Google včera odstartoval svou dvoudenní vývojářskou konferenci I/O velmi výživnou keynote. Přišlo očekávané i překvapující.
Začalo to před třemi lety
Na Google I/O 2008 – první konferenci vůbec – byl uveden nový Android. Mobilní systém se v následujících letech teprve rozkoukával a ani první telefon T-Mobile G1 (HTC Dream) nebyl žádný zázrak. Ale ukázal směr, kam se chce firma z Mountain View ubírat a že toho lze dosáhnout i cestou open source.
Dnes, o tři roky později, je už Android nejprodávanější mobilní platformou, porazil Apple iPhone a také dlouholetou jedničku Symbian. Však si také na keynote nenápadně šťouchli do Applu, když ukázali provařený obrázek, kterak Android požírá jablko.
Android nadchl výrobce i operátory. Zařízení se zeleným robůtkem dnes vyrábí 36 firem, na trhu je celkem 310 produktů ve 112 zemích světa. Do tohoto kolotoče se zapojilo také 215 mobilních operátorů a hlavně 450 000 vývojářů.
Z jejich nápadů se zrodilo už 200 000 aplikací v Android Marketu. Zatímco loni touto dobou se každý den aktivovalo 100 000 nových zařízení, dnes už je to čtyřikrát tolik.
Dosud se prodalo 100 milionů produktů s Androidem a instalovalo 4,5 miliardy aplikací z Marketu.
Android 3.1 Honeycomb
Výše zmíněné stále neřeší problém fragmentace zařízení a aplikací, ale o tom až později. Včera byl totiž uveden nový tabletový Android 3.1, který si ponechal kódový název Honeycomb. Novinky jsou rozhodně zajímavé.
Tři-jednička nově nabídne:
Změny v UI: drobné změny vzhledu, jiné pozice některých prvků a rychlejší přechod mezi virtuálními plochami.
Rozšíření Recent Apps listu: vylepšený multitasking a lepší práce s pamětí v seznamu posledních aplikací, uživatel nebude muset hlídat volnou RAM, přechody mezi spuštěnou aplikací a vypnutou budou plynulejší.
Změna velikost widgetů na ploše: už žádné malé čtverečky na ploše, widgety půjde roztáhnout na výšu i šířku, obsah se přizpůsobí.
USB host: konektor bude sloužit také jako vstupní rozhraní pro externí periferie. Připojíte flashku, ale také klávesnici, myš a třeba také gamepad. Na keynote byl ukázán funkční ovladač z Xboxu! Android 3.1 navíc podporuje Open Accessory API pro připojení „jiných“ zařízení. O tom ale později.
Android 3.1 se dostane i do Google TV a především bude otevřen Android Market, takže i na televizoru bude možné instalovat stejné aplikace jako v tabletu. Platformu dnes podporují Sony, Logitech, Vizio a Samsung. Snad se už dostane také k nám. S připojeným gamepadem a rychlou čipovou sadou se takový televizor může změnit v herní konzoli. Vždyť přece víte, že Sony Ericsson Xperia Play je takovým PSP s Androidem.
Zlepšeno bude ještě Wi-Fi. I při vypnutém displeji poběží streamování videa a zvuku plnou rychlostí. Změn se dočká také prohlížeč Chrome, Galerie, Kalendář, Kontakty nebo E-Mail.
Android 3.1 měl být už včera automaticky instalován na Motorole Xoom od Verizonu, pro další tablety se má objevit v nadcházejících týdnech.
Více detailů najdete na developer.android.com.
[pagebreak title=Android Ice Cream Sandwich, Google Movies]
Ice Cream Sandwich: jeden Android vládne všem
Fragmentace. Tento ošklivý pojem by měl nadále zůstat u neoptimalizovného prostoru pevných disků. Google včera potvrdil, že nový Android sjednotí všechna zařízení od telefonů, přes tablety, smartbooky až po televizory. Původní zmrzlina se stala zmrzlinovým sendvičem, název je tedy metaforou toho, že Google bude sjednocovat.
