Google Nákupy umisťují placené výsledky nad ty organické…
Google má ve většině zemí EU 90% podíl na trhu s vyhledávači. Kvůli této síle komisi vadí, že Nákupy jsou ve výsledcích na prominentním místě a nedotýká se jich PageRank, který by mohl nerelevantní výsledky posunout níže. Vyšetřovatelé se obávají, že to má vliv na spotřebitele, protože s Nákupy nemusí získat ty nejlepší možné výsledky. Konkurenční služby mohou být lepší.
Firma se ale proti tvrzení EU ohrazuje. Komisi zaslala dokument s důkazy a ekonomickými studiemi, podle kterých Google trh nedeformuje a v cenových srovnávačích (vyhledávačích zboží) panuje velká konkurence. Na svém blogu firma píše, že zdaleka není dominantním e-commerce hráčem a Evropská komise vůbec nebere v úvahu existenci Amazonu nebo eBaye, přes které se v západním světě točí nejvíce peněz.
Služba Nákupy je svým způsobem reklama a Google ji ukazuje tam, kde v jeho výsledcích reklama vždy byla – nahoře nad přirozenými výsledky, případně napravo od nich. Google využívá strukturovaná data a různých algoritmů k tomu, aby tyto reklamy obsahoval co nejrelevantnější odkazy (produkty). To je prý výhoda pro uživatele i inzerenty. Google navíc odmítá požadavky hlavních stěžovatelů, aby se na stejném místě zobrazovaly i výsledky na konkurenční služby. To by prý relevanci i kvalitu ohrozilo.
Otázkou však je, co si Google pod pojmy kvalitní a relevantní pro spotřebitele a prodejce představuje. V banneru s produkty nejsou obchody s nejnižším cenami, nejlepšími platebními/dopravními podmínkami ani nejbližšími kamennými prodejnami. Nejsou tam recenze produktů nebo obchodů, podle kterých by se uživatelé mohli řídit. Jsou tam odkazy na produkty velkých e-shopů, ze kterých má Google provize. Co přesně je na tom kvalitního pro spotřebitele? Z tohoto hlediska poskytují například Heuréka.cz nebo Zboží.cz lepší službu.
Zdroj: Google