V červnu Google oznámil, že začátkem roku 2018 začne Chrome blokovat nevhodné reklamy. Spolu s Facebookem, Microsoftem nebo velkými mediálními domy jako Axel Springer, News Corp či Thomson Reuters vytvořil Koalici za lepší reklamy. Jejich cílem je očistit web o nepříjemné typy inzerce, které příliš budí pozornost či přímo znemožňují čtení webu. Za nevhodné firmy označily vyskakovací okna, automaticky přehrávaná videa se zvukem, překrývající okna s odpočtem nebo velké bannery přilepené na stránce (neposouvají se spolu s textem). To platí pro počítače. Na mobilu vadí ještě bannery zabírající přes 30 % velikosti stránky nebo animované/blikající reklamy. Příklady najdete v galerii.
Co jsme doposud nevěděli, je fakt, že Chrome bude na „postižených stránkách“ blokovat nejen otravnou reklamu, ale veškerou reklamu. Již od 15. února 2018. Jde o obchodní rozhodnutí Googlu, blokovat bude také reklamy vystavené skrz vlastní inzertní sítě.
Na černou listinu se dostanou weby, které mají otravné reklamy vystavené více než 30 dní. Stav bude možné kontrolovat skrz novou záložku Ad Experience Report v Google Search Console. Google bude weby průběžně analyzovat a nahlásí, co všechno je špatně a jako to opravit, viz nápověda.
Tohle je velká věc, která změní celý průmysl. Chrome má aktuálně přibližně 60% tržní podíl na počítačích i mobilech. Přestože je možné Adblock, uBlock a jiné desktopové doplňky snadno doinstalovat, ne všichni uživatelé to opravdu dělají. Do mobilní verze Chromu blokátor (ani jiný doplněk) není možné přidat. Automatické blokování v Chromu tak bude mít obrovský dopad.
Můžeme očekávat také soudní spory. Adblock Plus vyhrává v Německu jeden spor za druhým, protože soudce vždy řekne, že blokátor si uživatelé instalují sami a vývojáři ze společnosti Eyeo nenesou zodpovědnost. Jakmile ale začne dominantní prohlížeč blokovat automaticky…