Příliš podrobností firma nesdělila, chytřejší budeme zřejmě až na konci roku. Je jasné, že jádro systému zůstane všude stejné, jen uživatelské prostředí systému a aplikací se bude muset přizpůsobit form-factoru konkrétního zařízení.
Z nových funkcí víme o 3D zobrazení. Displej zůstane plochý, ale objekty se budou natáčet podle hlavy uživatele. Přední kamerka totiž sleduje pohyby uživatele stejně jako v tomto demu na iPadu. Tzv. head-tracking má ještě zaostřovat pozornost/obsat pro uživatele, který zrovna mluví. Na konferenci nebylo příliš jasně vysvětleno, k čemu je to dobré a jak přesně technologie funguje. Kameraman totiž zabral úplně špatný úhel, takže jsme neviděli, co se dělo na displeji tabletu ani na projektoru.
Sendvičové povídání tak zakončíme tím, že nový Android bude znovu open source. Zdrojové kódy trojkového Honeycombu se na veřejnost nedostaly. Google si chtěl pohlídat, aby vstup do tabletového světa někdo „nezneužil“ nějakým čínským nedodělkem a také se bál portu pro smartphony, které nebyly pro Honeycomb připraveny. Ostatně stejně se mu to už vymstilo, když si výrobci nasadili Android 2.x na tablety. Ale když už bude ICS pro všechno, může vývoj znovu otevřít.
Android s půjčovnou filmů
Včera Google znovu spustil videopůjčovnu na YouTube. Plácl si s některými velkými studii a může proto streamovat i nejnovější pecky, které jsou teprve na DVD a Blu-ray.
Stejný obsah rozšíří také Android Market v Honeycombu. I zde platí omezení pouze pro americké IP adresy, takže nás ani nemusí trápit, že filmy stojí od 1,99 dolaru. Na zhlédnutí dostanete 30 dní, po prvním spuštění můžete video přehrávat ještě 24 hodin nato.
Filmy bude možné nakoupit ve webovém Marketu, na tabletu se pak objeví v krásném prostředí. Podporovány jsou Androidy 3.1 a telefonní 2.3.4.
Užitečnou funkcí jen tzv. „film pinning“, připnutí filmu. Snímek je normálně streamován z internetu, ale třeba v letadle nebo na jiném místě bez přístupu k síti by vám takový film byl ničemu. Film je proto možné připnout, stáhne se do telefonu/tabletu a pak je možné jej přehrát offline.
Google Music Beta, Open Accessory API a Android@Home
Google Music beta: hudba online všude s námi
Prasklo to. Google opravdu představil vlastní hudební službu. Je v cloudu, ale zatím nefunguje jako obchod. S tradičním přívlastkem beta se Google Music objeví nejdříve v Americe. My se na adrese music.google.com dozvíme pouze to, že máme zatím smůlu.
Současná beta je stejně pouze na pozvánky. Prozatím (dokud je betou) má fungovat zdarma. Uživatelé dostanou prostor pro 20 000 skladeb, které mohou na svůj účet nahrát a pak k nim přistupovat odkudkoliv – z počítače, tabletu nebo telefonu. Celá knihovna se uploaduje z počítače, na webu se pak automaticky třídí a streamuje.
Nechybí funkce pro tvorbu vlastních playlistů podle podobných skladeb a hudbu je možné poslouchat i offline. Každá přehraná skladba se ukládá do vyrovnávací paměti a zároveň můžete skladbu, autora nebo jedno album připnout podobně jako film z půjčovny.
Google chce vytvořit bezdrátovou synchronizaci hudební knihovny. Veškerou hudbu nemusíte ukládat do omezené paměti přístroje, ale jednou ji nahrajete do cloudu a pak ji spustíte všude, kde máte přístup k síti. Každé ušetřené připojení kabelu je určitě plusem.
