Doposud se Google+ okolo největšího vyhledáváče světa jen nenápadně potuloval. U výsledků jste mohli vidět ikonky lidí, kterým se daný odkaz líbil. Ale už nedávné spojení Google+ a YouTube ukázalo, jak to Google myslí. Sociální síť – to je kruh přátel, blízkých osob, jejichž informace mají přednost nebo alespoň zvláštní postavení před ostatními. Na YouTube už můžete vidět, která videa se líbila vašim kruhům, výsledky na google.com teď oživí také. A nejen to.
" frameborder="0" height="315" width="560">
Protože Google nové sociální vyhledávání spouští nejdříve pro anglicky mluvící země, a to ještě postupně, nikoliv najednou, novinky si musíme ukázat na přejatých příkladech.
Osobní výsledky
Autor blogpostu Amit Singhal měl v mládí rád tropické ovoce chikoo, které se nachází v Karibiku. Později po něm pojmenoval také svého psa. Když do vyhledávače zadá cizí člověk "chikoo", najde mu to informace a obrázky o ovoci. Ale Amit Singhal uvidí i fotky svého psa na Picase, relevantní diskuze z Google+. A to samé lidé, kteří se s ním přátelí, pokud má tato data zveřejněna.
Na screenshotu jsou tři důležité body. Úplně nahoře je to počet osobních výsledků, vpravo je přepínač osobních/globálních výsledků a u těch osobních je před odkazem vidět ikonka osoby, v tomto případě u galerie fotografií.
Lidé ve vyhledávání
Google na podzim zrušil operátor plus, který teď charakterizuje lidi a stránky podobně jako zavináč u Twitteru. Hned se spuštěním Google+ Pages bylo možné některé stránky nacházet v našeptávači na prvním místě. U velkých firem měly např. přednost firemní profily před oficiálními weby. Teď se v našeptávači budou objevovat i lidské profily.
Pokud má daný člověk účet na Google+, bude jeho jméno v našeptávači a pravděpodobně i na prvním místě ve výsledcích. Upřednosťování budou pochopitelně ti, ke kterým máte nějaký vztah.
Ale do našeptávače poputují i celebrity nebo lidé, kteří se zapojili do prograu authorship pilot.
Lidé a stránky
Další novinkou je speciální sloupec s výsledky Google+. Zadáte-li do vyhledávače "music", Google najdete výsledky, jako to dělá běžně, ale k nim ještě vpravo přibude boxík s relevantními odkazy ze sociální sítě, tedy třeba profily zpěváků, hudebních skupin atd. To samé u sportu a jiných odvětví.
Všechno to jde vypnout!
A asi nejpodstatnější informací je, že sociální vyhledávání bude možné vypnout. Tak můžete přepínat mezi osobní verzí, nebo obecnou, kterou uvidí všichni ostatní nebo nepřihlášení. Případně sociální vyhledávání úplně vypnete a budete používat Google jako doteď.
Twitter zuří
Google už před časem spustil sociální vyhledávání, které mělo personalizovat výsledky ještě, než Google+ vůbec existoval. Jenže Facebook si jej do sítě nechtěl pustit a místo toho se paktuje s Microsoftem a jeho Bingem. Twitter byl Googlu nakloněný dlouho, jenže loni se rozkmotřili, protože Google prý nechtěl za přístup k API Twitteru platit. Proč taky?
A kvůli spuštění nového vyhledávání s podporou Google+ se teď zástupci Twitteru rozzlobili. Google totiž použije sociální data ze své sítě místo Twitteru jako dříve. Google vzhledem ke svému dominantnímu postavení na trhu vyhledávačů nese velkou zodpovědnost za případné „monopolní praktiky“, ale je také v zájmu ostatních, aby spolupracovali. Facebook kope sám za sebe, ale Twitter je ten, kdo se musí ohánět a ne házet Googlu klacky pod nohy tím, že mu znepřístupní API.
Na webu TechCrunch.com redaktoři získali reakci Twitteru. V afektu se hněvají na to, že Google má přinášet co nejrelevantnější výsledky a Twitter v mnoha oblastech přináší informace jako první. Přitom si podřízli větev sami. Na to nakonec reagoval i Google, který uvedl, že jim loni v létě nechtěl Twitter prodloužit smlouvu.