Na podzim 2015 se Google pokusil „rozbít“ internet tím, že navrhl nový formát AMP pro webové stránky. Zjednodušený web by existoval vedle toho běžného, který je datově náročný a kvůli množství skriptů se dlouho načítá. AMP obsahuje jen to nejnutnější a načtení je okamžité.
Řada médií již tuto funkci nabízí a články exportuje i ve formátu AMP. K této verzi se pak dostanete skrz vyhledávač Googlu. Na druhé straně je zase mnoho médií, které AMP odmítají a varují před tím, že jde o technologii, která není v zájmu čtenářů ani vydavatelů, ale pouze Googlu. Viz Kill Google AMP before it kills the web na The Register.
Google si ale nedá pokoj a po webu chce AMP prosadit i v jiné internetové službě, e-mailu. E-mail tady byl všech všemi whatsappy a messengery, před webem a dokonce i před komerčním internetem. Systém elektronických dopisů se zavináčem v adrese navrhl v roce 1971 Ray Tomlinson. Od té doby se e-maily několikrát změnily, především v posledních 20 letech. Zprávy už lze formátovat, posílat v zašifrované podobě, a hlavně k nim díky webovým klientům mám přístup odkudkoliv.
TIP: Zemřel Ray Tomlinson (74). Vytvořil první e-mail a dal smysl zavináči
Co Google chce pomocí AMPu změnit na e-mailu? Jeho podstatu ze statické na dynamickou. Co je dnes v e-mailu psáno, to je dáno. V budoucnu to již platit nemusí. AMP má do e-mailů přinést interaktivní formuláře, tlačítka pro potvrzení návštěv různých akcí nebo stále aktualizované informace.
Fungovat to může tak, že vám přijde nabídka na výhodný zahraniční pobyt. Vy si rovnou v textu e-mailu vyberete termín ubytování a zaplatíte. Nebo dostanete pozvánku na konferenci s omezeným počtem míst. V e-mailu bude vidět aktuální počet volných vstupenek a zároveň tam bude tlačítko pro rezervaci.
Specifikace AMPu je veřejně dostupná na GitHubu a Google doufá, že nový formát adoptují i služby a klientské aplikace třetích stran. Sám jej v Gmailu nabídne ještě v průběhu roku.