotlivých zónách panelu, kterých je 384 –
snad by mohlo jít o matrici 24 × 16 dlaždic (jedna by pak asi
měla 160 × 135 pixelů, jsou-li rovnoměrně velké), ale to jen
odhaduji, přesný údaj nemáme. Maximální jas prvního oznámeného
monitoru z této skupiny má být 1000 cd/m², tedy hodně
vysoký, jelikož dnes mají herní LCD maxima okolo 350 cd/m².
Asus ROG Swift PG27UQ s podporou G-Sync HDR
Nvidia pro tyto obrazovky zvolila
kompatibilitu se standardem HDR 10, jenž je na rozdíl od Dolby
Vision pro implementátory bezplatný a zatím má dle všeho
mezi výrobci monitorů větší podporu. HDR obraz by mělo být
v budoucnu možno užívat třeba ve hrách Shadow Warrior 2
nebo Mass Effect: Andromeda, Nvidia údajně s jejich vývojáři
na přidání tohoto režimu spolupracuje.
Na CES 2017 již Asus jeden takový
herní monitor s G-Sync (a) HDR oznámil – model ROG
Swift PG27UQ – a podle Nvidie by měl nějaký
připravovat též Acer. Nicméně jejich reálné uvedení na trh
asi ještě není až tak blízko, jelikož v článku, kde
Nvidia G-Sync s HDR oznamuje, mluví jen o tom, že
monitory budou „dostupné později v letošním roce“. Kdy
přesně, to bohužel nevíme.