Obě jsou rychlé, ale uzavřené pro jednu platformu. Ne každý používá Facebook, ne každý má iZařízení a ne každý surfuje na těch několika podporovaných médiích. Google instantní čtení pojal jinak. Založil nový open source projekt Accelerated Mobile Pages (AMP), který je otevřen pro všechny a může čtení na mobilech zrychlit kdekoliv.
" frameborder="0" height="480" width="640">
AMP přinese na kost osekanou stránku využívající jen HTML a CSS, takže webmaster může ovlivnit formu i obsah. JavaScript se používá také, ale pouze v klíčových částech celého AMP. Poskytovatel obsahu JS do stránek vkládat nemůže. A právě tuny JS jsou velkou brzdou dnešních stránek.
Klíčová informace je, že AMP se využívá jen u statických stránek. Na AMPu nejde postavit celý web, ale pouze se jím zvlášť generují jednotlivé dokumenty (tedy stránky). Pokud zadáte do prohlížeče adresu xyz.com, zobrazí se normální web. K AMP se zatím uživatel dostane dvěma způsoby. Přes upravený vyhledávač Googlu (g.co/ampdemo) a přes Twitter. A funguje to tak, že kliknete na výsledek hledání nebo odkaz v příspěvku, okamžitě se zobrazí článek, po dočtení jen zavřete. Konec.
Bez JS by na stránkách nemohly fungovat běžné reklamy ani skripty měřící návštěvnost. Na to ale Google myslel. Analýzu čtenosti lze vyřešit trackovacími pixely, reklamy se vkládají přes sandboxované iframy, které žijí odděleně od stránky a při stahování dat mají nižší prioritu.
Do stránek lze samozřejmě vkládat i obrázky (včetně GIFů) či videa (WebM nebo MP4). AMP podporuje také další vkládatelné objekty jako externí přehrávač YouTube, vložený příspěvek z Twitteru.
Podle interních testů na 3G připojení a Nexusu 5 došlo použitím AMP k urychlení načítání o 15 až 85 %. AMP může využívat i dalších technik. Tím, že jde o menší dokumenty, lze je při zobrazení odkazu přednačítat (pak se otevřou okamžitě). Google také počítá s cacheováním v CDN sítích, které by měly zajistit rychlou dostupnost stránek po celém světě. Cache lze použít vlastní, Google nicméně nabídne vlastní CDN zdarma.
Celý projekt má před sebou ještě dlouhý vývoj. AMP je ale otevřený a Google zve vydavatele, reklamy, analytických nástrojů i samotné uživatele k tomu, aby jej pomohli vylepšit. Kódy aktuální verze jsou na GitHubu.
AMP už testují velká zahraniční média jako BBC, The Guardian, BuzzFeed, WSJ, NYT nebo Zeit. Nástroje pro tvorbu AMP už chystá i CMS platforma WordPress. U nás to zatím – zdá se – neběží. Podle Googlu by mělo v mobilním prohlížeči fungovat demo g.co/ampdemo a s ním tyto příklady:
V mém případě se ale zobrazí normální výsledky vyhledávání, nikoliv takové jako na videu. Oživeno: Nejdříve je nutné přesunout na anglickou verzi vyhledávače, stačí k tomu použít adresu google.com/ncr. Pak už demo funguje.
" frameborder="0" height="480" width="640">