Podle webu KitGuru totiž Nvidia na tiskové konferenci v Japonsku sdělila, že pro výpočetní užití v sektoru HPC architekturu Maxwell vůbec nehodlá nasazovat. Karty Tesla místo toho bude dál stavět jen na Keplerech (GK110) a zřejmě je posléze inovuje až čipy z následující generace Pascal. Důvodem je to, že Maxwelly nejsou stavěné na patřičný výkon při výpočtech s dvojitou přesností. Mají pro ně toliko základní podporu, takže rychlost těchto operací je jen zlomkem běžné kapacity GPU. To o čipu GM204 samozřejmě není nic nového, víme to od uvedení. Podle KitGuru se ale toto omezení má týkat i velkého Maxwella. Ani ten údajně nemá silnější podporu pro FP64 – běží na něm pomalu jako na GM204 a GM107.
Je-li tato zvěst pravda (potvrzeno to odnikud nemáme), pak se zřejmě Nvidia rozhodla karty pro výpočetní nasazení inovovat s delším životním cyklem. Na rozdíl od herních grafik je tento segment trhu menší, ale také vyžaduje striktnější validaci a větší spolehlivost. Tesla K80 vyšla jen nedávno, a pokud je nová architektura Pascal třeba jen rok a půl vzdálená, nevyplatí se už asi mezitím pro karty Tesla produkovat a ladit ještě další GPU. GM200 by tím pádem vysoký výkon v dvojité přesnosti nepotřebovalo a Nvidia by ho v rámci „racionalizace“ mohla obětovat.
Optimální pro hry?
Někoho by tato zvěst či drb mohla svádět k tomu, považovat GM200 za méněcenný čip, jelikož je u něj část funkcionality nevyhovující. Možná tomu ale bude úplně naopak. Tuto zprávu lze číst i tak, že GM200 bude místo nevyhraněného všeuměla čipem plně optimalizovaným pro hry. Ona podpora pro rychlé zpracování výpočtů s dvojitou přesností má totiž svou cenu: stojí mnoho tranzistorů a návrhu může teoreticky i zvyšovat spotřebu. Přitom výpočty s dvojitou přesností doma jen stěží využijete a ve hrách se neuplatňují už vůbec. Pro herní GPU jsou tedy jen přítěží (postihlo to například první Fermi – ve FP64 velmi rychlé, jinak ale na svou dobu příliš nenažrané).
Pro GPU, které je určené pro hraní her, je efektivnější hardware pro FP64 nemít či jej zahrnout jen v omezené míře. Pokud by GM200 měl jen takový výkon ve dvojité přesnosti, jako mají menší Maxwelly (výkon je 1/32 rychlosti v jednoduché přesnosti), vlastně by to mohlo znamenat, že bude efektivněji běžet v herních zátěžích. Ušetřené tranzistory bude totiž místo toho možno vrazit do standardních stream procesorů či texturovacích a rasterizačních jednotek.
Proti GK110, které bylo na výpočetní zátěže plně vybaveno, by tak GM200 mohlo být podstatně lepším GPU na hraní. A o to nám u grafických karet ještě pořád jde nejvíce. AMD mívá u vrcholových GPU (Tahiti, Hawaii) výkon v dvojité přesnosti vysoký, možná se ale ukáže, že z hlediska herní grafiky je výhrou na něj rezignovat.
Zdroj: KitGuru