Nevidím důvod, proč by Music beta nemohla fungovat také u nás, když ukládáte pouze svou hudbu a máte k ní přístup jen vy. Snad se Google brzy pochlapí, jinak budeme nadále věrní podobnému Groovesharku.
Aktivnější výrobci
Podstatnou změnou bude lepší spolupráce Googlu (Open Screen Projectu) s výrobci a operátory. Ti by se měli starat o delší podporu svých zařízení a vydávat aktuální verze systémů ještě 18 měsíců po uvedení přístroje. Jestli to znamená i rychlejší uvádění aktualizací (zatím je to opravdu špatné), není jisté. Takže musíme držet palce.
Open Accessory API: Android se bude kamarádit s tělocvičnou
Asi největším překvapením bylo uvedení Open Accessory API. Se zlepšením podpory USB zařízení v Androidech se totiž posouvají možnosti využití zařízení o level výše. Telefon bude moci řídit nebo zaznamenávat data z jiných úplně nepočítačových produktů. Na pódiu byl rotoped podporující OAAPI.
Po připojení telefonu se automaticky nabídla instalace nového softwaru z Marketu (plug&play jak má být). Aplikace následně zobrazovala a ukládala statistiky a rotopedem ji bylo možné ovládat formou hry. Stačí šlapat rychleji/pomaleji a podle toho se řídila postavička procházející jednou z úrovní hry.
Co je důležité, Google bude nabízet jednak otevřené API pro psaní softwaru a jednak hardwarovou platformu, kterou bude možné použít k čemukoliv. Accessory Development Kit (ADK) je zařízení s vlastními kontrolními čipy a USB, jež bude naprosto otevřeno pro jakékoliv použití. Výrobci softwaru a hardwaru můžou na externích doplňcích postavit byznys, aniž by platili poplatky Googlu nebo museli projít nějakým certifikačním procesem. A domácí kutilové použijí ADK třeba k ovládání RC autíčka pomocí akcelerometru v mobilu.
ADK byl použit i u prezentovaných her Labyrith. Tu znáte z Android Marketu jako běžnou aplikaci. S ADK můžete vytvořit její „analogovou“ verzi. Google ukázal malou deskovou hru, ale také obrovské pódium s několika motory, které do cíle musí dopravit bowlingovou kouli. Wow.
Zatím si ten potenciál můžeme jen představovat. S tímto přístupem se ale kolem Androidu vybuduje obrovský ekosystém doplňků, které konkurence zatím nenabízí, i když spoustu hraček lze ovládat třeba pomocí iPhonu.
Android@Home: chytrou domácnost bude řídit zelenáč
S předchozí technologií trochu souvisí i Android@Home. Druhý obrázek prozradí vše. Android se stane centrem chytré domácnosti, pohlídá osvětlení, topení, hodiny nebo třeba pračku.
Zatím je připraveno několik prototypů chytrých zařízení, které tuto technologii podporují. Google ukázal například hudební přehrávače „Project Tungsten“ ovládané telefonem. Hudba je v telefonu (či cloudu) a spustí se tam, kde se právě nacházíte. V ložnici jedním klepnutím zvuk vypnete a pokračuje se přehráváním ze stejného místa v obýváku. Druhé zařízení zase umělo přehrát hudbu přiložením obalu s CD a čipem NFC. Ihned se spustila hudba z online uložiště.
Androidem se také zhasínala světla. Speciální žárovky s bezdrátovou sítí ale zřejmě budou pekelně drahá. Ale představte si jejich využití. Na telefonu spustíte film, který ve Full HD bezdrátově streamujete do videoprojektoru. Přehrávač automaticky ztlumí světla a vypne další rušivé elementy v bytě. A třeba někdo přijde s automatickým strojem na popcorn, který udělá dávku při úvodních titulcích.
Video
Letošní Google I/O bylo pro milovníky technologií opravdu vzrušující. Pokud si chcete chystané novinky vychutnat na videu, zde je kompletní záznam včerejší keynote.
" width="500" height="314" frameborder="0">